Haslemoen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

I følgende oversikt over LW reservasjoner datert 17 mai 1945 vil du se att Vaaler var det største reservasjon i Norge på dette tidspunkt med 5745
Attachments
IMG_1378.JPG
IMG_1378.JPG (149.49 KiB) Viewed 325 times
IMG_1379.JPG
IMG_1379.JPG (142.86 KiB) Viewed 325 times
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Selv kommandant for Vaaler ved slutten av krigen var Oberst Heinrich Maushake

Lager Niedermaier er jeg ganske sikkert på referer til Major Wilhelm Niedermeier som var siste kommandant for Rygge flyplass og hadde blitt evakuerte etter frigjøring.

Lager Wilhelm har jeg en mistanke referer til Hauptmann Karl Wilhelm som var sjef for Landesschützen Btl. der Luftwaffe 1

Wagner har jeg ikke klart å finne enda.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Da reservasjonene ble etablert etter frigjøring var kommandør for Vaaler Oberst Leopold Edlich som hadde vært sjef for Gardermoen flyplass frem til krigens slutt, Krill var sin NK.
Attachments
vaaler.jpg
vaaler.jpg (236.8 KiB) Viewed 308 times
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Hei, var en tur der oppe sommer for å ta en del bilder av flyplassen. ble ikke klar over at det fantes mer intresange ting på andre siden av stripen før jeg var hjemme igen. (paintbal området )

https://www.flickr.com/photos/108070235 ... 6812152140

Noen som kan merke av på et kart / satelitt bilde hvor brannstasjonen etc befinner seg.
Jeg fant heller ikke noen rester av sheltre / parkeringsplasser for fly, men de var kanskje plassert et stykke unna selve rullebanen.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Kjør forbi rullebanen i retning skytebanen, veien svinges til venstre og fly parkeringsplasser finnes på begge sider av veien, noen ikke ferdig bygd.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Spennende informasjon. At det allerede var drøye 5000 tyske soldater på Haslemoen den 17. mai 1945, tyder på at antallet på 8000 soldater som jeg fant i et avisutklipp litt utpå høsten kan være korrekte.

Legger med et kart jeg laget i all hast med oversikt over hvor blant annet brann- og kommandobunkeren er lokalisert.
Attachments
karthaslemoen.jpg
karthaslemoen.jpg (515.75 KiB) Viewed 237 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Flott Ole, da vet jeg litt mer hvis jeg er i området neste gang. Har markert litt mer av parkerings lommene nord øst for stripen. Har noen av dem rester etter betong sheltere, eller var de laget på en simplere måte.
Hva kan den rektangulære markeringen til venstre være, ser ut til å være en fordypning, påbegynt hangar område kanskje?
her er det mye spennende som ikke er tatt bilder av / dokumentert ser jeg.
Regner med at det også må ha vært et vannverk / brann hydranter også i området.

Ernst
Attachments
Norge i bilder - parkerings lommer nord.jpg
Norge i bilder - parkerings lommer nord.jpg (139.66 KiB) Viewed 229 times
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Alle flyplasslommene er belagt med soil-betong. Splintvoller som skulle beskytte flyene. Det er løpegraver og tufter etter bygninger/brakker, men jeg har ikke funnet noe rester av installasjoner der med betongfundament for eksempel. Et par personer jeg har snakket med, mener det er en skjult bunker under bakken i det området.

Den firkanten du har markert har jeg trodd var en overgrodd skytebane siden de fleste som i sin tid ble brukt av forsvaret ligger på rekke og rad på den siden av veien. Nå må jeg nesten ta en tur tid så fort jeg har anledning og se litt nærmere på det området.

Vest for (venstre i bildet) dammen så ble det bygget en rampe av jord og stein for oppskyting av seilfly. Der veien tar en brå sving mot nord, rett før parkeringslommene, finnes det synlige rester etter et av drivstoff lagrene.
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Det er to tydelig faser av Tysk okkupasjon på Haslemoen, først som flyplass med mer permanent bygnings typer og den andre som reservasjon (leir) for rundt 6000 luftwaffe personell etter frigjøringen. De to områder jeg har undersøkt så langt med små tufter gravd ned i bakken samt søppelgroper tilhører den fasen ser det ut som men det bør være langt flere. 6000 mann ta mye plass.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Store deler av reservasjonsleiren lå mellom riksvegen og gården Svenneby, men sør for den Russiske fangeleiren (vest for riksvegen). Dette området er forlengst oppdyrker og det er ingen spor etter verken fangeleiren eller etter reservasjonsleiren der. Det eneste som står igjen er et pakkbygg/lager ved jernbanelinja.

