Luftwaffe flykoder

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Hei!

Hvordan skal man tolke de forskjellige kodene på tyske fly.?
Tenker da på fly med 4 koder (bokstaver og tall) ,samt på lette fly typer der det ofte er kun ett tall.

Mvh
John Fredrik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Først skal man være oppmerksom på forskjellen mellom Stammkennzeichen og de vanlige gruppemerkingene. Stammkennzeichen var fabrikkoder og hadde 4 bokstaver (ikke kombinasjon med tall), og for en oversikt over kjente koder kan du prøve denne siden:
http://www.luftwaffe-experten.org/stammkennzeichen.html
Siden er hverken komplett eller 100% korrekt, men stadig under utbedring.

Skvadroner med 1-motors jagerfly hadde sine egne kodinger hvor tallet bare angir flynr. i svadronen, mens chevrons, bølgelinjer, linjer og sirkler angir ledere av forskjellig slag. Eks. <<+ er gruppekommandør, <+ er gruppeadjutant, <<-+- er geschwader kommandør osv.
Videre: + er I. gruppe, +- er II. gruppe, + bølgelinje el +| er III. gruppe og +~ el +o er IV. gruppe. 8+- er da 8. fly i 2. gruppe.
Videre så angav fargen på tallet hvilken staffel flyet tilhørte, men her må man være oppmerksom på om det er før eller etter utvidelsen fra 3 til 4 staffeln i hver gruppe i 1944. Hvit vil alltid tilhøre den staffelen i hver gruppe som har det laveste nummeret, deretter sort/rød, deretter gult, og etter utvidelsen - deretter blått. Mao vil da 8+- eller sort 8+-, bli sort 8 i 5. staffel, 2. gruppe. Annet eks: Hvit 11+~ ville være 4. gruppe, 10. staffel, eller 13. staffel etter sommeren 1944. Eks: Blå 4+o ville være 16. staffel i 4. gruppe, og gul 10+ ville være 3. staffel i 1. gruppe.
<+~ ville være gruppeadjutant i 4. gruppe.

Forøvrig:
De 2 tegnene før korset angir hvilken geschwader (el gruppe) flyet tilhørte. Det første etter korset angir flyets kode og det siste angir staffelen (i gitte tilfeller - gruppe).
Bruker her eksemplet Bf 110 G, 3U+AE fra Zerstörergeschwader 26 (ZG 26).
3U+ er koden for ZG 26, A er flyets kode (gruppekommandør i dette tilfellet), og E er koden for 4. (IV.) gruppe. Altså gruppekommandør for 4. gruppe.
Hadde det i tenkt tilfelle stått 3U+DH, så ville det fortsatt ha vært ZG 26, men 4. fly (D) i 1. staffel (H). Dette kommer av at bokstavene fra A til F angir stab og grupper, mens bokstavene H til Z angir staffeln. Derfor ser man at E ikke er staffelkode men gruppekode og A muligens angir stab (eller bare flyets kode), mens i det andre tilfellet ser man at H er første bokstav for angivelse av staffelkoder.

Vit at ikke alle bokstaver ble brukt i gruppe- og staffel-kodene for Maschinenkennungen, det gjelder G, I, J, O og Q. Disse kan likevel dukke opp som flyets kode.
H = 1. staffel, K = 2. staffel, L = 3. staffel, M = 4. staffel, N = 5. staffel, P = 6. staffel osv.

1. staffel vil tilhøre I. gruppe, tilsvarende vil 5. staffel tilhøre II. gruppe, da en geschwader gjerne bestod av stab + 3-4 grupper og hver gruppe bestod av stab + 3-4 staffeln.
Gruppenr. skrives med romertall og staffelnr. skrives med arabiske tall.
Slik at forskjellen 4./ZG 26 og IV./ZG 26 er vesentlig.
I første tilfelle betyr den 4. staffel - altså II. gruppe, og i det andre tilfellet betyr den 4. (IV.) gruppe. Altså 10. - 12. staffel.

I -44 ble det også foretatt en utvidelse av gruppene i (i hvert fall) jagerflyskvadronene fra 3 til 4 staffeln.
I. gruppe: 1.-3. staffel (1.-4. staffel)
II. gruppe: 4.-6. staffel (5.-8. staffel)
III. gruppe: 7.-9. staffel (9.-12. staffel)
IV. gruppe: 10.-12. staffel (13.-16. staffel)

Slett ikke alle grupperinger var så store som en geschwader, eller til og med en gruppe eller staffel.
Eks: Küstenfliegergruppe 406 eller 906, Transportgruppe 20, osv. Eller Wekusta 5 (Wettererkundungsstaffel) og Aradokette Hommelvik - som bare var 1/3 staffel. Mange var på gruppe-nivå.

Forvirret - eller avklaret?
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Er vel både forvirret samtidig som det er avklart. PDT_Armataz_01_18
Må skumlese dette ett par ganger så mulig det sitter..

Tusen Takk JornN!
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
Har prøvd den nevnte nettside uten resultat.
Kom over et bilde på nett av en JU87 i Hattfjelldal, med kjennemerkene 45+BH, Kan ikke se at den er gått ned i Norge, men interessant å kunne vite mer om fly, besetning og stasjonering - om det er mulig. Noen som kan vise meg en vei eller har tilgang på informasjonen?
Mvh
Bjørn Rasmussen.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
De har endret litt på nettsiden. Prøv denne adressen:
https://web.archive.org/web/20140508114 ... ichen.html
Men vær oppmerksom på at dette er en base på "Stammkennzeichen", dvs fabrikk-koder som ble brukt på en del transport- øvelses- og sambandsfly.
Skvadronene som oppererte i en større gruppe ut fra hver sine flyplasser, hadde skvadronkoder.
Tall, chevron, strek for enmotors jagerfly, og ett tall + 3 bokstaver for de fleste andre.

Det bildet du har sier nok helst A5+BH og ikke 45+BH.
Den koden tilhørte I./StG 1 (StürtzkampfGechwader I) og H = 1. Staffel (skvadron).
Så koden kan også skrives 1./StG 1 eller 1./I./StG 1 (1. skvadron/1. gruppe/StürtzkampfGechwader 1). Gruppeinitial skrives med romertall I.
Skvadronen var den samme enheten som startet på Jonsvannet ved Trondheim i april 1940, og var stasjonert en tid på Værnes underveis i kampene. Tror enheten i Hattfjelldal var en fremskutt enhet.
Info om skvadronen her: http://ww2.dk/air/attack/stg1.htm

Se også: https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/axis-2.html
2 andre fly fra samme gruppe:
https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/fiplingvatn.html
https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/beisfjord.html
Kan ikke ellers si i farten at jeg har kommet over info på besetning osv på akkurat dette flyet.
Det blir å grave.
JornN
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”