Bunkerdører

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Torås fort er det bygget en del før krigen og en del under krigen av tyskerne. Jeg prøver å finne ut hva som bygget, når. Derfor skulle jeg gjerne ha hjelp til å identifisere disse to dørene. Det er vel tre muligheter, før 1940, under krigen eller etter krigen.

Mvh
Yngvar
Attachments
Dør inn til kommandoplassen
Dør inn til kommandoplassen
DSC07703.JPG (197.47 KiB) Viewed 210 times
Dør inn til fjellhall
Dør inn til fjellhall
DSC07687.JPG (215.44 KiB) Viewed 210 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

For meg ser det ut som om "Dør inn til fjellhall" er norsk og "Dør til kommandoplass" er tysk, den ser vertfall helt lik ut som de i tyske Regelbau bunkere og en del St fjellanlegg.

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det høres sansynlig ut. Den døren som kanskje er norsk har jeg også sett på Tjønneberget, et støttepunkt til Torås, men er den etterkrigs type?

Mvh
Yngvar
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Det tør jeg ikke å si, men ser ut som den tyske døra har fått ettermontert lås..
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det høres sansynlig ut. Den døren som kanskje er norsk har jeg også sett på Tjønneberget, et støttepunkt til Torås, men er den etterkrigs type?
Tror nok døra er laget før krigen.
Finnes en rekke tilsvarende dører rundtom på gamle norske festningsanlegg + at bolter/nagler var vel over og ut allerede tidlig på 40 talllet?

Erik
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”