fjellanlegg Heggenkollen

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
zublax
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2012 21:44

kanskje noen har vært der å sett før meg men er fjellanlegg med norske skilt å norsk aggregat noen som vet hvem som har bygget det osv? har fått høre fra kilder at den døra som er merket "utgang" skal være murt igjen fra innsiden til anlegget ved folkeparken.
ingen lås fra den siden man kommer fra. kordinatene er 7649463, 802537
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Her var det lite info om hvor i verden dette anlegget du såvidt never befinner seg.

Er det fjellanlegg eller en bunker du mener?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Espen K wrote:Her var det lite info om hvor i verden dette anlegget du såvidt never befinner seg.
I tillegg til stedsnavn, er koordinatene oppgitt med en meters nøyaktighet:
zublax wrote:7649463, 802537
dvs ca midt i bildet her: http://1881.to/KeCQbI
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

På koordinatene du oppgir ligger det en bygning tilknyttet strømforsyningen i Harstad hvor høyspentledningene som kommer ifra trafostasjonen i/på Kanebogen går over fra luftspennn til kabel. Tunnellen ved folkeparken er for øvrig en vanntunnel som kommer ut i et gjenfylt tunnelinnslag ved Landsås idrettspark. Uansett har objektene du spør om ingen militær tilknytning.
zublax
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2012 21:44

her er noen bilder fra anlegget, har eksakt kordinater til selve inngangen.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg har et svakt minne om at en som var i troppen min i Åsegarden leir i 1977 ble nedskrevet til ikke-feltdyktig og overført fra tjeneste i Bn 3/Brig N til tjeneste i et sambandssenter (muligens for 6. div. som den gangen hadde hovedkvarter i Harstad) i et fjellanlegg i Harstad (mulig jeg blander litt sammen med en annen som ble "privatsjåfør" for divisjonssjefen), men fortsatte å bo på brakke vår i Åsegarden. Men et enda svakere minne sier at det var i Samaåsen, ikke i Heggenkollen. Men her er det altså meget vage minner fra 37 år tilbake, svært mulig de er feil.
zublax
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2012 21:44

det var et sambandshus ved samaåsen og murene + alt av kabler finner man enda dag i dag
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”