Bunkere lastet opp til Google Sketchup

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har gjort noen forsøk med animerte komponenter i Sketchup. Det har ikke vært helt lett og kan ikke si jeg mestrer alle aspekter ved dette ennå. De fleste av disse bitene er tidligere lastet opp i min R630 modell. Har imidlertid nå fått bedre til at klikkbare komponenter er inni andre komponenter som igjen kan bevege seg. Beste eksempler på dette er i SR9 periskop og døren 434P01 hvor dør vridere, slåer og luke kan klikkes direkte uavhengig om døren er åpen eller igjen. Det ligger ingen logikk i dette så døren kan åpnes selv om dørvirderne er stengt :-)

Man må bruke pekefinger verktøyet (Interact with dynamic components) for å kunne bevege komponenter. Enkelte gir også mulighet for valg av farge ved hjelp av dialogboksen "Component options"

Man må ha Sketchup Pro for å kunne lage nye dynamiske komponenter men man kan manipulere allerede lagede utgaver ganske mye med standard utgaven. (Så lenge man ikke gjør "explode group")

Kan lastes ned nå med linken i signaturfelt.
Attachments
Regelbau components.jpg
Regelbau components.jpg (91.75 KiB) Viewed 289 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Nice work Anders. Funka som bare det. :bravo

Det åpner jo uante muligheter.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

AndersHJ wrote:Har laget en modell av L486 selv om den rent praktisk ikke ble bygget "ferdig" i Norge. Fundamentet finnes på Hankø i Østfold.
Stilig, gir jo en mye bedre forståelse av fundamentet og stumpene som står igjen der ute :-)
--
Tommy
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Status regelbau bunkere i Norge laget i Sketchup.
Har nå nettopp lastet opp L485a Mammut og i går M158. I henhold til listen til ARN (+ noen flere) er nå langt de fleste bunkerene i Norge tilgjengelig for nedlasting fra 3DWarehouse. Følgende er status på de som mangler:

Wehrmacht
alle komplett
Kriegsmarine
S448a - Nesten ferdig, etterlyser bilder i Husøen tråden
S534 - Nøtterøy se under
M180 - Nordkapp - Nesten ferdig mangler detaljer på ammo heiser
M195 - Stavanger - Ikke funnet tegning
Fl331/Fl320a - Kuhaugen - Venter på JørnN
Luftwaffe
alle komplett

Holder fortsatt på med S169 Vara men takket være en haug bilder fra Hanstholm fra Kristiansand, ser jeg slutten. Når kanonen er komplett venter også en liten konvertering til 40,6cm og en mulig oppgradering av modellen på Trondenes og Dietl S384. Planen er da også å lage en Fransk 38cm og bruke den til Nøtterøy.

En M152 for SES er også i arbeid. Samt mulig arbeid på en 621 og 622 for Florø.

Når disse siste blir ferdig er alle kjente regelbau bunkere i Norge modellert.

Ønskeliste
Austrått / Fjell - må bare bygges i SU. Har samlet materiale i langt tid, men er pr i dag ikke godt nok til å komme i gang.
Oscarsborg - Torpedo batteri og Kanon - må jo også lages av historiske grunner. Har her nesten ingenting å gå ut fra.
Det finnes forøvrig mange fine SK bygg av torpedobatterier rundt om kring. Ett bør jo kunne lages. Natter får bestemme.
Kanonstilling 15cm Torås - Har tegning på bunker men mangler på Bofors. Får eventuelt ta en oppmålings jobb til sommeren.

Ellers har jeg alltid masse ønsker fra SES 8) og Yngvar har ønske om KO fra Vesterøen. Men de finnes sikkert flere SK og Vf bunkere som burde lages ???

Vedlagt er liste basert på siden til ARN med regelbau typer og hvor de er.
Inneholder også liten bilde av bunkeren fra Sketchup samt direkte link til aktuell bunker på 3DWarehouse. De bunkerene jeg ikke har laget er enten fra Scolty eller Bunker14.

