Arquebus krigshistorisk museum

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Denne tråden er opprettet for å legge inn fotografier eller informasjon om Arquebus krigshistorisk museum i Førresfjorden utenfor Haugesund. Jeg legger inn noe informasjon og fotografier, så kan jo andre følge på etterhvert hvis de ønsker.

Jeg skal prøve å holde dette oppdatert, men dette må ikke oppfattes så seriøst at ingen vil bidra, så her er det bare å følge på for dem som er interessert. Denne siden er inspirert av tråden om "Dolmen på Arquebus" og henstillinger fra enkelte med lokal tilknytning.



ÅPNINGSTIDER


1. mai - 31. august 2012:
Åpent hver dag 11:00 - 17:00
(også lørdager og søndager)

September 2012:
Åpent lørdager og søndager 11:00 - 17:00




VEGBESKRIVELSE


Følg E134 til Førresfjorden fra Haugesund eller fra Aksdal.
Godt skiltet fra E134.
Ca. 9 km fra Haugesund
(32 V 294873 6592757)



KONTAKT MUSEET


post@arquebus.no

www.arquebus.no

+47 52 77 01 00



KORT OM ARQUEBUS

Arquebus krigshistorisk museum ble stiftet i 1980 og har siden den gang blitt et etablert museum.Arquebus er et av Norges største forsvarsmuseer, sentralt plassert innerst i Førresfjorden. Museet har høstet både lokal og nasjonal anerkjennelse. I 1992 ble Arquebus tildelt Fritt Ords Honnør.

Navnet Arquebus kommer fra kodenavnet for senderen med kodenavn "Arquebus" betjent av Kompani Linge soldaten Sverre K. Andersen. I henhold til den Allierte øverstkommanderende i Norge, General Sir Andrew Thorne, så var Arquebus den stasjonen som sendte lengst sammenhengende fra tyskokkupert territorium til Home Station i London. Sverre K. Andersen ble en av de høyt dekorerte soldatene i Kompani Linge med flere norske og utenlandske utmerkelser. Han fikk blant annet St. Olavs medalje med Eikegren i 1944, og Krigskorset med sverd etter krigen.

Arquebus museets utstilling tar deg gjennom den dramatiske okkupasjonshistorien i spennende utstillinger på over 2.000 kvadratmeter. Mange hundre tonn materiell satt opp som temautstillinger med 125 utstillingsfigurer i kulisser gir et godt bilde av hvordan det så ut under krigen. Her er noe for enhver smak, krigshandlinger, våpen og utstyr, dagliglivet for sivilbefolkningen, handelsflåten og en egen avdeling om kystartilleriet. Utstillingen om Berlin i 1945 viser det tyske nederlaget i Berlin og den Allierte seieren i Europa.

Museet har planer om å bygge ut og flere hundre tonn materiell står klar til å restaureres og stilles ut i en utvidet utstilling.

Det beste er om du tar turen for å oppleve museet selv.



.
Attachments
Arquebus plakat åpent - 2 - 2010
Arquebus plakat åpent - 2 - 2010
Plakat.JPG (119.66 KiB) Viewed 736 times
Arquebus, Sverre K. Andersen med senderen i løa på Eikåsgarden etter krigen.
Arquebus, Sverre K. Andersen med senderen i løa på Eikåsgarden etter krigen.
Arquebus.JPG (190.9 KiB) Viewed 736 times
8 tonn halvbeltebil i museets verksted i 2004
8 tonn halvbeltebil i museets verksted i 2004
Halvbeltebil.jpg (69.48 KiB) Viewed 736 times
Stridsbåt 90 på demonstrasjon ved museet i 1999
Stridsbåt 90 på demonstrasjon ved museet i 1999
Stridsbåt.JPG (64.73 KiB) Viewed 736 times
Last edited by Arquebus on 08 Aug 2012 9:52, edited 3 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fine greier, hiver meg på med "inngangskanonen" jeg da.

