Fjøløy Fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Hei.
Angående SKC 39/40 på MKB 7/511: Først etablert på Rolla som Trondenes II. Flyttet i -43 til Andenes. Siste spor av batteriet her nord var i -51, da det forelå planer om å flytte batteriet til Tjeldøy Fort (Ofoten). Skytset stod da på Andenes.Finner ikke mer info om disse kanonene, men de havnet ikke på Tjeldøy.
HKB 2/773 Liinahamari hadde samme type skyts, ble sprengt av egen besetning i -44, da russerne angrep (NUAV)
Hilsen Sigfred R.
RasmusTerne

Hei.
Re. skjebnen til de 3 SKC 39/40 (Andsfjord) : FD approberte kassasjon av skytset på Andenes 6. mai 1958. "Gulle goe kanona :D )
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Sitter å ser på satelitt bilder av Fjøløy Fort. Mye interesant å se der ute .
Hadde vert kjekt med noen nærbilder av stillingene der ute ,men det er vel ikke mulig siden Forsvaret øver der ute ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hei...

Her er ihvertfall en liten videosnutt fra NRK's besøk på fortet...

http://www.nrk.no/nett-tv/arkivert/93617/

Kai
Kurt
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2008 14:11

Det stemmer at det var Skoda M39/40 kanoner som var tiltenkt brukt på Fjøløy. Det var disse kanonene som opprinnelig var plassert på Madlatuå. To av disse kanonene minus rør er i dag lokalisert hos Rogaland Krigshistoriske Museum. De ble funnet for endel år siden ved et nedlagt mekanisk verksted på Mariero ved Stavanger. Kanonene sammen med 10,5cm og 8.8cm luftvern kanoner ble kjøpt av dette firmaet fra forsvaret på 60 tallet. Hjulgangene til 10,5 og 8,8 ble brukt til vogner for transport i forbindeles med utbygging av kraft anlegg. Løpene til 21cm ble kappet opp i deler og brukt til lodd/vekter på fergelemmer.(kai)
Museet har i tillegg til kanonene også transport vognene til to sett med kanoner.
Som er kuriositet. det ble av museet hentet totalt 125 tonn med kanon deler fra dette mekaniske verkstedet. Av dette var deler til 21cm og 8,8cm.
En 8,8cm kanon på hjul er restauret av museet og står utstilt.
mvh
Kurt
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

En gammel tråd.. Men siden jeg besøkte nyåpnende Fjøløy fort for en uke siden, så er vel denne tråden det rette stedet å poste et bilde av informasjonstavlen som står der ute. :)
Fortet var involvert i to "dueller" med britiske slagskip og var involvert i nedskytingen av to engelske bombefly under et raid i 1942..

(Ser ut som "Photobucket" som jeg bruker for bilder ikke lilker store bilder. Deler det opp i to bilder for å gjøre teksten lesbar.)

Image

Image

En close-up av kartet. De fleste bygningene er revet nå, på grunn av at vedlikeholdet skal være overkommelig. Stedet er absolutt verdt et besøk, særlig hvis været er bra!

Den ene kanonstillingen er restaurert, den var dessverre ikke åpen da jeg var der. Stedet ligger litt utenfor allfarvei, håper at de kan unngå hærverk.. Selv om det var en nylig knust rute i døren inn til befalsmessa da jeg var der. :(

Image
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Hadde Natohallene på Rennesøy noen operativ forbindelse med fortet?

Kom over denne tyske gjengen på tur i Norge når eg søkte Nato bunker.

http://forum.norwegen-freunde.com/viewt ... 45&t=20002

Denne teksten virket som skrøyt "eine Bunkertür ca. 50cm dick"
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ettori wrote:Hadde Natohallene på Rennesøy noen operativ forbindelse med fortet?
Nei. Rennesøy var et NORDEP-anlegg (fremskutt logistikkbase for Bundeswehr).
ettori wrote:Denne teksten virket som skrøyt "eine Bunkertür ca. 50cm dick"
Sjekk bildene. Dette er en standard detonasjonsdør i slike fjellanlegg (dørene på Rennesøy var riktignok mer dimensjonert for ammunisjonslagring enn den funksjonen anlegget faktisk hadde som materiellager*).

* EDIT: Gjaldt det originale anlegget (det ble bygd nytt ammunisjonslager i 1992-94, og bildet det refereres til er nok derfra...).
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Eg leste engelsk og ikkje tysk :shock:
Espensor
Posts: 1
Joined: 19 Jan 2013 3:07

Hallo.

Var en tur på Fjøløy idag og hadde med meg en kompis som aldri har vært der før.
Har vært der selv i tilknytting militæret og sivilt før så va kjekt og vise rundt .

Noen som har gått i området med metalldetektor ?

Er vel ikke en stor hemmelighet , men poster dette likevel.
Marinejeger opptak fjøløy fort http://youtu.be/JcEOcJj4BHo

Legger med noen bilder .
Attachments
image.jpg
image.jpg (807.33 KiB) Viewed 525 times
image.jpg
image.jpg (879.44 KiB) Viewed 525 times
image.jpg
image.jpg (820.18 KiB) Viewed 525 times
image.jpg
image.jpg (615.66 KiB) Viewed 525 times
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Takk for fine bilder. Kjenner at eg snart må ta meg en tur ut der eg og.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Var på Fjøløy fort i går. Noe stengt og noe åpent. Men det var en familietur og hadde ikke med kamera.

Det har blitt skikkelig flott der ute nå, så må tilbake med kamera og betre tid.
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

Fjøløy Fort sett fra karmøy
Fotoet er tatt faktisk med en Iphone via en retningsviser for Lyskaster fra ww2

Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Plan for innredning av kommandoplass i 1959:
Attachments
Fjøløy_KO.jpg
Fjøløy_KO.jpg (1.65 MiB) Viewed 165 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”