Kommandobunker

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Legger ut et par bilder av kommandobunker på HKB3/983.Bildet viser taket,sett fra fronten av bunkeren.Har det vert en konstruksjon over den firkantede forsenkningen i bakkant?Det er en slags luke derfra og ned til en del mindre rom under,men ikke til selve kommandorommet..Håper noen "regelbau" eksperter kan komme med innspill her.Har dessverre ikke bilder fra frontsiden,da jeg slapp opp for film. PDT_Armataz_01_02
Ikke hadde jeg målebånd heller!

Hilsen Sigfred R.
Attachments
Kommandobunker II.jpg
Kommandobunker II.jpg (311.66 KiB) Viewed 627 times
Tak ,kommandobunker.jpg
Tak ,kommandobunker.jpg (624.46 KiB) Viewed 627 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Takker for interessane bilder!

Ser ut til at bunkeren er klargjort (eller ribbet) for to panserplater av typen 7P7. Har sett en del bunkere nordover på vestlandet som har hatt liknende tak.
PS - Er dessverre ikke en regelbau dette......

Her er et bilde av en bunker med en 7P7 plate på taket:
Image
RasmusTerne

Takk for innspill.Det som taler mot dette er at "rommet" er så pass stort,ca 7x7 m,og ca 1m dypt.Har ikke sett noe slikt før.Skal prøve å ta kontakt med noen som brukte området som "lekeplass" i oppveksten etter krigen og høre om de kan fortelle noe.
Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det som taler mot dette er at "rommet" er så pass stort,ca 7x7 m,og ca 1m dypt
Hm....
Er nok ikke helt med i svingene nå.....
Er ikke dette hullet "oppå" det første bildet du la ut?

Tenkte på noe i denne duren, men passer ikke helt til 7 x 7 meter....
Attachments
HKB Bjørnøy.JPG
HKB Bjørnøy.JPG (65.77 KiB) Viewed 545 times
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Heisann!
Nå blander RasmusTerne junior seg inn litt. Er ny på forumet, men deler de samme interessene som min far oppe i Nord. Fra lufta synes jeg å se likheter mellom bunkersen på Roldnes og den som bruker kstdk har lagt ut bilder av. Den jeg tenker på er MKB 6-503, Nærbø i Lofoten. Muligens at jeg er ute på viddene her, men da får jeg unnskylde meg med at jeg er ung og kanskje noe uerfaren ennå.

Mye interessant på forumet, og jeg regner med at både fortet i Hattfjelldal, og stillingene både i S.sjøen og Grønsvika får besøk i løpet av sommeren av undertegnede, det siden vi bor sentralt på Helgeland.

Takk for et interessant forum. :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo & velkommen til oss :-)
MKB 6-503, Nærbø i Lofoten.
Det er nok en liten misforståelse ute å gå rundt dette batteriet.....
Batteriet gikk under navnet MKB Lofoten da det var stasjonert ved Narvik, men etter at det ble flyttet til Rogaland ble det nye navnet MKB Naerbö (Nærbø)

Når det er sagt så er kommandobunkeren på Nærbø en Marine Regelbau og definitivt ikke den samme som postet her!

Mvh
Erik E
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Morgen!

Etter en kort innføring fra senior om regelbau regna jeg med at jeg var ute på tynn is. Regner med at det kommer noen flere bilder nordfra på dette stedet, for i følge senior så er det rommet for lavt til at støttene hadde noe tak og dermed skulle fungere som jeg trodde om Nærbø. Men er det tenkelig at tyskerne hadde bygd en skinnstilling på toppen av kommandobunkersen?
I Sandnessjøen ligger det en kommandobunker vi har brukt en del i SHV som KO. Om denne stammer fra krigen vet jeg ikke, men det kan sjekkes da jeg skal ut i krigen til uka. I hvertfall, oppe på denne kommandobunkersen står det et hus uten å tjene til annet enn litt lagerplass.

Kan det være snakk om noe lignende her?

Ha ein fortsatt fine dag!
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Hyggelig med flere helgelenninger (selv om du vel er nordfra egentlig???). Den bunkeren i Sandnessjøen, ligger den på østsiden av Åsen, rett nedenfor 127-mm'ern?

