View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2020 17:33



Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Hus med bunker til salgs.. 
Author Message
User avatar

Joined: 30 Jul 2006 1:53
Posts: 876
Location: Bergen
Tenkte mer på selve dommen på 1200+ sider. Må jo være noen tegninger eller noe der.

For øvrig tror jeg 1932 henviser til året da 12/266 ble opprettet da lov om grunnbøker ble innført dette året.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
This too shall pass


08 Jul 2020 14:07
Profile

Joined: 26 Jul 2016 13:12
Posts: 10
Forøvrig så kan en skjønne at tyskerne hadde interesse av dette området under krigen, da en vel må anta at de var interessert i ledige arealer med gode kaier.

Her ble jo hele området (kaia med 90° vinkel til høyre for der tunnelen ble anlagt) "ryddet" rett før krigen. Den store hermetikkfabrikken som lå der brant ned til grunnen i 1939, så når tyskerne kom så fant de vel egentlig et stort ledig kaiområde. Mulig de bare måtte rydde litt branntomt?


08 Jul 2020 14:15
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1757
Location: Bergen
Quote:
Kanskje noe lignende vedlagte skisse (her må nok noen ut på tur snart...)?

ja..
Ante ikke at det har vært en tunell der. Gjør meg litt nysgjerrig, hva skal man med en sånn tunell der sånn uten videre ?
Tenker man litt videre..hva med lager ? Miner el ? En av de såkalte wachtboote med torpedrør m.m hadde jo sin liggeplass der.
Klar over at jeg trekker det langt, men lå vel ikke ett støttepunkt el noe større greier på plassen.
mvh
Paul S.


08 Jul 2020 22:54
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1757
Location: Bergen
Hei
På vedlagte widerøefoto kan man se innslaget til tunellen. Lurer på om der er en utgang el ved pipen også. Kan virke som om tunellen er stengt, kan ikke se spor etter den på flyfoto fra 1881.
mvh
Paul S.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


08 Jul 2020 23:41
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6208
Location: Bergen
Tarjei wrote:
For å bidra ytterligere til avsporingen, her er et bilde hentet fra en presentasjon i rettslære som viser de gamle eiendomsgrensene og der tunnelen er tegnet inn.
Nice - det gir mer mening når man ser eiendomsgrensene fra den gang ja...

Paul S. wrote:
Quote:
Kanskje noe lignende vedlagte skisse (her må nok noen ut på tur snart...)?
Ante ikke at det har vært en tunell der.
Ekstra interessant at den har gått under din radar :)
Paul S. wrote:
Gjør meg litt nysgjerrig, hva skal man med en sånn tunell der sånn uten videre ?
Tenker man litt videre..hva med lager ? Miner el ? En av de såkalte wachtboote med torpedrør m.m hadde jo sin liggeplass der.
Lager for et eller annet er vel mest nærliggende å tenke - neppe dekningsrom gitt fravær av andre installasjoner i området (med mindre det var planlagt - tidspunkt for bygging kan jo være relevant i den forbindelse)?
Var det kun råsprengt fjell uten betong/dører kan det vel tyde på at det aldri ble ferdigstilt (er det forresten noen som kjenner gjennomsnittlig fremdrift på tysk tunelldriving - dvs hvor lang tid ville det tatt å bygge noe av denne størrelsen?). Uansett er det jo snakk om en viss investering av ressurser som neppe var helt planløst.

Klarer ikke å se noen sammenheng med hverken torpedo eller miner (spesielt mtp eksistsrende anlegg i området), med mindre det var noe som skulle bygges videre ut på sikt, men det er jo interessant at det lå en Wachboot her (tror ikke jeg kjente til det fra før).

Fra luftfoto ser det ut til at det er dumpet mye stein foran inngangen, så det spørs om man får så mye utbytte ut av en tur ut dit, men jeg skal ha en avstikker i bakhodet ved en evt kommende tur til Herdla.

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


08 Jul 2020 23:48
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6208
Location: Bergen
Paul S. wrote:
På vedlagte widerøefoto kan man se innslaget til tunellen. Lurer på om der er en utgang el ved pipen også.
Ser ut som den betongklossen med trapp stadig er bevart.

Paul S. wrote:
Kan virke som om tunellen er stengt, kan ikke se spor etter den på flyfoto fra 1881.
Ja, foto fra 2015 viser etter min mening tydelig en haug med stein foran inngangen (men det skjedde nok lenge før dette).

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


08 Jul 2020 23:50
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1757
Location: Bergen
Quote:
Lager for et eller annet er vel mest nærliggende å tenke - neppe dekningsrom gitt fravær av andre installasjoner i området (med mindre det var planlagt - tidspunkt for bygging kan jo være relevant i den forbindelse)?
Var det kun råsprengt fjell uten betong/dører kan det vel tyde på at det aldri ble ferdigstilt (er det forresten noen som kjenner gjennomsnittlig fremdrift på tysk tunelldriving - dvs hvor lang tid ville det tatt å bygge noe av denne størrelsen?). Uansett er det jo snakk om en viss investering av ressurser som neppe var helt planløst.