Så har du ikke installert Sketchup allerede er kanske nå ett bra tidspunkt. :sjef:
Programmet er gratis å finnes her. http://sketchup.google.com/download/gsu.html
Last edited by AndersHJ on 23 Jan 2011 11:38, edited 2 times in total.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

S448a Husøen. Takket være bilder her og fra C_Hoff går arbeidet med denne raskt fremover. Har basert bunkeren på tegningen som vises i ett av bildene men har justert på inngangspartiet og takhøyde. Har tatt dører fra S174 Møvik da marine dører virker naturlig å bruke her også. Har tatt vekk jernbane skinner da det ikke ser ut til at Husøen var utstyrt med egen jernbane. Bilde til Erik E med ammo beholdning må jo med, har plassert oversikten på en vegg i gangen men er ikke sikker på om dette er korrekt plassering. Ellers er bunkeren nå lastet opp med korrekt antall granater, hylser og forladninger. Ble ganske trangt i granat rommet men så var også batteriet ganske godt utstyrt. Mengden med 40mm (Bofors ?) var også ganske betydelig å må muligens ha vært lagret ett annet sted. Litt jobb å få til kamufleringen i betongen men resultatet blir ganske tøft.

Feil, mangler og andre rettelser tas i mot med takk. Snart klar for å begynne med terrenget
Attachments
S448a-01.jpg
S448a-01.jpg (111.21 KiB) Viewed 189 times
S448a-02.jpg
S448a-02.jpg (95.63 KiB) Viewed 189 times
S448a-03.jpg
S448a-03.jpg (95.4 KiB) Viewed 189 times
S448a-04.jpg
S448a-04.jpg (82.07 KiB) Viewed 189 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Bunkerne på Kuhaugen er Fl typer fra marinen, ikke L fra Luftwaffe ;-)

Ellers - Imponerende arbeid dere har lagt ned, men utifra listen du har for nedlasting kan jeg ikke si meg helt enig i L 401.... Her er det feil "topp" og feil kanon på. Kanskje "Scolty" har laget en lokal type?


PS:
S448a på Husøen er bygget i B... Altså 2 meter.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har tatt dører fra S174 Møvik da marine dører virker naturlig å bruke her også.
Tanken er god, men så spørs det om du vil lage den slik den var planlagt, eller slik man endte opp med å få den... Tydeligvis fikk man aldri rette dørene...
(Legg merke til utsparinger i betongen for planlagte dører)

Nederste bilde viser plassering av "telleliste":
Attachments
S448a dør.jpg
S448a dør.jpg (115.93 KiB) Viewed 180 times
S448tekst.jpg
S448tekst.jpg (124.46 KiB) Viewed 180 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Erik E wrote:Hallo
Bunkerne på Kuhaugen er Fl typer fra marinen, ikke L fra Luftwaffe ;-)

Ellers - Imponerende arbeid dere har lagt ned, men utifra listen du har for nedlasting kan jeg ikke si meg helt enig i L 401.... Her er det feil "topp" og feil kanon på. Kanskje "Scolty" har laget en lokal type?

PS:
S448a på Husøen er bygget i B... Altså 2 meter.

Mvh
Erik E
Fl Selvfølgelig, er rettet, går litt fort i svingene av og til.

Erik H foreslo for litt over ett år siden at jeg burde modellere alle Norske, det virket da som en umulig oppgave og jeg slo det fra meg. Imidlertid når jeg hadde laget en bunker, var den naturlig å se hva som kunne være den neste på listen og vips så er jeg nesten ferdig. Har styrt unna de som allerede var laget men det er naturlig å se på de som de to andre har laget også, spesielt hvis den Norske varianten skiller seg ut. L401 er en bunker jeg godt kan lage i Lista variant.

S448a B, ai ai er nå A men det er raskt å fikse.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Det finnes forøvrig mange fine SK bygg av torpedobatterier rundt om kring. Ett bør jo kunne lages. Natter får bestemme.
Javel? Det var jo kjekt PDT_Armataz_01_18
Vet ikke hvorfor jeg har gjort meg fortjent, men jeg kan jo prøve å "fundere" litt..:

Nordlandet er jo en åpenbar kandidat mtp. "kompleksitet" på fjellanlegg/ bunker. Finnes mye billedmateriale, men det er vel dårlig med tegninger og mål...

Av nostalgiske grunner kunne jeg også godt tenke meg å se Korshamn/ Porsøy, men igjen: En del bilder, dårlig med tegninger/ mål (skulle vært på FMUs bibliotek og sjekket permen med historikk for disse - kanskje det ligger noen tegninger der?). For øvrig er jo dette rimelig "enkle" konstruksjoner som sikkert er raske (alt er relativt...) å lage for en med dine sketchup-ferdigheter.

