Ja, posisjonene for Flak-batteriene er åpenbart feil (la ikke merke til det i første omgang da jeg konverterte disse for en tid tilbake...). Tenkte først det kunne være snakk om skrivefeil (f.eks. at det var skrevet '0' i stedet for '1' i gradangivelse for Ø), men jeg får uansett ikke posisjonen for det geografiske området i batterienes navn til å stemme (med mindre de var plassert andre steder...). Må nok ha noen riktige posisjoner man kan sammenligne med, for å se om det er en konstant feil som går igjen for disse (MKB-posisjonene ser jo ut til å være korrekte, ift. dattidens datum).RasmusTerne wrote:De tyske posisjonene for flak-batteriene (1945) i området her sendte meg ut i Norskehavet N-posisjonene stemte bra,så Ø-posisjonene må være helt feil.
AFMZ Bergkristall (Bergen)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Nei, det er helt rimelig - ref. min forrige post.SES wrote:Der er meget få af disse positioner, der giver mening på et moderne kort.
Hvis man kunne finne en applikasjon/netttjeneste som hadde de gamle datum tilgjngelig, ville det være en enkel sak å konvertere posisjonene til dagens kartsystemer. Jeg har kjøpt programmet "Franson Coord Trans" som har et stort utvalg av datum. Norge bla. NGO 1984 (også tilgjengelig på Norgesglasset), men dette gir bare marginalt mindre avvik enn EU89. Mens jeg lagde listen ovenfor i ettermiddag, kom jeg faktisk over et datum fra 1924, som kan være en potensiell brukbar referanse. Denne krever visse parametere lagt inn i programmet for å kunne konverteres til EU89 posisjoner, og jeg har ikke funnet ut av hvordan dette gjøres enda... (kommer evt. tilbake hvis jeg finner ut av det, og ser at det virker ;-) ).SES wrote:Der er derfor et par af disse radar som jeg simpelt hen ikke kan finde den korrekte position på og jeg har ikke været i stand til at greje meningen i galskaben.
Har sett litt på det, og det stemmer det du skriver.Jeg skal være forsiktig med å påpeke feil, da jeg er langt fra noen ekspert selv, men slik jeg forstår det, går "null-meridianen" uansett gjennom Greenwich.
Men han som forklarte meg dette hadde også rett og jeg tror han vet hva han snakker om.
Har funnet fram noen gamle kart, bla heereskarte, sjøkart, og konturkart over sørnorge fra 1916.
Det viser seg at der er bla 3 systemer. På landkart har man øst for Greenwich, og vest for Oslo.
På sjøkart finner man Øst for Greenwich, vest for Oslo, og øst for Paris.
Titter på kartet og finner Røtingi. Det ligger på ca 60.08/05.22
Ut ifra de koordinatene kan jeg ikke si hva som er hva, da det er
60.08 N/05.22 E(Greenwich), og 60.08 N/05.22 V(Oslo).
Vil jeg bli forvirret kan jeg også si at det er 60.08 N/03.04 E(Paris).
Sjekker jeg tyske kilder er Røtingi oppgitt til 60.05N/05.27E
Koordinatene er merket Greenwich(offrox)
På en annen liste laget for å oversendes OKM 10.05.45 står HKB Røtingi oppført med Nord 60 Grad 8 min 6 sek / Ost 5 Grad 21 Min 38 Sek.
Britiske lister har 60.08.05/05.21.30
MKB Korsnes ligger i følge opplysninger og kart der det skal ligge, Hetlefloten ligger riktig i følge Britiske lister, men bommer kraftig på de tyske.
For en som meg som ikke kan lese kart, og vet intet om meridianer osv kom det som en liten overaskelse at jeg ikke kunne bruke det tyske heereskart jeg hadde tatt fram. Der var ikke noe Greenwich, men det var regnet vest fra Oslo. Som hjelpemiddel ved omregning var det opplyst at Oslo meridian var 10.43.22.5 aust for Oslo
Så uten kart, og uten matematikk forståelse hadde jeg nok havnet i sjøen noen ganger.
mvh
Paul S.
Er som sagt ingen ekspert, og det jeg kjenner til er jo primært dagens systemer.Paul S. wrote:Har sett litt på det, og det stemmer det du skriver.
Men han som forklarte meg dette hadde også rett og jeg tror han vet hva han snakker om.
Har funnet fram noen gamle kart, bla heereskarte, sjøkart, og konturkart over sørnorge fra 1916.
Uansett veldig interessant info du kommer med, og som jeg vil studere nærmere. Selv om det virker kaotisk, er det helt sikkert et system i dette...
Falt meg forresten først inn nå, at jeg har tilgang til ekspertise på feltet i jobbsammenheng... Må få utnyttet dette etter hvert... PDT_Armataz_01_08
Her er et tysk dokument som jeg oppfatter som en ordre (evt anmodning?) om å oppføre en brakke - enten for 20 eller for 36 mann, det står litt forskjellig der.
Skissen viser brakken lokalisert ift "Alte Flöien-Stube". Jeg ser ikke noe på dagens kart/luftfoto som ligner, men byggene fra da kan jo være både revet og bygd om. Det er heller ikke sikkert at brakken ble oppført (evt at den ble oppført et annet sted - det er jo et par bygg i området som kan ligne om man ser på luftfoto fra 1951).
Noen ideer?
