Hellekilfjellet, onsøy.

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
krbe
Posts: 17
Joined: 06 Feb 2008 15:19

Dette er en bunker som står ved en stilling som det har vært en lyskaster på. Det jeg lurer på er hva den er brukt til. Bunkeren er byggd av granitt-sten, og den ligger helt ute ved vannet.
Attachments
011[1].jpg
011[1].jpg (122.23 KiB) Viewed 324 times
007[1].jpg
007[1].jpg (70.33 KiB) Viewed 324 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Kanskje den har huset en generator til lyskasteren. Har sett noen steder at der ligger en liten bunker like ved stillingen som du beskriver.

Kim

EDIT: Fant et eksempel på dette. Lyskaster stilling ved sjøen og generator bunker like bak.
Attachments
IMG_3136.jpg
IMG_3136.jpg (99.46 KiB) Viewed 297 times
Flora krigshistorielag
6bm8
Posts: 2
Joined: 03 Jul 2008 0:05
Location: Fredrikstad

Som jeg har forstått så er denne bunkeren på hellekilfjellet rester av en gammel radarstasjon.
Den ble revet av lokalbefolkningen rett etter tyskernes flykt.
Den var en del av kystfortet på Torgauten og det du kan finne rester av på Foten. (ved badestranda).


Mvh... mj
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

6bm8 wrote:Som jeg har forstått så er denne bunkeren på hellekilfjellet rester av en gammel radarstasjon.
Den ble revet av lokalbefolkningen rett etter tyskernes flykt.
Den var en del av kystfortet på Torgauten og det du kan finne rester av på Foten. (ved badestranda).


Mvh... mj
Hei, flotte bilder.

Er det lenge side du tok bildene?.... regner med at det fortsatt står noe der ute. Vet at det skulle være noe der, men har aldri vært og lett.

Hvor eksakt er dette?

MVH Morten C.

Forøvrig var det planlagt 2 stk. 30,5 cm haubits-kanoner her . Stillingene ble påbegynt men ikke ferdigstilt før krigen tok slutt.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”