asperøy ukjent bunker

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Har siden jeg oppdaget dennne lille bunkeren lurt på hva det er og hvem som bygde den.

Den er meget liten, innholder noe wire, ramme og en koblingsboks som er vanlig å finne i tyske bunkere.

Noen som har forslag?
Attachments
Forfra
Forfra
26042009159.jpg (173.07 KiB) Viewed 243 times
Bakfra
Bakfra
26042009158.jpg (130.8 KiB) Viewed 243 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
RasmusTerne

Kanskje noe i denne duren : http://www.kystfort.com/forum/topic721.html
Se Erik E`s komentar.
Sigfred R.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

En såkalt Kabelbunker (på tysk) eller koblingsbunker om man vil, tror jeg.
Har selv lurt på om disse hadde noe direkte å gjøre med begrepet KA (Kabelaufführung), men jeg har sett av et kart lokalt at det kan gå en kort kabel fra en slik kabelbunker til et kabelaufführungs-punkt.
Så jeg lurer på om et kabelaufführungs-punkt bare kan være en koblingsboks på en mast eller noe enkelt liknende, for å skifte mellom jordkabel/luftkabel?
JornN
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei igjen.

Kan nok stemme det med kabelhytte. Det kommer inn en kable grøft fra høyre side på det øverste bilde. Ser at Oksøy fyr ikke har kommet med men det er litt mer til høyre.

Kan det være kablegjennomføringer til de tre lyttestasjonene som lå nedsenket ute i leia? Mener de skal ligge på Oksøy.

Det ligger også 2 brakke ruiner på "øya" men det er 400-600 meter lengre øst.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”