Mine damer og herrer:

10,5 cm le.FH 18M
Attachments
Info hvor denne har tjenestegjort - eller kommer fra ville vært fint !
Info hvor denne har tjenestegjort - eller kommer fra ville vært fint !
leFH18M_1.jpg (536.38 KiB) Viewed 731 times
Hvor er lader ?
Hvor er lader ?
leFH18M_2.jpg (521.24 KiB) Viewed 731 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fortsetter med ett oppsett i enden av hovedgaten i Arquebus museets utstilling, der en 2 cm FLAK 30 er satt opp i stilling. Det tyske flagget på bakken var typisk tidlig i krigen da tyske fly kunne være tvil om identiteten til de forskjellige stillingene. I denne stillingen er det også satt opp samband, reserve-rør og ekstra boksmagasiner til kanonen.

Magasinene tok 20 patroner og det var ofte mange ti-talls magasiner til hvert våpen. Våpenet hadde en teoretisk skuddtakt på 280 skudd/min. (praktisk 120 skudd/min.). Dette våpenet ble delvis erstattet av det mer effektive FLAK 38 et stykke uti krigen, men FLAK 30 fortsatte i tjeneste til krigens slutt. FLAK 38 hadde nesten dobbel skuddtakt i forhold til FLAK 30.

Kanonrøret kunne skiftes hurtig når det blir varmt slik at man kan skyte kontinuerlig, og hvert våpen hadde minst 2 ekstra rør som lå i metallkasse der de varme rørene også kunne ligge til kjøling. (I permanente stillinger laget tyskerne egne kjølegroper) Våpen med lavett kan lett demonteres i biter som 2 personer kan bære, og det var derfor relativt enkelt å få i stilling på høyder eller andre plasser der kanonvognen ikke kunne trekkes. Vognene til disse var standard og kunne passe både til lyskaster, aggregater og annet materiell (SH 51 - Sondeanhänger 51).

På Haugalandet var det et 50-talls 2 cm FLAK av forskjellige typer under krigen. De fleste av disse var FLAK 38 (og vi må anta noen FLAK 30 som ikke var byttet ut), oppsatt ved kystbatterier eller i egne luftvernstillinger. Det var også en håndfull FLAK 38 Vierling på Haugalandet, og denne kanonen kunne avfyre praktisk nesten 800 skudd/min.
Attachments
2,0 cm FLAK 30 i stilling.jpg
2,0 cm FLAK 30 i stilling.jpg (108.33 KiB) Viewed 651 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk til Arquebus for hyggelig samling for oss aktive 'felt-operatører' i dag :bra:

Skikkelig kjekt å treffe flere andre med samme interesse i en uformel setting med kaffe, kake og selvfølgelig 'museums-runde'.

Kanskje noe å gjøre årlig ?

På vegne av.

JEI, Muninn, bactuz, Henning Dalsvåg, Hagland m/opphav og KOS
:gutta:
Img_2786_1.jpg
Img_2786_1.jpg (215.65 KiB) Viewed 614 times
kystfor-com museum tour 07_august_2010.jpg
kystfor-com museum tour 07_august_2010.jpg (83.75 KiB) Viewed 619 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

8,0 cm Skoda (1906) feltkanon som ankom Haugesund sammen med okkupasjonsstyrkene.
(Iflg. fasiten ;-)

mvh
KOS

Kan tydeligvis legge til betegnelsen "to-seter" som en ser :D
Attachments
IMG_2791_1.jpg
IMG_2791_1.jpg (462.93 KiB) Viewed 595 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Enig med deg i alt KOS, dette var usedvanlig hyggelig og dette må vi gjøre igjen. Helt klart.
En stor takk til herr "Arquebus" for at vi fikk komme og ta en titt i hans fantastiske utstillinger. Det er helt utrolig hva som finnes her inne!

Legger ved et par bilder som ble knipset under runden idag.

Dersom noen føler det mangler tekst eller skikkelige beskrivelser av det som ses på bildet, så send meg litt tekst på PM, så skal jeg få det inn i innlegget.
Min kunnskap om de forskjellige ting er meget begrenset, så føler du noe burde vært med her, så skriv noen ord og få det avgårde.


Mvh. Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det som første som møter deg etter at du har kommet det forbi disken ved inngangen er dette!
En reise tilbake til litt av dagliglivet i krigsårene.

Kom gjerne med supplerende tekst om noen kan og vil.
Attachments
Bildet er egentlig to bilder satt sammen til et panoramabilde for den som lurte...
Bildet er egentlig to bilder satt sammen til et panoramabilde for den som lurte...
- arquebus dagliglivet gate_1000 pxPanorama1.jpg (480.86 KiB) Viewed 577 times
Last edited by bactuz on 08 Aug 2010 16:21, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg finner ingen gode ord for å beskrive dette bildet bedre enn det taler for seg selv...

