Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by Paul S. »

Vedlagt en oversikt over Luftwaffes Funkmessbeobachtung und Stördienst i Norge.
mvh
Paul S.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by EspenB »

Er det noen som har en formening om disse Funkmessbeobachtung-stillingene hadde egne strømgeneratorer på stedet?

Evt hva slags generator kan det være snakk om.
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by Andreas N »

Spennende dokument. :-D

Interessant at AFMZ Kaolin i Kristiansand er nevnt her. Har aldri klart å forstå når (om i det hele tatt) Kaolin var operativ?
Men det ser jo slik ut på dette dokumentet. Har du noen datering på dokumentet Paul?

Mvh.
Andreas N.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by AYF »

Virkelig spennende stoff trådstarter deler med oss...
ju55dk
Posts: 43
Joined: 09 Aug 2011 12:20

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by ju55dk »

Listen findes i Freiburg BAMA RL 9 43. Den er lavet 1 marts 1945. Vedhæftet en tydeligere kopi.
Junker
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by Erik H »

Takk for at du legger ut dette kartet Paul.
Det jeg lurer på her er om tyskerne hadde plassert FLOX 1 feil eller om det er vi alle i ettertid som har plassert den på Frøya utenfor Hitra og ikke Frøya nord for Florø. Jeg ser på Gyges.dk at FLOX 1 er plassert på det jeg antar er Titran, Frøya. Jeg har pløyd litt gjennom Google, men jeg frister meg til å spørre her om noen som vet riktig plassering av FLOX 1. Det er jo ikke alltid at tyskerne plasserte ting riktig når de laget oversiktskart.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by AYF »

Takker for at du viser dette, interessant. Har du sett noe lignende type kart ifm posisjonene vest for Trondheim. Ute i Bjugn distriktet (Vallersund) lå et par slike LW enheter der peileutstyr var montert. Har aldri funnet noen dokumentasjon på hvilket utstyr som sto montert der .. R
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Luftwaffe Funkmessbeobachtung und Stördienst

Post by Paul S. »

Det jeg lurer på her er om tyskerne hadde plassert FLOX 1 feil eller om det er vi alle i ettertid som har plassert den på Frøya utenfor Hitra og ikke Frøya nord for Florø. Jeg ser på Gyges.dk at FLOX 1 er plassert på det jeg antar er Titran, Frøya. Jeg har pløyd litt gjennom Google, men jeg frister meg til å spørre her om noen som vet riktig plassering av FLOX 1. Det er jo ikke alltid at tyskerne plasserte ting riktig når de laget oversiktskart.
Hei
Tror selv at Flox 1 er plassert riktig. Også på grunn av Flox 2 som står oppført på Bremanger. Frøya/Bremanger/Bremangerlandet er jo samme område. Hvorfor noen har plassert den på Frøya i Trøndelag vet jeg ikke men tipper det er pga av at man har gått utifra at det er Frøya i Trøndelag det er snakk om.
Har du sett noe lignende type kart ifm posisjonene vest for Trondheim.

Nei desverre.
mvh
Paul S.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”