Kjevik flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Hører rykter om at tre av de fire bunkerene med Pz35( t ) pansertårn ved Kjevik flyplass er fjernet til fordel for et nytt parkeringsanlegg!
Noen sørfra som vet mer om dette?

Selve tårnene ble visstnok tatt vare på denne gang heldigvis.

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

... Hva finnes egentlig tilbake på Kjevik etter dette? Skal dit i nærmeste fremtid, så hadde vært bra å vite hva som er der.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nei det blir nok dessverre ikke mye!
Kun rester av et luftvernbatteri og forhåpentligvis det siste av de fire pansertårnene. Det ligger også en sjelden Rs 69 der + en bro bygget av tyskerne (Hvor de støpte inn årstall og avdelingsnummer)
Som en liten kuriositet er det nok noen som har kjedet seg og brukt en dag eller to på å risse inn et hakekors i fjellet bak befalsbrakka.

Noen bilder:
Image

Image

Ett av de fire tårnene:
Image

Hvis noe av dette er av interesse kan jeg gi deg bedre stedsangivelser ;-)

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:Nei det blir nok dessverre ikke mye!
Kun rester av et luftvernbatteri og forhåpentligvis det siste av de fire pansertårnene. Det ligger også en sjelden Rs 69 der + en bro bygget av tyskerne (Hvor de støpte inn årstall og avdelingsnummer)
Som en liten kuriositet er det nok noen som har kjedet seg og brukt en dag eller to på å risse inn et hakekors i fjellet bak befalsbrakka.

Hvis noe av dette er av interesse kan jeg gi deg bedre stedsangivelser ;-)

Erik
Har aldri vært i området før, og tror ikke det blir stort mye tid til sightseeing de dagene jeg er der, men en dag må jeg få sjekket ut det vesle som er igjen. Er det i nærheten av flyplassen...?
Sindre
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Hvor kan jeg finne det du skriver om i denne posten? Er områdene fortsatt militært?
Jeg og Stutzpunkt har snakket om å ta oss en tur men det har ikke blitt enda. Hadde vært greit å hatt litt peiling på hvor en kan finne ting hen.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ingen av disse bildene er tatt på innegjerdet område....
Fjellknatten med innhugget årstall ligger riktignok bak en av de militære bygningningene hvor det er satt opp adgang forbudt skilt....
Jeg hadde guide med meg her, men tror ikke det er den mest ulovlige plassen man kan gå for å si det sånn ;-) (Selvfølgelig uten å oppfordre til å ikke bry deg om skilting)
Skal se om jeg kan sette noen kryss på et kart og sende deg, men er redd flere av disse, eller alle, tårnene er tatt bort.

Mvh
Erik E
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Send meg et kart gjerne PM så skal jeg få sjekket det opp.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Tok turen til Kjevik for litt siden for å følge opp dette med panzertårnene. Det vi fant var nedslående: tårnene er fjernet. Iht. reguleringsplanen for utvidelse av Kjevik flyplass berøres ikke områdene der tårnene stod, stå dette kan ikke ha vært noen grunn for å fjerne dem.

Har vært i kontakt med forsvarsmuseet, lokale historielag og flere privatpersoner ang tårnene, og alle beklaget fjerningen, men kjente ikke til at det hadde funnet sted. Det virker å ha skjedd nokså nylig. Mye tyder således på at det er private som har sikret seg tårnene. En kan bare håpe på at de ikke selges/byttes ut av landet..

Det er ikke mange igjen av disse i Norge nå, og personlig synes jeg det er vanskelig å oppfatte dette som noe annet enn tyveri av sjeldne historiske minnesmerker, fra alle historieinteresserte, som frarøves muligheten til å oppleve forsvarsverkene og denne biten av historien i sin opprinnelige kontekst. Tårnene og bunkerne var utvilsomt mest verdifulle og fortellende slik de stod til for et år siden...

At ikke det offentlige har engasjert seg mer i bevaringen av feks slike sjeldne konstruksjoner som disse tårnbunkerne, er en annen sak. Det er tydeligvis ennå "fritt fram" hva 2.vk anlegg angår. En kan bare håpe at noe er igjen når en i fremtiden får øynene opp for den pedagogiske og historisk-tekniske verdien som ligger i slike byggverk fra ulike perioder av historien.

Et lite hjertesukk bare..
Attachments
bunker for Pz35 tårn Kjevik 2008.JPG
bunker for Pz35 tårn Kjevik 2008.JPG (26.36 KiB) Viewed 829 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Endre W wrote:Tok turen til Kjevik for litt siden for å følge opp dette med panzertårnene. Det vi fant var nedslående: tårnene er fjernet. Iht. reguleringsplanen for utvidelse av Kjevik flyplass berøres ikke områdene der tårnene stod, stå dette kan ikke ha vært noen grunn for å fjerne dem.

