julsundet og otterøy torpedobatteri..hva er riktig dimensjon

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

fikk et spørsmål jeg ikke har tid til å sjekke.. anyone?
Julsundet og Otterøy hadde to 45 cm hver. Forstår jeg det riktig at de ble ytterligere oppdatert i 1944 med to 53.3 cm slik at det var 4 rør i hvert anlegg?
ErikH
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:fikk et spørsmål jeg ikke har tid til å sjekke.. anyone?
Julsundet og Otterøy hadde to 45 cm hver. Forstår jeg det riktig at de ble ytterligere oppdatert i 1944 med to 53.3 cm slik at det var 4 rør i hvert anlegg?
Iht. både "Tyske Kystfort i Norge" og "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år" er ombyggingen riktig (Julholmen ferdig i juni 1944, og Otterö-Süd i juli). Mht. rørene, oppgir JEF 52cm, mens Terjesen angir 53cm. Iht. begge var det snakk om nye tyske rør, og da er det vel nærliggende å anta at 53cm er riktig siden G7 er en 21" (53,34cm) torpedo?
Batteriene ble dog utstyrt med norske modell XV torpedoer.
Det går ikke frem noe sted at det gamle rørene ble beholdt, men jeg antar at så ikke skjedde (rørene var montert på en dreibar lavett, så det ville vel neppe vært praktisk å modifisere det tyske materiellet for å få hektet på de norske rørene... Avstanden fra lavetten til luken i front, tilsier vel også at det ikke var plass til 4 rør..?).
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
Erik H wrote:fikk et spørsmål jeg ikke har tid til å sjekke.. anyone?
Julsundet og Otterøy hadde to 45 cm hver. Forstår jeg det riktig at de ble ytterligere oppdatert i 1944 med to 53.3 cm slik at det var 4 rør i hvert anlegg?
Iht. både "Tyske Kystfort i Norge" og "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år" er ombyggingen riktig (Julholmen ferdig i juni 1944, og Otterö-Süd i juli). Mht. rørene, oppgir JEF 52cm, mens Terjesen angir 53cm. Iht. begge var det snakk om nye tyske rør, og da er det vel nærliggende å anta at 53cm er riktig siden G7 er en 21" (53,34cm) torpedo?
Batteriene ble dog utstyrt med norske modell XV torpedoer.
Det går ikke frem noe sted at det gamle rørene ble beholdt, men jeg antar at så ikke skjedde (rørene var montert på en dreibar lavett, så det ville vel neppe vært praktisk å modifisere det tyske materiellet for å få hektet på de norske rørene... Avstanden fra lavetten til luken i front, tilsier vel også at det ikke var plass til 4 rør..?).
Opprinnelig gamle tyske torpedorør med tyske 45 cm torpedoer. Deretter dobbel torpedokanon 53 cm for Sleipner-klasse på begge steder med norske torpedoer for samme. Tyskerne brukte tydeligvis betegnelsen 52 cm for å markere forskjell ift torpedokanoner klare for tyske G7a torpedoer.
Bestrykningsvinkelen var 60 grader på begge batteriene.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Tyskerne brukte tydeligvis betegnelsen 52 cm for å markere forskjell ift torpedokanoner klare for tyske G7a torpedoer.
Enda et forvirrende faktum ift. den tyske systematikken...
Takk for oppklarende og korrigerende informasjon i alle fall :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk for informasjonen karer. Jeg skal videresende dette, men jeg håper og ønsker at vi poster ting på forumet og ikke sender "forum spørsmål" rundt på epost, telefon, sms, PM etc.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”