Flakzug Åram

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Tenkte jeg skulle lage en tråd om luftvernbatteriet på Åram her også. En identisk en finnes i 'Møre & Romsdal' seksjonen.

Generell info:

På grunn av den økte hyppigheten i allierte flyangrep mot den tyske skipsfarten ifra Stadtlandet og nordover, ble det anlagt det luftvernbatteri på Åram. Trolig var batteriet klart til innsats høsten 1944, og hadde betegnelsen "Flakzug Åramsholm" og var underlagt selve kystbatteriet på Åram, "HKB 36./976 (3/579)" som lå v. Espeneset på Åram. "Flakzug Åramsholm" ble anlagt like ved Åramsneset, og dekket innflygning via Haugsfjorden og Åramssundet. To brakker og en boligbunker ble bygget til å huse mannskapet. Hovedskytset var tre stk. 4cm Bofors luftvernkanoner og tre stk. 2cm Madsen luftvernkanoner. Kanonstillingene var stort sett feltmessig utført pga. betongmangelen så sent i krigen. Stillingene var nedgravd i bakken med sidevegger av opplødd stein. Skal desverre være få spor av stillingene pr. i dag visstnok.

I sluttfasen av krigen ble batteriet underlagt Marineflakbatteriet i Ervika (MFB 2./702 - Ervik).
I "Flakzug Åramsholm" sitt batteriområde lå der allerede en flyobservasjonspost, under betegnelsen "Flugwachen Aaram - Dri 32". denne ser også ut til åha fortsatt tjenesten videre etter at batteriet ble anlagt.


Bevæpning:

3 stk. 4cm Flak 28 Luftvernkanoner, Bofors
3 stk. 2cm Flak 38 Luftvernkanoner, Madsen
1 stk. 3,7cm Panservernkanon, i en gammel fransk panservogn.
? stk. Maskingevær (der skal ha vært maskingevær der, men antallet er uvisst)
1 stk. 60cm Lyskaster


Kamp:

05.12.1944:
Batteriet beskyter passerende fly , med 27 granater 4cm.

13.12.1944:
Batteriet beskyter passerende fly, med 112 granater 4cm og 80 granater 2cm.

11.02.1945:
Batteriet beskyter et passerende fly, med 2 granater 4cm.

27.02.1945:
Batteriet beskyter passerende fly, med 4cm skyts.


