R636

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tenkte å dra i gang en tråd om R636, en ganske vanlig bunkertype i hærkystbatterier over hele Europa.

Kort fortalt er dette "kommandobunkeren" i batteriet, hvor bla. avstandsmåleren sto.

Vet så langt om 15 bunkere i Norge av denne typen, og det tror jeg faktisk er en komplett oversikt!. Som Werner påpekte i en annen tråd, skriver Rudi Rolf at det ble bygget 8 x R636a og 7 x R636. Dette stemmer dårlig med det jeg ar sett...
Jeg har så langt kun sett en eneste R636a, den ligger på MKB Jul ved Molde. Ellers av disse 15 andre, er 14 garantert R636, mens nummer 15 på HKB Skaatö utenfor Kragerø...Der har jeg enda ikke vært!

Her er listen over bunkere:
Kan noen plassere Skåtøy??

R636a
- MKB Jul 1./505

R636
-HKB Langesund 1./980
-HKB Justöen 31./979
-HKB Hisöen 33./979
-HKB Flostadöen 34./979
-HKB Risör 35./979
-HKB Landehovden 18./979
-HKB Ny Hellesund 21./979
-HKB Syre 3./978
-HKB Bö 7./978
-HKB Ferkingstadt 67./977
-HKB Bud 17./976
-HKB Gossen Süd 18./976
-HKB Kjeöy 47./973
-HKB Brennsholmen 19./972

HKB Bud:
Image

HKB Syre:
Image

HKB Bø:
Image
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:24, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Høres flott ut! :)
Ifølge byggelistene skal dette være en R636a, men vi får se!
det er også oppført utsprenging av 400 kubikk stein i forbindelse med et tunnelanlegg for denne bunkeren.

Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:24, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Image
Risør HKB 35/979

Image
Kalvesund HKB 34/979


Image
Lillesand HKB 31/979

Image
sandvigen HKB 33/979

litt dokumentasjon på de forskjellige R636 ikke de beste bildene men men.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ang. Risør, er du sikker på at det overbygget er laget etter krigen?
Både stolpene som holder taket og denne stålkanten rundt med bolter i er 100% lik andre R636a (Med andre har jeg flyttet meg ut av Norge :wink: )

Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

skal ikke ta det for gitt, fikk det referert fra en fra Risør at de lagde på bygget sammtidig so de satt opp radaren der, utover det har jeg ingen ifo.

Werner
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erik E wrote:Tenkte å dra i gang en tråd om R636, en ganske vanlig bunkertype i hærkystbatterier over hele Europa.

Kort fortalt er dette "kommandobunkeren" i batteriet, hvor bla. avstandsmåleren sto.

Vet så langt om 15 bunkere i Norge av denne typen, og det tror jeg faktisk er en komplett oversikt!. Som Werner påpekte i en annen tråd, skriver Rudi Rolf at det ble bygget 8 x R636a og 7 x R636. Dette stemmer dårlig med det jeg ar sett...
Jeg har så langt kun sett en eneste R636a, den ligger på MKB Jul ved Molde. Ellers av disse 15 andre, er 14 garantert R636, mens nummer 15 på HKB Skaatö utenfor Kragerø...Der har jeg enda ikke vært!

Her er listen over bunkere:
Kan noen plassere Skåtøy??

R636a
- MKB Jul 1./505

R636
-HKB Langesund 1./980
-HKB Justöen 31./979
-HKB Hisöen 33./979
-HKB Flostadöen 34./979
-HKB Risör 35./979
-HKB Landehovden 18./979
-HKB Ny Hellesund 21./979
-HKB Syre 3./978
-HKB Bö 7./978
-HKB Ferkingstadt 67./977
-HKB Bud 17./976
-HKB Gossen Süd 18./976
-HKB Kjeöy 47./973
-HKB Brennsholmen 19./972

HKB Bud:
Image

HKB Syre:
Image

HKB Bø:
Image
Hei jeg vet om flere R636 bunkerer : HKB Skarsten 4./981 (Halvferdig)
HKB Florø 5./981 (Er ikke sikker på om dette er en 636 for den er ikke helt lik de andre jeg har sett. Den har ikke rom under bunkeren, men har flere rom på samme nivå som utkikkskuppelen. Den virker større i areal enn de andre 636 jeg har sett. Helt i bakkant av bunkeren går trappesjakten ned til fjellanlegget)

HKB Fure 12./981 (Her er et usedvanlig stort fjellanlegg tilknyttet KO-bunkeren i forhold til andre 10,5 batteri jeg har sett. Trappesjakten ned til fjellanlegget er på hele 34 meter)

HKB Lammetun 13./981 (Dette fortet er godt tilrettelagt for publikum)

MERK: Alle nevnte fort er i Sogn & Fjordane
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet!
Det er fint å få så mye oversikt som mulig og jeg er sikker på at Erik E vil følge opp ditt bidrag.

Selv klarer jeg ikke å se forskjell på alle bunkersene.. man må huske at det ble laget tegninger til laaangt over 300 bunkere.

Selv er jeg mest interesert i hva du skriver om f.eks lange trapper og tunneler og jeg vet jeg kommer til å reise mye denne sommeren for å følge opp alle "nye" plasser.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo & velkommen!

Har vært på alle batteriene du nevner + HKB 17./981 Klaevold som har lik eller liknende bunker. Dette er ikke R 636 bunkere, men en SK versjon hvor man kombinerer betong og Fjellanlegg. Tipper selv at dette er en "lokal" versjon man har utviklet for å spare betong, da en R636 er mer ressurskrevende.
I byggelistene står de oppført som "Leitstand FH Kombi" med et forbruk på ca 500 kubikk betong (mot R636 som har nesten 1000 kubikk)
Likevel er de utført i 2 meter betong og er klasset (St) som du sikkert har sett malt på veggene inne.