Har vært i kontakt med forsvarsmuseet, lokale historielag og flere privatpersoner ang tårnene, og alle beklaget fjerningen, men kjente ikke til at det hadde funnet sted. Det virker å ha skjedd nokså nylig. Mye tyder således på at det er private som har sikret seg tårnene. En kan bare håpe på at de ikke selges/byttes ut av landet..

Det er ikke mange igjen av disse i Norge nå, og personlig synes jeg det er vanskelig å oppfatte dette som noe annet enn tyveri av sjeldne historiske minnesmerker, fra alle historieinteresserte, som frarøves muligheten til å oppleve forsvarsverkene og denne biten av historien i sin opprinnelige kontekst. Tårnene og bunkerne var utvilsomt mest verdifulle og fortellende slik de stod til for et år siden...

At ikke det offentlige har engasjert seg mer i bevaringen av feks slike sjeldne konstruksjoner som disse tårnbunkerne, er en annen sak. Det er tydeligvis ennå "fritt fram" hva 2.vk anlegg angår. En kan bare håpe at noe er igjen når en i fremtiden får øynene opp for den pedagogiske og historisk-tekniske verdien som ligger i slike byggverk fra ulike perioder av historien.

Et lite hjertesukk bare..
Det skulle mye til før jeg gikk ut i skogen og bar med meg hjem et pansertårn. Jeg kan dog forstå at det offentlige ikke alltid kan ta ansvar for alt, jeg ville heller stilt spørsmål ved den enkeltes moral og historiesyn som kan ta med seg noe sånt hjem til en privat samling, om det er det som har skjedd, da. Det måtte da vært mye bedre at disse stod på sin originale plass, enn å ha dem i en privat lagerhall et sted eller hva som enn skjer med dem. Akk..
Sindre
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Nei, en kan ikke hive alt ansvar over på det offentlige. Men ofte må det desverre offentlige midler, planer og lov til for å redde kulturminner. Det finnes jo -ikke uten grunn- verneplaner for nesten alle andre typer historiske minnesmerker. Endel større festningsverk fra 2vk. er fanget opp, men vet ikke om feks slike spesielle tårnbunkere er sikret på denne måten noen sted i Norge?
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Skal si meg helt ening med Endre W. Nedslående tur av flere grunner en pansertårnern.(gikk bra til slutt)

Tårnene er som kjent borte. Vi lokaliserte 2 av 3 bunkere for pansertårn. Må vel sjekke opp det siste. Er det slik å forstå Erik E at alle var der da du var innom der sist?

Vi tok oss en tur rundt begge toppene. Deler av området er fortatt avsperret men det er ikke større en at en kan se igjennom det. Ser ut til å inneholde ammunisjonslager. Toppen er spekket av nærforsvar. Da for det meste enkelt mannstillinger. Bilde ligger ved. Det er også fjellhulder og spor etter jernbane.

Ser du på det første bilde kan du faktisk se hvor pansertårnet er trillet ned fra bunkeren. (åpning i buskene)

Det ser ut i fra bilde som tårnet nettopp er fjernet.
Attachments
manglendetårn.jpg
manglendetårn.jpg (214.82 KiB) Viewed 756 times
nettoppfjernet.jpg
nettoppfjernet.jpg (170.42 KiB) Viewed 756 times
enmanstilling.jpg
enmanstilling.jpg (161.84 KiB) Viewed 756 times
dreieskivejernbane.jpg
dreieskivejernbane.jpg (166.17 KiB) Viewed 756 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hadde de nå enda havnet på et museum et sted, men om disse er tatt av private gjøker som har fløyet langt bort med dem..
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det slik å forstå Erik E at alle var der da du var innom der sist?
Jepp.... Alle fire var der!
Det er nærmest utenkelig at privatfolk kjører rundt med lastebil, kraner og tungt verktøy for å hente slike tårn.... Til nøds ett, men ikke alle fire!
Kan ikke fatte annet enn at det er en stiftelse, forening, organisasjon eller museum som står bak.

Her er bilder av tårnene:
Attachments
Tårn1.JPG
Tårn1.JPG (162.59 KiB) Viewed 728 times
Tårn2.JPG
Tårn2.JPG (124.08 KiB) Viewed 728 times
Tårn3.JPG
Tårn3.JPG (158.2 KiB) Viewed 728 times
Tårn4.JPG
Tårn4.JPG (158.45 KiB) Viewed 728 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Nede ved båthavna/båtoppstillingsplassen på Kjevik (til høyre ned forbi motorklubben og småflyhangarene) så er det rester etter et fjellanlegg som er fyllt igjen. Det sies at hele området er laget av stein fra dette anlegget, og det betyr at det må ha vært et ganske stort anlegg. Noen som kjenner til dette? Jeg har kikket litt rundt i området og finner spor etter inngang i fjellet som nå er fyllt helt igjen.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Akkurat der har jeg bare løpt forbi to ganger - men mener du på sørsiden av rullebanen? (sørøst blir det kanskje) eller nord/nordvest?
Sindre
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”