Ukjent bunker, Sarpsborg

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Det du skriver er selvfølgelig sant, alle norske kampstyrker ville i krig kommet under NATO-kommando på toppen (så lenge den kalde krigen varte via AFNORTH på Kolsås som ville ha kommando direkte over Forsvarskommando Nord-Norge og Forsvarskommando Sør-Norge). Det er ikke det som er poenget mitt.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor så mange her på forumet kaller alle fortifikatoriske installasjoner som er konstruert av Sjøforsvaret og Forsvarsbygg for "NATO-installasjoner", bruker uttrykk som "dette er en NATO-bunker" om en nærforsvarsstilling bygget i nyere tid, at en norsk standard fra Forsvarsbygg er en "NATO-standard" etc. Slik det skrives av mange av dere veteranene virker det (i hvert fall på nybegynnere som meg) som om NATO (eller andre NATO-land enn Norge) har hatt en vesentlig rolle i planlegging, teknisk konstruksjon og finansiering av kystartilleri i Norge i nyere tid (og de få sperreanleggene for landstrid). Det stemmer jo rett og slett ikke. Jeg synes denne ordbruken, slik den brukes av mange veteraner her på forumet, kan virke villedende.
eXXon
Posts: 6
Joined: 09 Aug 2010 11:21

molich wrote:Hvis plasseringen på kartet er riktig, ligger det 2 stk. slike bunkere i området rundt Solli kapell. Jeg traff på han som klippet plenen der, sist jeg var ved bunkeren, og det skulle være noe på den angitte plassen på kartet, så det er muligens mer å finne rundt i området der. ( Mye har også blitt sprengt vekk etterat de ble ferdig med 4-felts E6)

La inn plassen på kartet hvor min plassering/ observasjon av bunkeren er. ( men det kan godt finnes 2 stk. )
P.S. Jeg skal påta meg å sjekke ut om det er en bunker til der oppe :bravo
Da er det to bunkere der oppe. :) Jeg var på bunkeren (merket med rødt på kartet) her om dagen for å verifisere koordinatene (jeg har lagt en cache der for de av dere som driver med sånt. :) ).
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

eXXon wrote:
molich wrote:Hvis plasseringen på kartet er riktig, ligger det 2 stk. slike bunkere i området rundt Solli kapell. Jeg traff på han som klippet plenen der, sist jeg var ved bunkeren, og det skulle være noe på den angitte plassen på kartet, så det er muligens mer å finne rundt i området der. ( Mye har også blitt sprengt vekk etterat de ble ferdig med 4-felts E6)

La inn plassen på kartet hvor min plassering/ observasjon av bunkeren er. ( men det kan godt finnes 2 stk. )
P.S. Jeg skal påta meg å sjekke ut om det er en bunker til der oppe :bravo
Da er det to bunkere der oppe. :) Jeg var på bunkeren (merket med rødt på kartet) her om dagen for å verifisere koordinatene (jeg har lagt en cache der for de av dere som driver med sånt. :) ).
Da er nok et mysterium løst.

Var en tur ved Solli Kapell i dag og kan bekrefte at det ligger hvertfall 2 stk. kusy 4100 bunkere i dette krysset. Utifra Koordinatene som ble oppgitt hadde jeg et avvik på ca. 30 meter i forhold til min GPS. så det får man vel si er godkjent. -Men ja, det er ganske gjengrodd og en smule ulent der, ikke ganske oversiktlig for å si det slik.



Hvis "eXXon" har funnet fram til denne bunkeren uten hjelp fra andre eller tekn. hjelpemidler, må jeg si han har gjort en god jobb. jeg slet faktisk litt med å finne den, og da med koordinatene inntakt og GPS foran meg.

Samtidig oppmuntrer jeg "eXXon" samt andre som ferdes i skog og mark på leting etter forsvarstillinger, fortsett leting og fortell oss om det. Dette setter vi stor pris på.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Her er noen bilder.
Attachments
Solli 2 (1).JPG
Solli 2 (1).JPG (138.25 KiB) Viewed 323 times
Solli 2 (3).JPG
Solli 2 (3).JPG (202.45 KiB) Viewed 323 times
Solli 2 (11).JPG
Solli 2 (11).JPG (167.22 KiB) Viewed 323 times
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Bra jobbet Morten. Ser ut som man kan begynne å danne seg et bilde av en sperrelinje og finne enda mer etter hvert! Stå på!
Mvh.
Jon-Vegard
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Sett i lys av de andre stillingene ville det være merkelig hvis det ikke var forberedt et forsvar omkring Trøsken bru (der RV 114 krysser Glommas vestre løp).
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard: Takk for de ordene, og ja, jeg er i full gang jeg :-)

Lilje: Det finnes allerede en bunker med tilh. dekningsrom ved Trøsken bru ( omtalt annet sted på forumet) Oppført under krigen. Bunker`n er omgjort i ettertid med bl.a. andre dører og evnt. klargjort for den kalde krigen.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det er koselig å se at det dukker opp flere kusy dekningsrom rundt om på østlandet :bra:
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Til dere som har god kjennskap til de norske anleggene ført opp i etterkrigstiden. Det lå en Kusy 4100-bunker i krysset ved Slangsvoll, der fant jeg også et lite fjellanlegg.