Interessant nok så står Furenes oppført som "Leitstand und Saniunterstand" og forklarer nok det store fjellanlegget under!

Bunkeren kan til forveksling se like ut fra utsiden men R636 er mye bredere. Bunkerne i S&F mangler mannskapsrom og radiorom som ligger "på sidene" av regnerommet i R636. Istedenfor å "sløse" betong der har man genialt nok lagt alle disse rommene ned i fjellet.
Image

Her er også en tegning av 636 for sammenlikning:
Image

For dem som skal reise gjennom Sogn og Fjordane er boka "Fronten er kysten" et must!! Meget bra bok med kart og beskrivelser av alle kystfort, radarstillinger og støttepunkt!

Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erik E wrote:Hallo & velkommen!

Har vært på alle batteriene du nevner + HKB 17./981 Klaevold som har lik eller liknende bunker. Dette er ikke R 636 bunkere, men en SK versjon hvor man kombinerer betong og Fjellanlegg. Tipper selv at dette er en "lokal" versjon man har utviklet for å spare betong, da en R636 er mer ressurskrevende.
I byggelistene står de oppført som "Leitstand FH Kombi" med et forbruk på ca 500 kubikk betong (mot R636 som har nesten 1000 kubikk)
Likevel er de utført i 2 meter betong og er klasset (St) som du sikkert har sett malt på veggene inne.

Interessant nok så står Furenes oppført som "Leitstand und Saniunterstand" og forklarer nok det store fjellanlegget under!

Bunkeren kan til forveksling se like ut fra utsiden men R636 er mye bredere. Bunkerne i S&F mangler mannskapsrom og radiorom som ligger "på sidene" av regnerommet i R636. Istedenfor å "sløse" betong der har man genialt nok lagt alle disse rommene ned i fjellet.
Image

Her er også en tegning av 636 for sammenlikning:
Image

For dem som skal reise gjennom Sogn og Fjordane er boka "Fronten er kysten" et must!! Meget bra bok med kart og beskrivelser av alle kystfort, radarstillinger og støttepunkt!

Mvh
Erik E
Hei. Det stemmer nok godt det du skriver. Det står St ved alle innganger til fjellanleggene. Jeg driver for tiden og kartlegger alle krigsminnene i Florø for Flora Kommune, og har i den forbindelser komt over en del rariteter som jeg ikke helt vet hva er. Kunne jeg eventuelt sende deg bilder slik at du kunne identifisert objektene?

Mvh Kim Gunnar Jensen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bare bildene på forumet du! Vi andre vil også se masse "rariteter"! :D

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kunne jeg eventuelt sende deg bilder slik at du kunne identifisert objektene?
Jeg er alltids interessert i bilder! Men som Erik H. sier så er jo det mest ideelle om du kan legge dem ut for almenn beskuelse!
Du har også større sjanse for svar om alle kan se dem, enn om du kun sender dem til meg.......


Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

crankase wrote:
Erik E wrote:Hallo & velkommen!

Har vært på alle batteriene du nevner + HKB 17./981 Klaevold som har lik eller liknende bunker. Dette er ikke R 636 bunkere, men en SK versjon hvor man kombinerer betong og Fjellanlegg. Tipper selv at dette er en "lokal" versjon man har utviklet for å spare betong, da en R636 er mer ressurskrevende.
I byggelistene står de oppført som "Leitstand FH Kombi" med et forbruk på ca 500 kubikk betong (mot R636 som har nesten 1000 kubikk)
Likevel er de utført i 2 meter betong og er klasset (St) som du sikkert har sett malt på veggene inne.

Interessant nok så står Furenes oppført som "Leitstand und Saniunterstand" og forklarer nok det store fjellanlegget under!

Bunkeren kan til forveksling se like ut fra utsiden men R636 er mye bredere. Bunkerne i S&F mangler mannskapsrom og radiorom som ligger "på sidene" av regnerommet i R636. Istedenfor å "sløse" betong der har man genialt nok lagt alle disse rommene ned i fjellet.
Image

Her er også en tegning av 636 for sammenlikning:
Image

For dem som skal reise gjennom Sogn og Fjordane er boka "Fronten er kysten" et must!! Meget bra bok med kart og beskrivelser av alle kystfort, radarstillinger og støttepunkt!

Mvh
Erik E
Hei. Det stemmer nok godt det du skriver. Det står St ved alle innganger til fjellanleggene. Jeg driver for tiden og kartlegger alle krigsminnene i Florø for Flora Kommune, og har i den forbindelser komt over en del rariteter som jeg ikke helt vet hva er. Kunne jeg eventuelt sende deg bilder slik at du kunne identifisert objektene?

Mvh Kim Gunnar Jensen
Hei! Tror jeg trenger et lynkurs i hvordan en legger ut bilder her! :)
Gabriel's Voice
Posts: 4
Joined: 28 Jul 2006 18:13
Location: Tromsø

Heisann

Ny bruker på dette forumet, skal prøve å legge opp nåen bilder nordfra som ble tatt igårkveld.

Disse er fra Brennsholmen Kystfort.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Flere bilder fra denne turen ligger på http://home.online.no/~povese/BunkerTur/

Disse er skalert ned men hvis noen vil ha orginal størrelsen på disse bildene er det bare å ta kontakt.

Gabriel's Voice
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”