Betongpåler

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Litt off-topic, men dette er jo kaffekroken, og vi er jo alle betatt av betong her...

Gikk på tur i dag, og kom opp på en ås midt i skauen langt fra veier og folk. Der fant jeg denne betong-"pålen" stående. Min første tanke var; hvordan i huleste har de greid å lage denne? Drasse med seg store mengder betong og sand midt uti skauen? Min andre tanke var: hva er det? Har jo sett flere av disse rundt i verden, gjerne på fjelltopper og lignende, men har aldri skjønt vitsen. Noen andre som ser hva dette er og hvilken funksjon den har?
Attachments
mini-03042008(002).jpg
mini-03042008(002).jpg (142.38 KiB) Viewed 193 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Feste til målemerke for flyfotografering - som grunnlag for kartlaging.
Det er vel en gjenget bolt eller ett skruehull midt oppe på søylen for å feste en pappskive eller metallplate som er hvit på oversiden. Disse står alltid på et høydepunkt (i forhold til omgivelsene).
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Aha! Hadde mistanker om at det hadde noe med fly å gjøre. Da kan jeg sove godt i natt, tusen takk. :D
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg så en helt lik søyle i dag rett i nærheten (1m) av tyske luftvernstillinger og løpegraver.

Disse er ikke tyske? Jeg har sett to andre søyler på noen høydepunkter her i området, begge var firkantete og hvitmalte, de så mye nyere ut enn den på bildet.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

disse festene kan variere sterkt fra område til område, noen ganger kan platene være boldet rett i fjellet uten søyle. Varierer vel etter vegitasjon osv sikkert, men fellesnevneren er som JornN påpeker er at de er å finne på knauser og fjell som er høyest i terrenget.
MVH

Roar Handberg
_________________
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”