Inge S

PS: Du er forresten hjertelig velkommen til Grønsvika. Helga 15-17. juni er et hett tips. Da kommer Historiske Militære Kjøretøyers Forenings hålogalandsavdeling og skal ha treff. Håper blant annet på å få fyrt opp en av 150cm-lyskasterne da. Det kan bli show. PDT_Armataz_01_11
RasmusTerne

Har vert og kikket og målt litt."Rommet" måler 6,5 x 6,5 m,og er1,2 m dypt.Begynner der selve kommandorommet slutter,i hele anleggets bredde."Gulvet" er ca 40 cm tykt,med en åpning på omtrent 1 x 0,5 m ned til 4 mindre rom på et lavere nivå enn selve kommandorommet,i forbindelse med inngangen.Denne åpningen er traktformet,dvs. at den ene kortveggen er skrådd.Noen ideer,anyone?Jeg kan liksom ikke forestille meg at man ville plassere noe på en slik bunker som ville tiltrekke seg fiendtlig ild,eller hva?Forslag mottas met takk.
Til Bjørnen.Skal vi droppe konfirmasjonen og dra til Grønsvika? :)

Sigfred R.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei.

Bare et lite forslag til det første bilde med de jernestengerne/festene. Kan dette være rester etter et lite overbygg for avstandsmåler eller lignende?
Eller kanskje en "hytte". Tyskerne har jo kamuflere kommandoplasser på denne måten også. Det burde jo vært noen som har gamle bilder som kan fortelle hva det var.

Erling
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Til Gronsvik, ja er nok fra nord denne kar`n og. Ja bunkersen ligger på østsida. Drar på eksersis i dag og skal snakke med noen med lang fartstid der ute.

Til RasmusTerne, tror vi prøver oss en tur litt senere både med Grønsvika og Engeløya.

Kommandobunkeren kan vel ha vært kamuflert med et sommerfjøs/bu e.l. siden det er gårder rundt om og var vel det under krigen og.

Har ennå til gode å se krigsbilder fra området, men skal snakke med Christian i Tromsø og be ha gjøre et sveip i det miljøet for å kanskje finne noen.

Er det noen som har prøvd å registrere seg på de engelse nettsidene for å få tilgang på etterretningsbilder fra krigens dager. I og med Tirpitz tilstedeværelse 20 mil lengre nord burde det vel være bilder av Vågsfjordbassenget og. Skulle lagt ut link men jeg finner den ikke igjen. Senior har den - tror jeg.

Nå er det bare å finne frem uniformen. Kanskje årets tur også ender en tur på Grønsvika. Forrige år fikk laget mitt en flott tur på fortet av en kjernekar innen land HV.

Ha en flott helg.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

når man skal ut på tur så er det alltid lurt å ha med litt papir og en blyant. skisser bra å ta når man skal videreformidle hva man ser fordi det er ikke alltid det er lett å ta bilder over større bunker områder, men bilder er jo også et must. digital kamera er det beste da det blir enkelt å dele bildene på f.eks forumet her. Ta alltid mange bilder! Selv tar jeg mye video fordi det er lettere å sveipe rundt om i området og få full oversikt. Måleband er også viktig. Her har jeg f.eks en meter sammenlagt papir i lommeboka. Deretter tar jeg og lager til en kvist på en meter og bruker den til grov mål.

Hvilken nettside er de snakk om? legg gjerne ut en link.. sikkert flere som kunne tenke som å se slikt på nettet hvis sånt er mulig.
Har vert og kikket og målt litt."Rommet" måler 6,5 x 6,5 m,og er1,2 m dypt.Noen ideer,anyone?Jeg kan liksom ikke forestille meg at man ville plassere noe på en slik bunker som ville tiltrekke seg fiendtlig ild,eller hva?Forslag mottas med takk.
Man ville alltid finne plass for mannskap på toppen av en bunker som hadde som hensikt å kontrollere et område. Det var jo ikke bare skipsleia som skulle observeres, men også evt. landganger og flyangrep. så man måtte ha muligheten til å se 360 grader rundt, og det får man bare på toppen av en bunker. Det ser jo alltid litt rart ut, men slike bunkere med "topper" på var alltid godt kamuflert.

hvor er denne plassen? hadde vært fint med et luftfoto hvis det finns .. norgeibiler? håper å se flere bilder.. dette er jo spennende.

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kan det være denne du mener?

http://www.evidenceincamera.co.uk/

Denne siden har vært underveis i 2-3 år nå.

Werner
RasmusTerne

Norge i bilder:Nord 7660386-Øst 822680(UTM 32) Viser et meget godt bilde av bunkeren fra "oven".Legger også ut litt informasjon/spørsmål om MKB 7/511 på "Kystfort i Troms"
Sigfred R.
RasmusTerne

Tror jeg har funnet svaret! Har fått tak i et eksemplar av Fjørtofts bok,
"Tyske kystfort i Norge",og av bilder og tekst derfra funnet ut at det sannsynligvis har stått en 6 m. stereo avstandsmåler med overbygning av treverk på taket av bunkeren(side 135) Denne boken er virkelig et "must" for alle bunker/fort intresserte! Er dessverre ikke til vanlig utlån på bibliotekene,men har du et seriøst prosjekt,så kanskje...

Sigfred R.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”