Schwere Flakbatterie Nesoddtangen, Oslo

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jonasi
Posts: 2
Joined: 03 Jul 2009 22:18

Noen som vet om tyskerne bygde noen kanonstilling på Nesodden ?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jonasi wrote:Noen som vet om tyskerne bygde noen kanonstilling på Nesodden ?
Jada, det var et luftvernbatteri med 12 88mm og to 20 mm. Dette er Varden leir som HV-02 haddde som øvingsområde etter at luftvernartilleriet flyttet i siste halvdel av 60 tallet. Kommunehuset var opprinnelig en del av leiren. Leiren er nå ryddet for det meste, men Nesodden HV-område har lokale der. Ellers var det fire radarstillinger på Nesodden, en Wasserman. to WR og en Frøya. Disse installasjonene har jeg mye info med bilder om. Dessverre er pc kompetansen noe laber så bildene er en utfordring å legge ut. Om noen tenker på en tur dit stiller jeg gjerne opp (med bilder og dokumentasjon).
ervold
Jonasi
Posts: 2
Joined: 03 Jul 2009 22:18

Vet du om tyskerne gravde seg ned i fjellet der og tunnel ut ved vannflata ?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det var noe i fjellet der, men dette er visstnok overtatt av vannverket på en eller annen måte.
Mvh.
Jon-Vegard
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jon-Vegard wrote:Det var noe i fjellet der, men dette er visstnok overtatt av vannverket på en eller annen måte.
Under leiren skal det være et fjellanlegg på ca 940 kvadratmeter. Det var en artikkel i Vi Menn tidlig på 70 tallet om fjellanlegget på Varden. Påstandene førte til forsvarsbygg satte av penger til gransking. Granskeren som også var kommunepolitiker på Nesodden fant naturlig nok ingenting. Etter sigende ble inngangene sprengt av engelske soldater. Det finnes skisser av anlegget, men disse er ubekreftede da opphavspersonene er døde. Skal det finnes noe her må nok bekreftelse finnes i tyske arkiver før det foretas avanserte undersøkelser av fjellgrunnen. Jeg har arbeidet i HV-02 innpå 30 år og forsket på dette siden 80tallet, og det er intet å finne ved å lete på overflaten (hvis det virkelig er noe). Tunnel ned mot vannet er og et rykte, men det skal finnes et dekningsrom nede i skråningen mot vannet. Leiren ellers er et interessant objekt, og her har jeg svært mye innfo, bilder og dokumenter.
ervold
Varden
Posts: 2
Joined: 09 Jul 2009 13:23
Location: Frogn

ervold wrote:
Jonasi wrote:Noen som vet om tyskerne bygde noen kanonstilling på Nesodden ?
Jada, det var et luftvernbatteri med 12 88mm og to 20 mm. Dette er Varden leir som HV-02 haddde som øvingsområde etter at luftvernartilleriet flyttet i siste halvdel av 60 tallet. Kommunehuset var opprinnelig en del av leiren. Leiren er nå ryddet for det meste, men Nesodden HV-område har lokale der. Ellers var det fire radarstillinger på Nesodden, en Wasserman. to WR og en Frøya. Disse installasjonene har jeg mye info med bilder om. Dessverre er pc kompetansen noe laber så bildene er en utfordring å legge ut. Om noen tenker på en tur dit stiller jeg gjerne opp (med bilder og dokumentasjon).
ervold
-12 stk. 8,8 cm FLAK 36/37 og to 2 cm FLAK 30. Bevæpningen varierte under krigen.
-Wuerzburg D(?) radar hvilket indikerer at skytset var radarrettet.
-Dessuten har vi bilder av det akustiske søkeapparatet (som jeg aldri husker navnet på) som gjerne sies å være forgjengeren til radaren.
-3 meter Kommandogerat, optisk sikte.

For å nevne noe
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Varden wrote:
ervold wrote:
Jonasi wrote:Noen som vet om tyskerne bygde noen kanonstilling på Nesodden ?
Jada, det var et luftvernbatteri med 12 88mm og to 20 mm. Dette er Varden leir som HV-02 haddde som øvingsområde etter at luftvernartilleriet flyttet i siste halvdel av 60 tallet. Kommunehuset var opprinnelig en del av leiren. Leiren er nå ryddet for det meste, men Nesodden HV-område har lokale der. Ellers var det fire radarstillinger på Nesodden, en Wasserman. to WR og en Frøya. Disse installasjonene har jeg mye info med bilder om. Dessverre er pc kompetansen noe laber så bildene er en utfordring å legge ut. Om noen tenker på en tur dit stiller jeg gjerne opp (med bilder og dokumentasjon).
ervold
-12 stk. 8,8 cm FLAK 36/37 og to 2 cm FLAK 30. Bevæpningen varierte under krigen.
-Wuerzburg D(?) radar hvilket indikerer at skytset var radarrettet.
-Dessuten har vi bilder av det akustiske søkeapparatet (som jeg aldri husker navnet på) som gjerne sies å være forgjengeren til radaren.
-3 meter Kommandogerat, optisk sikte.

