Identifikation af stednavne - batterinavne

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Kan i hjælpe - jeg er i knibe her :)

Jeg har lige et par stednavne? - som jeg gerne vil have sat i forbindelse med et evt. Batterinavn / batterinummer.

Jeg mener det er i området omkring Bodø ? Men jeg er ikke helt sikker - kan i hjælpe til at identifisere dem !!

Det er:

Løpsvollen
Triåsen
Breivika
Trollhaugen
Maskinisten
Mostad
Plassmyra
Rishaugen, tror jeg er MKB 4-514 ?
Grønåsen
Langstranda

Kender i disse steder / batterier ??

Al hjælp er meget påskønnet - på forhånd tak 8)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Breivik(troms) HKB 6/983 opprettett juni 41 flyttet til Sollia II Harstad


Rishaugen Art.gruppe Alta MKB 4/514 opprettet jan 45 kom fra Art gruppe Alta


Dette var det jeg fant i farta, noen flere opplysninger som kan sende oss nermere en oppklaring på disse?

Werner
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej Werner

Tak for brikken til pudslespillet :D

Håber eksperterne udi det Norske kommer på banen her, jeg har svært ved at finde disse lokale stednavne. Jeg har ellers nogle meget gode kort over hele Norge...meeen !!

Jeg har pudset Erik Ettrup på denne sag også, så mon vi ikke ved fælles hjælp kan få løst gåderne :)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei

Var noe kjent med de navnene du spør etter. Kanskje du har vært inne på siden min, www.thomaslillevoll.net å funnet dem?

Alle disse plassene ligger rundt Bodø sentrum.
Langstranda hører nok til MKB 4/ 510 Hammerviken.

Rishaugen er nok ikke MKB 4-514 som du har skrevet. Bildene
herifra viser en bunker i på Hernes og denne hadde nok tilknytning til den gamle flyplassen som var her. Ellers så hører kanskje noen av de andre plassene til under HKB 6/ 974 Hernes/Bodö

Bunkeren på løpsvollen var en del av festningsanlegget på Bremnes fort. MKB 5/ 510 Brömsneset.

Trollhaugen, eller tyskerhaugen/Trolldalen/Trollåsen/Asylhaugen, mange navn her, vet jeg ikke om hørte til noe batteri. Her er det flere stillinger, kommandobunkere, fjellanlegg.... Maskinisten ligger like i nærheten og der var det fangeleir under krigen.

Håper der hjalp litt, spørsmål, så spør i vei.

Thomas
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej Thomas

Det ser ud til at være din hjemmeside jeg har navnene fra, tak for linket. Det er et stykke tid siden jeg stødte på dette, og jeg havde desværre ikke gemt linket - kun noteret navnene ned hørende til i Bodø området.

Derfor er jeg interesseret i en mere nøjagtig stedangivelse, og se bare her - nu ser det jo ud til at lysne og puslespillet er ved at gå op, tak for hjælpen.

Fin side du har der, og der er kommet mere til - jeg vil se dine billeder igennem og hvis jeg har spørgsmål hører du fra mig igen - her på forummet :)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”