Kom med supplerende tekst om noen kan og vil, så putter jeg det inn her.
Attachments
- Diorama skauen 1000 px Panorama1.jpg
- Diorama skauen 1000 px Panorama1.jpg (626.22 KiB) Viewed 575 times
- diorama skauen 2 DSC_7217.jpg
- diorama skauen 2 DSC_7217.jpg (726.7 KiB) Viewed 575 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vakkert...

Til venstre ser vi litt av et utskytningsrør for torpedoer. Bak den en fremstilling av "admiralen av den norske vestkyst" ilfg. skiltet inne i monteret.
Videre ses et komplett torpedoverksted med "alt" av verktøy, og forrerst kan vi nyte synet av en 4 cm Bofors luftvernkanon.

Kom gjerne med supplerende tekst om noen kan og vil.
Attachments
- sjøavdeling med torpedoverksted og gunner DSC_7196.jpg
- sjøavdeling med torpedoverksted og gunner DSC_7196.jpg (475.71 KiB) Viewed 571 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Slenger på noen til her, så får den som vil supplere med tekst, for jeg vet sannelig ikke hva jeg skal skrive...
Foreløpig lar jeg bare bildene tale for seg selv...

Poster ett og ett bilde slik at det er lettere å legge inn eventuell tekst senere.
Attachments
- graf stolberg 1.jpg
- graf stolberg 1.jpg (806.26 KiB) Viewed 557 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Slenger på noen til her, så får den som vil supplere med tekst, for jeg vet sannelig ikke hva jeg skal skrive...
Foreløpig lar jeg bare bildene tale for seg selv...

Poster ett og ett bilde slik at det er lettere å legge inn eventuell tekst senere.
Attachments
- graf stolberg kjøkkengjeng DSC_7161.jpg
- graf stolberg kjøkkengjeng DSC_7161.jpg (795.11 KiB) Viewed 556 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Foreløpig lar jeg bare bildene tale for seg selv...

Kanonen på bildet er forøvrig en 10,5 cm. K331(f), det fikk jeg med meg...

Poster ett og ett bilde slik at det er lettere å legge inn eventuell tekst senere. Bidra den som vil...
Attachments
- bunker med sMG DSC_7181.jpg
- bunker med sMG DSC_7181.jpg (593.98 KiB) Viewed 555 times
- bunker med kanon.jpg
- bunker med kanon.jpg (1019.99 KiB) Viewed 555 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det siste bildet i denne omgang får bli dette, som viser museets utstilling "Berlin 1945".
Et fantastisk kaos med så mye detaljer at det er umulig å få med seg alt...
Attachments
- berling 1945 DSC_7250.jpg
- berling 1945 DSC_7250.jpg (678.02 KiB) Viewed 551 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bildet er egentlig to bilder satt sammen til et panoramebilde for den som lurte...
Lurte litt på hvem han karen foran meg var, når jeg ser ditt bildet så sier det jo seg sjøl :-) Liker det oppsettet som på bildet, forholdsvis "enkelt", men sier ganske mye.
PAul S.
Attachments
Arquebus.jpg
Arquebus.jpg (56.47 KiB) Viewed 525 times
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

bactuz wrote:Slenger på noen til her, så får den som vil supplere med tekst, for jeg vet sannelig ikke hva jeg skal skrive...
Foreløpig lar jeg bare bildene tale for seg selv...

Poster ett og ett bilde slik at det er lettere å legge inn eventuell tekst senere.
Må, som så mange andre her, bare bøye meg i støvet over et fantastisk museum og en voldsom samling av utstyr. Er en på disse kanter og har tid til overs, så vet en hva en skal finne på:-)

Ett kjapt spørsmål bare; Det gjelder fargene på trepanelen på "bygningene" på bildet. Er disse fargene (brun/grønn) noenlunde autentiske i forhold til hva tyskerne brukte på sine trebygninger under krigen? Har sett andre bilder av kamuflasjemalte tyskerbrakker av ymse slag her på forumet, men de er da i sort/hvitt, så fargene er litt "uklare" :D

Hilsen Marius
Post Reply

Return to “Haugalandet”