L484 Unterstand für Funksendezentral - Ørland
Posted: 22 Jul 2007 12:21
Det er ikke mange av disse i Norge, bare 2 (som vi vet av). Den andre står i Kjevk.
L484 er en regelbau kommunikasjons-bunker bygd for luftwaffe. Hele bunkeren var en eneste stor radio med en hel del masse utstyr og kabelgater. Det er sikkert noen som vet mer om bruken av slike bunkere.
Noe jeg lurer på er hvorfor den er plassert så langt i fra flyplassen. Nå er det jo ikke unormalt at radar/radio/antenner gjerne står litt lengre unna, men hvorfor så langt mot øst? Det er nesten så den ligger i ingenmannsland der den ligger på grensen til de tyngste støttepunkter. Den har dog et infanterikompani nord for seg, men en slik bunker skal vel gjerne ligge innenfor piggtråden på de tyngste støttepunktene? iallefall i nærheten av sin egen flystasjon? Jeg trur ikke man tok feil av plasseringen, men jeg leter bare etter en god forklaring.
oppdateringer: 3 bilder (de første 3) som viser arbeidsrommet. her ser man også de store kabelgatene som gikk fra rom til rom.
oversikt over nr. på rom og funksjon
1 gassluse
2 nærkampsrom
3 mannskapsrom
6 MG-stilling/observasjon
22 Ventilasjons rom
79 Generator fastmontert/mobil
80 Arbeidsrom
83 Transformer
84 Kabelgater
Erik H
ps.: Det er veldig nyttig å kjøre rundt med "kystfort" på siden av bilen når man er på ukjente plasser. Det er da mye lettere for folk å ta kontakt når man viser sine intensjoner. har bare hatt positive opplevelser fra dette.
L484 er en regelbau kommunikasjons-bunker bygd for luftwaffe. Hele bunkeren var en eneste stor radio med en hel del masse utstyr og kabelgater. Det er sikkert noen som vet mer om bruken av slike bunkere.
Noe jeg lurer på er hvorfor den er plassert så langt i fra flyplassen. Nå er det jo ikke unormalt at radar/radio/antenner gjerne står litt lengre unna, men hvorfor så langt mot øst? Det er nesten så den ligger i ingenmannsland der den ligger på grensen til de tyngste støttepunkter. Den har dog et infanterikompani nord for seg, men en slik bunker skal vel gjerne ligge innenfor piggtråden på de tyngste støttepunktene? iallefall i nærheten av sin egen flystasjon? Jeg trur ikke man tok feil av plasseringen, men jeg leter bare etter en god forklaring.
oppdateringer: 3 bilder (de første 3) som viser arbeidsrommet. her ser man også de store kabelgatene som gikk fra rom til rom.
oversikt over nr. på rom og funksjon
1 gassluse
2 nærkampsrom
3 mannskapsrom
6 MG-stilling/observasjon
22 Ventilasjons rom
79 Generator fastmontert/mobil
80 Arbeidsrom
83 Transformer
84 Kabelgater
Erik H
ps.: Det er veldig nyttig å kjøre rundt med "kystfort" på siden av bilen når man er på ukjente plasser. Det er da mye lettere for folk å ta kontakt når man viser sine intensjoner. har bare hatt positive opplevelser fra dette.