Har ikke vært der selv, men om andre har det og har bilder, så hadde det vært kjempeflott. Selv så har jeg kun et luftkart og ett par bilder fra "bunker tour" fra sofaen (Google Earth) og komme med, men er vel bedre enn ingenting.
Legger også ved luftkart med stillinger og bygninger avmerket, med fargekoder & forklaring.
Attachments
Luftkart over batteriområdet.
Luftkart over batteriområdet.
Luftkart.JPG (124.56 KiB) Viewed 441 times
Luftkart over batteriområdet med avmerking i fargekoder, hvor det lå stillinger og bygninger/bunkere.
Luftkart over batteriområdet med avmerking i fargekoder, hvor det lå stillinger og bygninger/bunkere.
Luftkart2.JPG (404.98 KiB) Viewed 441 times
Forklaring over hva er hva på luftkartet.
Forklaring over hva er hva på luftkartet.
Forklaring.JPG (311.09 KiB) Viewed 441 times
Her like ved veien skal 4cm Bofors stilling nr. 1 ha ligget. Var delvis nedgravd i bakken med sideveggr av opplødd stein. Diameter 2,5 meter. Delvis rasert og gjenfylt (pr. 1994). Er det rester av den vi skimter her på bildet mon tro?
Her like ved veien skal 4cm Bofors stilling nr. 1 ha ligget. Var delvis nedgravd i bakken med sideveggr av opplødd stein. Diameter 2,5 meter. Delvis rasert og gjenfylt (pr. 1994). Er det rester av den vi skimter her på bildet mon tro?
4cm#1.JPG (68.24 KiB) Viewed 441 times
Her nede skal 4cm Bofor-stilling nr.2 ha ligget. Var nedgravd i bakken med vegger av oppplødd stein, og med en diameter på 2,5 meter. Et firkantet betongfundament med boltekrans til kanonfeste i midten. Er delvis intakt med kraftig overgrodd. I forkant ligger en bunker på 6x10 meter, som skal ha fungert som leitstand, samt flere feltmessige MG-stillinger etc.
Her nede skal 4cm Bofor-stilling nr.2 ha ligget. Var nedgravd i bakken med vegger av oppplødd stein, og med en diameter på 2,5 meter. Et firkantet betongfundament med boltekrans til kanonfeste i midten. Er delvis intakt med kraftig overgrodd. I forkant ligger en bunker på 6x10 meter, som skal ha fungert som leitstand, samt flere feltmessige MG-stillinger etc.
4cm#2.JPG (61.98 KiB) Viewed 441 times
Stilling nr.3 for 4cm Bofors skal ha ligget nede i denne lille skogen. Var delvis nedgravd i bakken med sidevegger av opplødd stein, og en diameter på 2,5 meter. Delvis intakt men overgrodd. En løpegrav i stein/betong førte til en MG-stilling? like ved. Her skal det ligge et kanonfeste.
Stilling nr.3 for 4cm Bofors skal ha ligget nede i denne lille skogen. Var delvis nedgravd i bakken med sidevegger av opplødd stein, og en diameter på 2,5 meter. Delvis intakt men overgrodd. En løpegrav i stein/betong førte til en MG-stilling? like ved. Her skal det ligge et kanonfeste.
4cm#3.JPG (124.64 KiB) Viewed 441 times
Her ser vi området der de to boligbrakkene lå. Ingen synlige spor. I området der eneboligen ligger, skal det ha ligget en boligbunker nede i bakken, på 4x8 meter. Gjenfylt når enebolig ble bygget?
Her ser vi området der de to boligbrakkene lå. Ingen synlige spor. I området der eneboligen ligger, skal det ha ligget en boligbunker nede i bakken, på 4x8 meter. Gjenfylt når enebolig ble bygget?
Brakkeområde.JPG (80.11 KiB) Viewed 441 times
Grop delvis inskutt i berget. Her var det innkjørsel fra veien, og en gammel fransk panservogn med en 3,7cm-kanon var parkert her, og fungerte som nærforsvar. Gropen er som vi ser delvis gjenfylt. "Larveføtter" fra panservernkanonen skal det ligget rester av der for noen år siden.
Grop delvis inskutt i berget. Her var det innkjørsel fra veien, og en gammel fransk panservogn med en 3,7cm-kanon var parkert her, og fungerte som nærforsvar. Gropen er som vi ser delvis gjenfylt. "Larveføtter" fra panservernkanonen skal det ligget rester av der for noen år siden.
3,7.JPG (98.02 KiB) Viewed 441 times
Her dette huset nå står lå det en dekningsbunker med tak av buede bølgeblikkplater som var delvis nedgravd i bakken. Ingen synlige spor av selve bunkeren, men om man se nøye på den lille hytta i hagen, til høyre, kan man se noen av bølgeblikkplatene som er malt rød og ibruk som vedskjul. :)<br />2cm-Flak-stillingene lå på høyden ovenfor. Var nedgravd i bakken, med sidevegger av opplødd stein, og med en diameter på 3 meter. Alle er gjenfylt og nesten ingen synlige spor.
Her dette huset nå står lå det en dekningsbunker med tak av buede bølgeblikkplater som var delvis nedgravd i bakken. Ingen synlige spor av selve bunkeren, men om man se nøye på den lille hytta i hagen, til høyre, kan man se noen av bølgeblikkplatene som er malt rød og ibruk som vedskjul. :)
2cm-Flak-stillingene lå på høyden ovenfor. Var nedgravd i bakken, med sidevegger av opplødd stein, og med en diameter på 3 meter. Alle er gjenfylt og nesten ingen synlige spor.
Bølgeblikk.JPG (106.75 KiB) Viewed 441 times
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei

Kjempe fint innlegg!
Det er bra at noen lager oversikt over slike steder selv om det ikke er mye "betong" igjen.
Var det både 2 cm Flak 38 og 2 cm Madsen (Dansk) Flak på dette luftvernbatteriet, og i tilfelle, brukte de to Flak kanonene samme ammunisjon? :?:

Mvh.
Jo Bakken
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Flott inlegg! Takk! :-)
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

GRANADA2,8I wrote:Hei

Kjempe fint innlegg!
Det er bra at noen lager oversikt over slike steder selv om det ikke er mye "betong" igjen.
Var det både 2 cm Flak 38 og 2 cm Madsen (Dansk) Flak på dette luftvernbatteriet, og i tilfelle, brukte de to Flak kanonene samme ammunisjon? :?:

Mvh.
Jo Bakken
Hei, takker så meget. :) Jeg synes faktisk det er mer spennende og interessant å prøve å finne info. osv. til anlegg, kystfort etc. som der er få spor av, fremfor de som er stort sett intakte. Bra vi bunker-jegere har forskjellige "spesialiteter", som gjør at vi får dokumentert det meste av det som er.