Var det vanlig å lage fjellanlegg i.f.m. disse bunkerene. Eller kan tyskerne ha hadt en bunker på samme strategiske plassen.

Etter min vurdering ser dette ut som tysk arbeid som har blitt utbedret i etterkrigstid med bl.a. ståldører. Tunnelen er formet som en U-sving.

MVH Morten C.
Attachments
Slangsvoll (1).jpg
Slangsvoll (1).jpg (103.02 KiB) Viewed 214 times
Slangsvoll (2).jpg
Slangsvoll (2).jpg (188.92 KiB) Viewed 214 times
Slangsvoll.jpg
Slangsvoll.jpg (80.51 KiB) Viewed 214 times
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

http://kart.gulesider.no/m/ImAl8

Er det ingen som har noen formening om dette, etter 62 visninger er det så langt dårlig med respons.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Var innom Kusy'en ved E6 igår, fin liten sak i god stand. Stusset dog over at skuddfeltet er nordvest (altså mot sydgående trafikk på E6), var det meningen at man skulle skyte på russerne bakfra? En ikke fullt så betonginteressert kompis har noen bilder, skal se om han har noen som egner seg for publisering.

Endret: Presisierte skuddfeltet.
Last edited by Einherjer on 02 Oct 2010 23:59, edited 4 times in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Skuddfelt nordover kan vel kanskje bety at den var ryggdekning for et større stillingområde syd for den, f.eks. for å hindre å bli angrepet i ryggen av helikopterbårne styrker????
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Heisann.

Står disse bunkerne åpne i dag? Er fjellanlegget også åpent? Ser at døra til Fjellanlegget står åpen på ett av bildene. Eller er det inngangene til dette fjellanlegget en ser er støpt igjen på bildene?

Har ikke sett disse bunkerne i virkeligheten selv, men jeg vet at missingmyr og solli alltid har vært strategiske steder. Og jeg har gått ut i fra at det har vært noen faste stillinger der. Fjellanlegget har vel fungert som lokalt tilfluktsrom for styrkene som skulle operere i området. Utrolig spennende, og det er utrolig hvor mye slike ukjente småanlegg det finnes rundt omkring, også av nyere dato.

Kna ikke bidra med noe mere, men noen innen forsvaret må jo vite noe. Og siden det sikkert er deaktiverte anlegg (som omtrent alt annet :blee: ), så burde de kunne snakke om de og.

Hilsen marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Einherjer wrote:Var innom Kusy'en ved E6 igår, fin liten sak i god stand. Stusset dog over at skuddfeltet er nordvest (altså mot sydgående trafikk på E6), var det meningen at man skulle skyte på russerne bakfra? En ikke fullt så betonginteressert kompis har noen bilder, skal se om han har noen som egner seg for publisering.

Endret: Presisierte skuddfeltet.
Hei Einherjer

Den ene bunkeren mener jeg dekker Visterflo/gamle E6 ( Rv. 118 ) og den andre dekker nye E6. Regner med at det er sistnevnte du snakker om.

Alltid kjekt med noe bilder ;)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

marius wrote:Heisann.

Står disse bunkerne åpne i dag? Er fjellanlegget også åpent? Ser at døra til Fjellanlegget står åpen på ett av bildene. Eller er det inngangene til dette fjellanlegget en ser er støpt igjen på bildene?

Har ikke sett disse bunkerne i virkeligheten selv, men jeg vet at missingmyr og solli alltid har vært strategiske steder. Og jeg har gått ut i fra at det har vært noen faste stillinger der. Fjellanlegget har vel fungert som lokalt tilfluktsrom for styrkene som skulle operere i området. Utrolig spennende, og det er utrolig hvor mye slike ukjente småanlegg det finnes rundt omkring, også av nyere dato.

Kna ikke bidra med noe mere, men noen innen forsvaret må jo vite noe. Og siden det sikkert er deaktiverte anlegg (som omtrent alt annet :blee: ), så burde de kunne snakke om de og.

Hilsen marius
Hei Marius.

De 2 bunkerene ved Solli stod åpne da jeg var der 14.august. Fjellanlegget jeg refererer til ligger i Slangsvoll og er gjenmurt dessverre. Var der for noen år tilbake da lå det også en Kusy-bunker der og fjellannlegget var åpent. Tok noen bilder den gangen også. Jeg har en mistanke om at tyskerne hadde en annen bunker her og det var de som laget fjellanlegget. Tunnelen er ganske identisk med en tilsvarende tunnel jeg har sett som ble bygget under krigen.

Uansett, takk for ditt bidrag, Marius.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”