For å nevne noe
Det jeg listet opp var etter dokumentene fra overtagelsen etter krigen datert 4/6 45 skrevet av Lt Edmond Jaqet som overtok fra tyskerne. Jeg har også bilder av Horchgerät, Scheinverfereichtgerät og kommandogerät. Det siste stod i stillingen der flaggstanga står i dag. De to Radarene stod rett ned for bunkeren på toppen inne i leiren som Sivilforsvaret og Hv har i dag. Jeg har også nummer på alle kanonene og det andre tekniske utstyret. Forøvrig har jeg avtale med Områdesjefen at vi skal ta et møte når han kommer hjem fra ferie. Svært mye av det materiellet området har kommer forøvrig fra meg. kommandogerät var forøvrig 4meter.
mvh
ervold
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser at forsvarsbygg har listet en sambandsbunker på 88 m2 på Varden leir, samt kommmandoplasser. Bunkeren og kommandoplassene er oppført med byggeår 1940.
Det jeg listet opp var etter dokumentene fra overtagelsen etter krigen datert 4/6 45 skrevet av Lt Edmond Jaqet som overtok fra tyskerne. Jeg har også bilder av Horchgerät, Scheinverfereichtgerät og kommandogerät.
Var vel Luftwaffe som opererte de i motsetning til i Bergen der tilsvarende var bemannet av Kriegsmarine
Er det mulig å få se bilder av Horchgerätet og Scheinwerferichtgerät til sammenligning ? Usikker på om det du henviser til er det sammme som Leitrichgerät da noen nevner at Richgerat var montert på siden av lyskasteren, og ikke frittstående som Leitrichtgerät.
mvh
Paul S.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Paul S. wrote:Ser at forsvarsbygg har listet en sambandsbunker på 88 m2 på Varden leir, samt kommmandoplasser. Bunkeren og kommandoplassene er oppført med byggeår 1940.
Det jeg listet opp var etter dokumentene fra overtagelsen etter krigen datert 4/6 45 skrevet av Lt Edmond Jaqet som overtok fra tyskerne. Jeg har også bilder av Horchgerät, Scheinverfereichtgerät og kommandogerät.
Var vel Luftwaffe som opererte de i motsetning til i Bergen der tilsvarende var bemannet av Kriegsmarine
Er det mulig å få se bilder av Horchgerätet og Scheinwerferichtgerät til sammenligning ? Usikker på om det du henviser til er det sammme som Leitrichgerät da noen nevner at Richgerat var montert på siden av lyskasteren, og ikke frittstående som Leitrichtgerät.
mvh
Paul S.
Sambandsbunkeren var Mascinenraum für Fu M G under krigen. Som sambandsbunker blir den benyttet av Sivilforsvaret (det gav best dekning for kommunikasjon i Osloområdet) og Koplass for HV 2109. Sivilforsvaret har et aggregat der for nødstrøm. Dette var operativt sist jeg var inne der for omkring 5 år siden, da jeg skiftet avfuktingsagregatet i HV sin del. Den er mer et betonghus da tak og vegger er relativt tynne. Som jeg har skrevet før har jeg problemer med å legge ut bilder på forumet, men jeg kan prøve å forklare: Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
ervold
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

posting med bilde av Høregerat, finner du her:http://www.kystfort.com/forum/topic2452.html

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

werner wernersen wrote:Hei

posting med bilde av Høregerat, finner du her:http://www.kystfort.com/forum/topic2452.html

Werner
Denne ser anderledes ut enn den på Varden. Den ser ut som fire gamle grammofontuter som er montert i et kvadrat med spissen ned, alle peker i samme retning. Diameter på hver tut kan være ca 1 meter. Det ser ut fra bildet at de kan beveges noe uavhengi av hverandre.
ervold
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ervold wrote:Denne ser anderledes ut enn den på Varden. Den ser ut som fire gamle grammofontuter som er montert i et kvadrat med spissen ned, alle peker i samme retning. Diameter på hver tut kan være ca 1 meter. Det ser ut fra bildet at de kan beveges noe uavhengi av hverandre.
ervold
Noe sånt som dette kanskje?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Natter wrote:
ervold wrote:Denne ser anderledes ut enn den på Varden. Den ser ut som fire gamle grammofontuter som er montert i et kvadrat med spissen ned, alle peker i samme retning. Diameter på hver tut kan være ca 1 meter. Det ser ut fra bildet at de kan beveges noe uavhengi av hverandre.
ervold
Noe sånt som dette kanskje?
Det stemmer. Dette er lytteapparatene som stod både på Varden og ved lyskasteren på Ellingstad. Jeg har bilder av begge, men trenger hjelp med forklaring om hvordan jeg får lagt inn bilder på forumet.
ervold
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ervold wrote:Jeg har bilder av begge, men trenger hjelp med forklaring om hvordan jeg får lagt inn bilder på forumet.
Det er generelt vanskelig å komme med noen råd uten å vite hvor problemet ligger...
Om du kun har papirbilder må disse scannes, og da trenger du nødvendigvis en scanner. Den biten skal det godt gjøres å hjelpe med via forumet - da må nok noen i nærheten bidra rent praktisk. Mht. å endre størrelse/ format på bilder, og deretter selve opplastingen, skulle det ikke by på problemer å assistere gjennom forumet... (det ligger jo allerede ute noen tips her - bla. en videosnutt fra Erik H som er veldig informativ).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote: Om du kun har papirbilder må disse scannes, og da trenger du nødvendigvis en scanner.
Har man et godt digitalkamera, så kommer man ofte langt med det og.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”