Rutledal, Angelhaug og Ljones havner vel litt i samme kategori mtp. enkelthet (de to førstnevnte er jo også velfotograferte og lett tilgjengelig for måltaging om en nærboende skulle føle seg kallet...).

Otteröy Süd finnes det jo en del bilder av, og her er det i alle fall et visst tegningsgrunnlag publisert her inne.

Julneset er også veldokumentert med bilder, men tegninger/ mål er vel heller usikkert?

Siebruniemi og Bökfjord er rimelig like, og interessante mtp. den unike konstruksjonen med to torpedohaller, men de ble jo aldri ferdig (og her er det vel enda verre stilt med dokumentasjon).

På Ledgangholm har jeg ikke vært (eller sett bilder fra for den saks skyld). Minst en her inne som har tegninger og bilder dog, så det hadde vært en interessant mulighet.

Herdla og Lerøy finnes det garantert gode tegninger på i norske arkiver, uten at jeg vet hvor en får tak på dem. Herdla vil man jo kunne komme inn i snart, mens Lerøy er det verre med (sistnevnte hadde nok det mest interessante fjellanlegget av de to, og Herdla er jo også i stor grad ombygd i nyere tid).

Kvarven hadde vært interessant også. Rimelig enkelt - i alle fall om man begrenser seg til det "ytre". Mål burde det være en råd med også.


Oppsummerig: Av ekstyske ville jeg rangere min ønskeliste slik:
* Nordlandet
* Ledgangholm
* Sibruniemi/ Bökfjord
* Korshamn/ Porsøy
* Julneset
* Rutledal/ Angelshaug
* Raune (Lerøy)

Skal vi være realistiske ift. muligheter for å fremskaffe dokumentasjon, må nok listen stokkes om noe... :?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

L401 er en bunker jeg godt kan lage i Lista variant.
De man finner på Lista er ikke en variant, men "etter boka" for 8,8 cm Flak og lik dem man ellers finner rund i Europa. Spørs om ikke det er Scolty som har laget en variant med 10,5 cm SKC/32 i paddeskjold. Har vanskelig for å tro at en slik kombinasjon i det hele tatt finnes... :wink:
S448a B, ai ai er nå A
Ja hvor ellers enn i Norge finner man en A bygget i B :bra:

Erik
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Erik E wrote:
Har tatt dører fra S174 Møvik da marine dører virker naturlig å bruke her også.
Tanken er god, men så spørs det om du vil lage den slik den var planlagt, eller slik man endte opp med å få den... Tydeligvis fikk man aldri rette dørene...
(Legg merke til utsparinger i betongen for planlagte dører)

Nederste bilde viser plassering av "telleliste":
Traff ganske bra med ammo oversikten, får justere en dør bort.

La også merke til på bildene fra c_hoff manglende spor av dører ved inngangene. Siden jeg har de dørene på lager som Husøen ikke fikk, tror jeg at jeg lar de stå. Men kan sette inn noe lignende "some of the doors was not i place before the war ended"
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Erik E wrote:De man finner på Lista er ikke en variant, men "etter boka" for 8,8 cm Flak og lik dem man ellers finner rund i Europa. Spørs om ikke det er Scolty som har laget en variant med 10,5 cm SKC/32 i paddeskjold. Har vanskelig for å tro at en slik kombinasjon i det hele tatt finnes... :wink:


Skal høre med Scolty neste gang jeg skriver en epost til ham.

En ting til:
Jeg har dobbelt sett med dører i inngangen som vist på tegningen. Siden "vår" S448a kun er B er det fortsatt 2 sett med dører ?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Siden "vår" S448a kun er B er det fortsatt 2 sett med dører ?
Nope... Her er kun innfesting for en dør og det har nok ikke vært en skikkelig panserdør engang... Her er blide tatt like innenfor inngangen:
Attachments
S448 Inngang.jpg
S448 Inngang.jpg (98.7 KiB) Viewed 159 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flott da er det to sett med dobbeltdører i "mint conditon" til overs hvis det er noen kystfort som skulle mangle :bra:
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Detta er toppers
Stå på
Detta er noe du kan
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”