Skissen viser brakken lokalisert ift "Alte Flöien-Stube". Jeg ser ikke noe på dagens kart/luftfoto som ligner, men byggene fra da kan jo være både revet og bygd om. Det er heller ikke sikkert at brakken ble oppført (evt at den ble oppført et annet sted - det er jo et par bygg i området som kan ligne om man ser på luftfoto fra 1951).
Noen ideer?
På fotomuseum.bergen360.no finner man dette bildet, som viser det tidligere ungdomsherberget som lå på fløyen. Brant ned 1977. Vil tro at dette er 36-mannsbrakken det henvises til, mens det som i dag er barnehagen, som jeg har lagt ut bilde av tidligere i tråden, godt kan være brakken på tegningen. Undertegnede har for øvrig gått i barnahage her for mange herrens år siden. Slik jeg forstår dokumentet er det tre brakker det er snakk om, og der ligger også en brakke nord for der fløystuen lå (denne er revet). Se bilde tidigere i tråden. For øvrig spesiell byggestil på 36-mannsbrakken. Noen som har sett lignende ved andre installasjoner eller er dette en lokal variant?
Hej,
Barakken har mange lighedstræk med denne fundet af Natter i materiale om Herdla.
mvh
SES
Barakken har mange lighedstræk med denne fundet af Natter i materiale om Herdla.
mvh
SES
- Attachments
-
- IMG_2584a (Medium).JPG (125.86 KiB) Viewed 316 times
Her et nærbilde av "utkikkstårnet" med diverse krimskrams på taket. Fra 1958 og 1962 (fargebilde)
Utsnitt av større bilder som finnes på
http://marcus.uib.no/instance/photograp ... 80468.html
http://marcus.uib.no/instance/photograp ... 19851.html
Utsnitt av større bilder som finnes på
http://marcus.uib.no/instance/photograp ... 80468.html
http://marcus.uib.no/instance/photograp ... 19851.html
- Attachments
-
- Kilde UIB Billedsamling. Widerøe 1958
- Fløyen_2.JPG (46.83 KiB) Viewed 255 times
-
- Kilde: UIB Billedsamling. Widerøe 1962
- Fløyen_3.JPG (79.97 KiB) Viewed 255 times
Her er et utsnitt av et stort kart over Bergenhus med bunkerens plassering (inv 56) + noen tegninger av selve bunkeren:Tarjei wrote:Hvor kommer bunkeren på Bergenhus inn i bildet? Den omtales blant annet i denne artikkelen, der det opplyses at man hadde en sentral med en kapasistet på 500 linjer, med fjernskriverforbindelse til blant annet Oslo. Så vidt jeg skjønner er den vernet, men noen kunststudenter fikk i 2006 i oppgave å finne en god løsning for bruk av den. Har noen vært inne?
- Attachments
-
- IMG_3514.jpg (758.18 KiB) Viewed 211 times
-
- IMG_3492.jpg (942.52 KiB) Viewed 211 times
-
- IMG_3154.jpg (931.48 KiB) Viewed 211 times
-
- IMG_3182.jpg (846.96 KiB) Viewed 211 times
-
- IMG_3244.jpg (387.74 KiB) Viewed 211 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Pæn lille, udsædvanlig bunker
mvh
SES
mvh
SES
Linken er død, så her er tegningen:Natter wrote:Her er et tysk dokument som jeg oppfatter som en ordre (evt anmodning?) om å oppføre en brakke - enten for 20 eller for 36 mann, det står litt forskjellig der.
Skissen viser brakken lokalisert ift "Alte Flöien-Stube". Jeg ser ikke noe på dagens kart/luftfoto som ligner, men byggene fra da kan jo være både revet og bygd om. Det er heller ikke sikkert at brakken ble oppført (evt at den ble oppført et annet sted - det er jo et par bygg i området som kan ligne om man ser på luftfoto fra 1951).
- Attachments
-
- Brakke - Fløien a.jpg (595.6 KiB) Viewed 183 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
- Skygge i Bjørgvin
- Posts: 72
- Joined: 15 Feb 2009 2:38
- Location: Frydenbø
Grunnen til at Bunkeren på bergenhus aldri ble revet er at da Håkonshallen ble ferdig bygget opp igjen forsto de at å sprenge bunkeren ville mest sannsynlig få Håkonshallen til å kollapse igjen...
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
- Skygge i Bjørgvin
- Posts: 72
- Joined: 15 Feb 2009 2:38
- Location: Frydenbø
Fra den nye, jubileumsbøken om Fløibanen:
Jeg fortsetter med mitt og finner stadig nye ting, problemet er at jeg har veldig lite tid til dette for tiden og at jeg orket ingenting i juleferien
Jeg fortsetter med mitt og finner stadig nye ting, problemet er at jeg har veldig lite tid til dette for tiden og at jeg orket ingenting i juleferien
- Attachments
-
- 2018-01-05 10.29.10.jpg (86 KiB) Viewed 113 times
-
- 2018-01-05 10.28.56.jpg (323.26 KiB) Viewed 113 times
-
- 2018-01-05 10.30.04.jpg (221.75 KiB) Viewed 113 times
-
- 2018-01-05 10.30.39.jpg (113.14 KiB) Viewed 113 times
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Huhei, hvor er kildekritikken til forfatteren?
Tipper det hele er snakk om at et såkalt "V-stelle" (Vermittlungsstelle - samband/formidling) har blitt hauset opp til en rakettsilo.
Tipper det hele er snakk om at et såkalt "V-stelle" (Vermittlungsstelle - samband/formidling) har blitt hauset opp til en rakettsilo.
Mvh
Tormod
Tormod