Jeg vet kun at der var tre stk. feltmessige luftvernstillinger for Flak-38 Madsen (2cm). Den lille infoen jeg sitter på, stammer fra J.O. Flatmarks bok 'Sunnmøre i Festung Norwegen' fra 1994. Pr. 2012, så er det sikkert ferre spor enn da. Ser f.eks den eneboligen, at den ser temmelig ny ut, og at den ser ut til å ligge der boligbunkeren lå. Jeg skrev ned eksakt beskrivelse fra våpenoversikten fra Flatmarks bok: "3 stk. 2cm Flak-38 (Madsen)", står der. Er desverre ingen luftvernkanon-ekspert. Beklager at jeg ikke kan gi noe skikkelig svar.

Er det noen som har vært her og som har bilder? Har ikke anledning på en god stund fremover å dra helt til Åram-området desverre, så min tur ble fra godstolen hjemme, via Google Streetview. Mange som har vært på hovedfortet på Åram, men dette er et oversett sted, trolig pga. lite betong, men håper uansett der er noen som har vært der.
Falkenhorst1
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2012 17:13

jeg var en rask tur innom her, etter jeg var på selve kystfortet på åram. lite å se. boligbunkeren som skal ha ligget i en utskutt "grop" på oppsiden av veien, bak det planerte området, hvor det nå står en enebolig, fant jeg ingen spor av. trolig er eneboligen bygget oppå denne gropen, som da har blitt gjenfylt, før bygging ble påbegynt. jeg fikk ikke tid til å titte på 2cm-stilingene på oppsiden av veien, men fant to fire cm bofors-stillinger på nedsiden av veien, en feltmessig mg-stilling, en stilling (feltmessig) for kikkert etc, samt en liten bunker som var veldig overgrodd. så ingen spor etter kanonløpet som jokeren og også flatmark henviser til i boken sin 'sunnmöre i festung norwegen', men fant en løpegrav som var delvis overgrodd og gjenfylt, som førte til stilling for kikkert etc. som jeg henviste til, over.

skal se om jeg finner bildene jeg tok. regnet og var kaldt, så ble kun ett par.
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Falkenhorst1 wrote:jeg var en rask tur innom her, etter jeg var på selve kystfortet på åram. lite å se. boligbunkeren som skal ha ligget i en utskutt "grop" på oppsiden av veien, bak det planerte området, hvor det nå står en enebolig, fant jeg ingen spor av. trolig er eneboligen bygget oppå denne gropen, som da har blitt gjenfylt, før bygging ble påbegynt. jeg fikk ikke tid til å titte på 2cm-stilingene på oppsiden av veien, men fant to fire cm bofors-stillinger på nedsiden av veien, en feltmessig mg-stilling, en stilling (feltmessig) for kikkert etc, samt en liten bunker som var veldig overgrodd. så ingen spor etter kanonløpet som jokeren og også flatmark henviser til i boken sin 'sunnmöre i festung norwegen', men fant en løpegrav som var delvis overgrodd og gjenfylt, som førte til stilling for kikkert etc. som jeg henviste til, over.

skal se om jeg finner bildene jeg tok. regnet og var kaldt, så ble kun ett par.

Venter fremdeles på bildene... ;) Hehe!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par tyske skisser:
Attachments
Åramsholm_3.JPG
Åramsholm_3.JPG (539.93 KiB) Viewed 161 times
Åramsholm_2.JPG
Åramsholm_2.JPG (451.76 KiB) Viewed 161 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Kjempebra! :) Vi må få noen bilder herfra snart. Boligbunkere begge to ja. Ser ut til at en enebolig står på området de lå/ligger i. Har en følelse over at de er borte pr. idag.
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”