I området sør for AT-leiren og Spulsåstoppen ser man også tufter.

Dessuten var det også mange hundre soldater som lå i leir på åkerlapper rundt omkring i Våler. Blant annet på Rivenes gården, der det i tillegg var 4-5 brakker (den siste ble revet så sent som i fjor).
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

På dette kart fra 1 juni 45 kan man se att Haslemoen reservasjon inkludert 5 leir\lager, i hvert fall hoved lager.

De 2 områdene merket på flyfotoen var uten tvil okkupert sommer 45, 'lager Krill' fotoet mener jeg var også tatt sommer '45. Vanskelig å tyde men jeg ser ingen bryst ørn på uniforms jakkene, ett sikker tegn på ett bilde tatt fra juli 45 eller senere.
Attachments
haslemoen45_4.JPG
haslemoen45_4.JPG (146.37 KiB) Viewed 130 times
haslemoen45_2.JPG
haslemoen45_2.JPG (296.01 KiB) Viewed 130 times
haslemoen_45.JPG
haslemoen_45.JPG (45.37 KiB) Viewed 130 times
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Fra oversikten over LW i Norge fra mai 45 er det følgende enheter stasjonert på Haslemoen området.

Fliegerhorst Kommandant Oberst Maushake

Fliegerhorst Kommandantur E (v) 217/III 11 offiser, 92 mann, 8 mannlig Tysk sivil og 7 kvinnelig
Werft Abteilung (v) 107/III 3 offiser, 31 mann og 1 Tysk sivil
2 Staffel, Feldwerft abteilung (mot) (Arkt) ca. 50 mann
2 Zug, 38 Flugzeugwartungs Kompanie 38 (mot) (delt med Eggemoen, kanskje rundt 20 mann)
Landesschützen zug (v) der Luftwaffe 140/III 27 mann
LW Sanitets staffel Vaaler (ikke mer en 10 mann)
Stab LW Bau Bataillon 5/XII (v) 2 offiser 24 mann (Kdr. Major Jenewein)
LW Bau Kompanie 3./5/XII (v) 1 offiser 91 mann
LW Bau kompanie (Kgf.) 2./131/III (v) 1 offiser 64 mann
Wetternebenstelle (o) 522 2 offiser 7 mann
Mittlere Feuerschütz staffel der LW (v) 109/N 1 offiser 11 mann

Mangler oversikt over de mindre luftnachrichten og flak som var stasjonert der før frigjøring.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Apropos fly, jeg har en del info fra 10 mai 45 og ut over sommeren.

10 mai 45 var det følgende fly.

2 stk FW200 C-8 med werknummer 205 og 245 som tilhørt Oberquartiermeister reserve. 205 ble flyttet til Gardermoen 22 Juni.
1 stk. He111 H-5, werknummer 3825 og tilhørt Verbindungs staffel Norwegen, var i dårlig stand og var enda på Haslemoen i slutten av Juli
1 stk Me. Bf.108 B-1, werknummer 1111 samme enhet. Ser ut att den forlatthet Haslemoen 12 Juli.

Det som er ukjent er hvor mange fly (særlig Fw200) var der før 8 mai. Dvs. før alle fly som kun ble brukt som transport og var i stand til å fly ble beordret til å delta i evakuering av Kurland.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

En hendelse som har gitt meg mye trasking i skogen ved flystripa er den om det (tyske) flyet som sklei av rullebanen rundt frigjøringsdagene og havnet i skogen like ved. Det rare er at stedet er markert på kart av en offiser på Haslemoen (i 1992), samt at to tidsvitner har bekreftet hvor flyet ble liggende i "flere år", før store deler av det omsider ble fjernet. I offiserens nedtegnelser fra 1992 står det at man "fremdeles ser rester etter flyvraket på stedet", men jeg har ikke funnet noe vrakrester eller flydeler i det området som kan knyttes til den påståtte hendelsen.
En slik hendelse burde kanskje være nevnt i en rapport?
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Verdt å ta kontakt med Knut Larsson, hvis noen kan hjelpe deg er det sikkert han.

http://www.rafandluftwaffe.info/loss-register/
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”