|
Register •
FAQ
• Search • Login
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Author |
Message |
Tarjei
|
Litt off-topic, men dette er jo kaffekroken, og vi er jo alle betatt av betong her...
Gikk på tur i dag, og kom opp på en ås midt i skauen langt fra veier og folk. Der fant jeg denne betong-"pålen" stående. Min første tanke var; hvordan i huleste har de greid å lage denne? Drasse med seg store mengder betong og sand midt uti skauen? Min andre tanke var: hva er det? Har jo sett flere av disse rundt i verden, gjerne på fjelltopper og lignende, men har aldri skjønt vitsen. Noen andre som ser hva dette er og hvilken funksjon den har?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_________________ This too shall pass
|
03 Apr 2008 23:55 |
|
 |
JornN
|
Hei
Feste til målemerke for flyfotografering - som grunnlag for kartlaging.
Det er vel en gjenget bolt eller ett skruehull midt oppe på søylen for å feste en pappskive eller metallplate som er hvit på oversiden. Disse står alltid på et høydepunkt (i forhold til omgivelsene).
_________________ JornN
|
04 Apr 2008 0:17 |
|
 |
Tarjei
|
Aha! Hadde mistanker om at det hadde noe med fly å gjøre. Da kan jeg sove godt i natt, tusen takk. 
_________________ This too shall pass
|
04 Apr 2008 0:23 |
|
 |
Asbjørn²
|
Jeg så en helt lik søyle i dag rett i nærheten (1m) av tyske luftvernstillinger og løpegraver.
Disse er ikke tyske? Jeg har sett to andre søyler på noen høydepunkter her i området, begge var firkantete og hvitmalte, de så mye nyere ut enn den på bildet.
|
04 Apr 2008 22:48 |
|
 |
rhandber
|
disse festene kan variere sterkt fra område til område, noen ganger kan platene være boldet rett i fjellet uten søyle. Varierer vel etter vegitasjon osv sikkert, men fellesnevneren er som JornN påpeker er at de er å finne på knauser og fjell som er høyest i terrenget.
_________________ MVH
Roar Handberg
04 Apr 2008 23:53 |
|
 |
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|