Det er jo en fin kai der, med kort avstand til f.eks Færøy. Mener også at flere av bildene fra en auksjon med bilder fra Krokåsbatteriet var tatt ned mot Follese. En tanke som dukker opp er jo at det var vel ingen skikkelig kai for større skip på Askøy ? Kleppestø var jo ikke rare greiene under krigen og ikke rigget for å ta i mot noe. Strusshamn ei heller. Kan jo være her de tok inn utstyr m.m ?

Quote:
Klarer ikke å se noen sammenheng med hverken torpedo eller miner (spesielt mtp eksistsrende anlegg i området), med mindre det var noe som skulle bygges videre ut på sikt, men det er jo interessant at det lå en Wachboot her (tror ikke jeg kjente til det fra før).

NB-28 lå i stilling i Hjeltefjorden, bla ved Follese. Var bygget om med baugporter og torpedorør. Finner ikke bildene av den nå, kun ett jeg lagret fra ebay men viser litt. En avsporing dette men NB-27 lå i Raunefjorden, hadde posisjon med obs stilling ved Hestholmen, stort sett samme type som NB-28. (utsnitt av eget bilde med krøll..)
mvh
Paul S.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


09 Jul 2020 0:40
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6208
Location: Bergen
Paul S. wrote:
Det er jo en fin kai der, med kort avstand til f.eks Færøy. Mener også at flere av bildene fra en auksjon med bilder fra Krokåsbatteriet var tatt ned mot Follese. En tanke som dukker opp er jo at det var vel ingen skikkelig kai for større skip på Askøy ? Kleppestø var jo ikke rare greiene under krigen og ikke rigget for å ta i mot noe. Strusshamn ei heller. Kan jo være her de tok inn utstyr m.m ?
Høres plausibelt ut.

Paul S. wrote:
NB-28 lå i stilling i Hjeltefjorden, bla ved Follese. Var bygget om med baugporter og torpedorør. Finner ikke bildene av den nå, kun ett jeg lagret fra ebay men viser litt. En avsporing dette men NB-27 lå i Raunefjorden, hadde posisjon med obs stilling ved Hestholmen, stort sett samme type som NB-28. (utsnitt av eget bilde med krøll..)
Ja, kjenner jo disse og bildene, men har ikke reflektert over andre posisjoner enn i området ved de senere faste batteriene og tenkte det kanskje var en av de andre det var snakk om her. Har du kartlagt posisjoner over tid for disse?

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


09 Jul 2020 2:12
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1757
Location: Bergen
Hei
Med mye tid til overs i ferien så tok jeg meg en kjapp tur ut til plassen. Traff en av de som bodde i nærheten og fikk bekreftet at dette hadde vært en lagerplass under krigen. Tunellen, kaien og området var for lagring og arbeidet der ble utført av russerfanger som ble fraktet dit hver dag. Det ble sagt at noe av det som lå på kaien hadde lagt der siden krigen. Kan ikke si noe på det, men en del av det som lå der så ut som deler til en skipsmotor og ymse annet. En del var merket med tysk skilt, var en AEG el motor el fra 1939.
Tunellen er åpen som det fremgår av bildene. Ikke lykt med så tok ikke turen langt inn. Det vanlige skrammelet ved inngangen, og som man ser masse murstein. Får ta en ny tur med lykt en av dagene.
mvh
Paul S.

p.s.
Quote:
Har du kartlagt posisjoner over tid for disse?

Har dessverre ikke fått gjort noe mer ut av det


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


09 Jul 2020 14:15
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6208
Location: Bergen
Paul S. wrote:
Med mye tid til overs i ferien så tok jeg meg en kjapp tur ut til plassen. Traff en av de som bodde i nærheten og fikk bekreftet at dette hadde vært en lagerplass under krigen. Tunellen, kaien og området var for lagring og arbeidet der ble utført av russerfanger som ble fraktet dit hver dag. Det ble sagt at noe av det som lå på kaien hadde lagt der siden krigen. Kan ikke si noe på det, men en del av det som lå der så ut som deler til en skipsmotor og ymse annet. En del var merket med tysk skilt, var en AEG el motor el fra 1939.
Tunellen er åpen som det fremgår av bildene. Ikke lykt med så tok ikke turen langt inn. Det vanlige skrammelet ved inngangen, og som man ser masse murstein. Får ta en ny tur med lykt en av dagene.
Quote:
Har du kartlagt posisjoner over tid for disse?
Har dessverre ikke fått gjort noe mer ut av det
:bra:

Var det en inngang nr to ved betongtrappen ?

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


09 Jul 2020 16:21
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1757
Location: Bergen
Quote:
Var det en inngang nr to ved betongtrappen ?

Nei, det var det det var. ett lite rom el under trappen.
mvh
Paul S.


09 Jul 2020 19:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 86 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF