trøgstad fort

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
waffen
Posts: 10
Joined: 05 Aug 2006 16:33
Location: Båstad

beklager hvis dere synes dette er upassende på sida deres, men er veldig interessert i gamle forsvarsverk osv. Trøgstad fort er ikke et kystfort, men en innlandsfestning i glommalinjen. Tyskerne var i kamper her rundt lørdag 13. og søndag 14. april 1940. Og her er det mange bunkere og anlegg i fjellet. Tyskerne tok over fortet med kanoner og det hele, og bygde nye bygninger der.. Men det jeg lurte på er om noen har noen som helst form for info om dette? finner ikke noe særlig på nettet.. eller om noen veit om et forum som passer bedre for dette. Alle svar er velkomne. Takk :oops:
Haben sie waffen und radio!!?

-Nein, nein!!
waffen
Posts: 10
Joined: 05 Aug 2006 16:33
Location: Båstad

Sies også at det skal være nesten 10 km med ganger og rom under bakken der.. har vær inne i mange, men noen er støpa igjen i stedet for teglstein, så er ikke bare bare å komme seg inn desverre..
Last edited by waffen on 12 Sep 2006 18:30, edited 2 times in total.
Haben sie waffen und radio!!?

-Nein, nein!!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.
dine spørsmål blir like godt motatt om fortene/bunkere er ved vann eller elv, selv om vi fokuserer på de ved kystlinjene.

Selv hadde jeg ikke tenkt så mye på den tyske "forsvarslinje" mot øst, det var vel egentlig bare en oppsamlingsområde hvor mengder av våpen/amo skulle distribueres hvor det var behov.

jeg håper da det kommer noe infomasjon ut av dette uansett da vi er interesert i tyske installasjoner hvor de måtte være, særlig større Regelbau bunkere :D

Erik H
waffen
Posts: 10
Joined: 05 Aug 2006 16:33
Location: Båstad

takk takk, fant endelig et forum jeg synes passer bra!! Er ikke så veldig inne i dette med navn og koder og slikt desverre, men håper å lære :oops:
Regelbau?? hva vil det si??
Trøgstad fort er egentlig anlagt som en grensebefestning mot våre naboer i øst, i perioden ca 1910-1918, men tyskerne tok over etter noen små kamper i april 1940, og etter dette veit jeg ikke hva de gjorde, annet at noen hus blei bygget... mulig de lagde bunkere der. Det er hvertfall masse av det der nå... står noe her, men det med angrepet kom vest fra er ikke helt sant, kom fra nord også.
http://www.of.fylkesbibl.no/kulturminner/trogstad.html
http://www.forthoytorp.com/
Haben sie waffen und radio!!?

-Nein, nein!!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Både Trøgstad og Høytorp ble "ribbet" for artilleri iløpet av 1942-43, så det er tvilsomt at tyskerne så verdien i festningen som en festning....

Kanonene på Trøgstad havnet i kystfort på vestlandet i løpet av 1943.
12cm tårnene i Skudenes og 7,5cm tårnene ved Haugesund.
Etter krigen ble ett av 12cm tårnene fra Trøgstad demontert og sendt tilbake til museumsformål, det andre står fortsatt i Skudenes.

Image

12cm tårnkanon i Skudenes
Image

7,5cm Tårnkanon ved Haugesund
Image

Image
waffen
Posts: 10
Joined: 05 Aug 2006 16:33
Location: Båstad

Ok, takk for info. Da må jeg dit å titte!! Veit at tyskerne bygde flere bygninger der. Står på døra til det ene: Betreten für unbefugte verboten! Var nok mere brukt som en base eller stasjon under krigen.. en stund var det over 200 ss soldater der og diverse andre soldater var vel innom i løpet av de 5 åra det varte...
Last edited by waffen on 21 Sep 2006 17:21, edited 1 time in total.
Haben sie waffen und radio!!?

-Nein, nein!!
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”