Er dette en Tobruk ?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Er dette en såkalt Tobruk ? :)
Attachments
Tobruk
Tobruk
tobruk03.jpg (28.95 KiB) Viewed 413 times
TM
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja det er en "Tobruk" eller Ringstand.


Mvh
Yngvar
Attachments
Ringstand
Ringstand
tegning1.jpg (48.49 KiB) Viewed 399 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Byttet trådtekst, "Bilde" blir bare litt for tynt... PDT_Armataz_01_18




Vennligst start ny tråder med litt forklarende tekst PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Ble Ringstand/Torbruk stillingene kun brukt til MG og bombekaster? Lest et sted at de ble kun brukt til det, i tillegg til observasjon og bunkeren som dekningsbunker, men ved kystbatteriet like ved hvor jeg bor, på Tueneset, så skal 2 slike Tobruk/Ringstand stillinger ha blitt brukt som stillinger for flammekastere. Noen som vet om dette var vanlig?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

på Tueneset, så skal 2 slike Tobruk/Ringstand stillinger ha blitt brukt som stillinger for flammekastere. Noen som vet om dette var vanlig?
Det finnes ja, men disse er litt spesielle da de har et ekstra rom/sjakt for å få plass til oljetanken. Kan kun minnes å ha sett to slike bunkere i Norge, en på Hysnes og en i Vardø. Finnes helt klart flere, men vanlige er de nok ikke!
Attachments
Hysnes2.jpg
Hysnes2.jpg (65.46 KiB) Viewed 319 times
Hysnes1.jpg
Hysnes1.jpg (71.19 KiB) Viewed 319 times
RS_216.jpg
RS_216.jpg (79.99 KiB) Viewed 319 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Erik E wrote:
på Tueneset, så skal 2 slike Tobruk/Ringstand stillinger ha blitt brukt som stillinger for flammekastere. Noen som vet om dette var vanlig?
Det finnes ja, men disse er litt spesielle da de har et ekstra rom/sjakt for å få plass til oljetanken. Kan kun minnes å ha sett to slike bunkere i Norge, en på Hysnes og en i Vardø. Finnes helt klart flere, men vanlige er de nok ikke!
Ah, takk for informasjonen. De to som ligger på Tueneset ved innkjøringen til Batteriet er desverre gjenmurt. Tror de ble gjenmurt tidlig på 70 tallet, når stranden som ligger like ved var ryddet for piggtråd, og minefeltet som lå på stranden var ryddet. Var vel på dette tidspunktet at stranden begynte å bli brukt som badeplass, og ble sikkert murt igjen for å hindre at barn osv falt nedi. Hadde vert lettere (og billigere?) å hindre folk fra å falle nedi på en annen måte enn å fylle den til randen med betong tror jeg da.

Her er den første stilingen som ligger like ved stranden ved innkjøringen.
Image

Her er en identisk stilling som den på bildet over (som du kan se rett over veien på dette bildet), bare at her så er naturen i ferd med å slette alle spor av den.
Image

Like bak disse stillingene skal de også ha vert en feltmessig utført stilling for flammekaster, hvor noen rør lå nedgravd, og hvor det var tank for bensin osv. Denne er det ingen spor av den dag i dag.
RasmusTerne

Hei.
Hvorfor i all verden fylle hele Tobruken med sement? Det skulle vel holde å sette et solid lokk på åpningen, slik forsvaret har gjort på vedlagte eksempler. (Disse ligger i populære turområder). Så kunne bunkeren være en fin hule for neste generasjons "bunkerjegere" :D

Nå skal det sies at jeg selv fant en Tobruk "the hard way", rett ned gjennom åpningen på stillingen, som lå under en einerbusk på et sterkt nedgrodd kystfort.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Nye bild 016.jpg
Nye bild 016.jpg (164.83 KiB) Viewed 252 times
Grøtavær 1.juli-07 049.jpg
Grøtavær 1.juli-07 049.jpg (194.19 KiB) Viewed 252 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

RasmusTerne wrote:Hei.
Hvorfor i all verden fylle hele Tobruken med sement? Det skulle vel holde å sette et solid lokk på åpningen, slik forsvaret har gjort på vedlagte eksempler. (Disse ligger i populære turområder). Så kunne bunkeren være en fin hule for neste generasjons "bunkerjegere" :D

Nå skal det sies at jeg selv fant en Tobruk "the hard way", rett ned gjennom åpningen på stillingen, som lå under en einerbusk på et sterkt nedgrodd kystfort.
Hilsen Sigfred R.
Helt enig, Sigfred! Et gitter eller en rist av metall som satt solid over åpningen i toppen burde holde, slik at man kan se nedi den også. I etterkrigstiden ble jo selv en liten Tobruk sett på som noe fra "skammens dager" aka. Andre Verdenskrig. Ved å pumpe den full med sement så er den jo rett og slett ikke noe mer enn en svær betongklosse.

Er jo synd også, ettersom de eneste 2 Tobruk stillingene på Tueneset var beregnet for flammekaster, noe som tydligvis ikke har vert så vanlig i Norge, er pr. i dag kun 2 betonklosser dekket med gress og mose.

Fikk rimelig vondt i ankelen en gang når jeg tråkket nedi ett såkalt "enmannshull" MG stilling for en mann, for ett par år siden. Stillingen var helt overgrodd, og jeg gikk faktisk å lette etter den, ut i fra et av kartene i boken til Jan Olav Flatmark (Sunnmøre I Festung Norwegen).

Slike som dette, overdekket av mose, gress, busker osv. er ikke bra. PDT_Armataz_01_08 PDT_Armataz_01_07 :D

Image

Ser faktisk ut som det har vert en form for lokk/luke eller noe over disse enmansstillignene, noe som virker fornufting ved tanke på at regnvann, snø, blad osv. kunne samle seg opp nedi disse.


Edit: Lurer bare på om du eller noen faktisk ser bildene jeg har lagt ut. Var noen i en annen diskusjon som ikke kunne se bildene mine... PDT_Armataz_01_08
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”