Onsrud Leir

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, det så jo veldig likt ut, for ikke å si nesten identisk.

Jeg så det var nevnt noe om «tyskerbrakker» en eller annen plass jeg leste om Onsrud leir, mulig det var en eller annen facebook-gruppe, men det sto ikke noe nærmere forklart hvilke det var.
--
Tommy
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Ja det var bygningen jeg tenkte på.

siden vi er inn på temaet eller området. Vet dere noe om fangeleiren som ligge ved Nikeveien og ikke langt unna nike batteriet?
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Den er i hvert fall mye større og helt annerledes enn mannskapsforlegningen på Rustan leir/Asker NIKE-batteri.

Så vidt jeg husker ser man på bildet her (lenke) mot mannskapsforlegningen, som var den største bygningen, mens man har grenaderforlegningen til venstre.

På bildet under har man så vidt jeg husker hjørnet på mannskapsforlegningen til høyre og ser mot befalsforlegning og spisesal. Image
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

simonorch wrote:Ja det var bygningen jeg tenkte på.

siden vi er inn på temaet eller området. Vet dere noe om fangeleiren som ligge ved Nikeveien og ikke langt unna nike batteriet?
Denne du tenker på?. Vet ikke noe mer om den, enn at jeg har lurt på hva det var, de gangene jeg har kjørt forbi der.
--
Tommy
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Jepp, det er den. Jeg vet at minst en mindre brakke\bygning var demontert etter krigen og flyttet til ett gård i nærheten.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

simonorch wrote:Jepp, det er den. Jeg vet at minst en mindre brakke\bygning var demontert etter krigen og flyttet til ett gård i nærheten.
Det står fremdeles en hel del falleferdige brakker der, samt at området er inngjerdet med piggtrådgjerder. Jeg antok at det hadde vært brukt til noe slags militært formål, men det er i dag, åpenbart i privat eie.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Lurer på om dette gule bygget med "utstikker" er en slags standard-forlegning?
Med forbehold om at jeg ikke har sett tegninger, er det veldig likt tilsvarende bygg i andre leirer
Her er flere eksempler fra Maukstadmoen (Skjold, Målselv):
Attachments
Skjold.jpg
Skjold.jpg (160.9 KiB) Viewed 346 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sitat fra Landsverneplan for Forsvaret:

I forbindelse med den store utbyggingen på 50-tallet ble det i denne tiden utviklet flere standardtyper for mannskapsforlegninger. Den typen kaserne som ble reist på Maukstadmoen fikk navn etter etablissementet – og er senere kalt «Skjoldkaserne» (tegnet av arkitekt A. Vejre, Oslo). Dette er en forlegning i tre etasjer med undervisningslokaler på loftet og med felles peisetue i en lav sidefløy. I hver etasje er det forlagt en tropp, med troppskontor. De menige bor på seksmannsrom, det er vaskerom/dusj/toalett, tørkerom og pusserom i hver etasje.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, det bør vel fjerne enhver tvil rundt akkurat denne iallefall. Jeg har vel min tvil om at det er noe som helst der oppe som er av eks-tysk opphav. Om jeg ikke husker helt feil, så var alle bygningen der murbygninger, og tyskerne prioriterte vel kanskje ikke å bruke en såpass begrenset resurs som betong etterhvert tross alt var, til å bygge forlegningsbrakker?
--
Tommy
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Natter wrote:Sitat fra Landsverneplan for Forsvaret:

I forbindelse med den store utbyggingen på 50-tallet ble det i denne tiden utviklet flere standardtyper for mannskapsforlegninger. Den typen kaserne som ble reist på Maukstadmoen fikk navn etter etablissementet – og er senere kalt «Skjoldkaserne» (tegnet av arkitekt A. Vejre, Oslo). Dette er en forlegning i tre etasjer med undervisningslokaler på loftet og med felles peisetue i en lav sidefløy. I hver etasje er det forlagt en tropp, med troppskontor. De menige bor på seksmannsrom, det er vaskerom/dusj/toalett, tørkerom og pusserom i hver etasje.
Haslemoen har 4 slike bygg. Har"bodd" der i nærmere 1 år - 88-89. ;)

Image
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Fangeleir ved Nikevegen: http://digitaltmuseum.no/things/nes-bra ... mage/26713
så lurer jeg på om det er denne (i noe freshere utgave, pr 2011 ser den litt Snøfte Smith ut). Lurer på om det var den som gikk under navnet Rød arbeidskoloni i etterkrigstiden. Sånn rent kuriøst ble faktisk selve Nikevegen bygget av fanger derfra på slutten av 1950-tallet.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Var det samme på Lahaugmoen også.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Trotto wrote:Haslemoen har 4 slike bygg. Har"bodd" der i nærmere 1 år - 88-89. ;)
Disse fungerer forøvrig som asylmottak nå. Kjørte innom leiren i dag, siden jeg var på de kanter uansett, og alle disse 4 kasernene var tydeligvis i bruk.
--
Tommy
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Natter wrote:Sitat fra Landsverneplan for Forsvaret:
Haslemoen har 4 slike bygg. Har"bodd" der i nærmere 1 år - 88-89. ;)

Image
Heldig med nøyaktig 1 måned på rekrutt fra 12. juni 1994 til 12. juli 1994...
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Står en del om Onsrud leir og aktiviteten der i denne boken: Akershus infanteriregiment nr 4 : 1628-1995 av Magnar Saltnes
--
Tommy
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”