Tyske tegn og symboler

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fra tid til annen får vi tak i biter av tyske oversikter, der forskjellige symboler forekommer. Har noen oversikt over disse symbolene? Evt. referanse til litteratur eller nettsteder der disse er opplyst.

Kan noe si meg hva de tre symbolene i de røde sirklene på denne oversikten fra HKB Vikene i Haugesund betyr. Tror den til venstre er en feltkanon, og at de andre to er hhv. s. MG og MG(?)
Attachments
HKB Vikene, Karmøy
HKB Vikene, Karmøy
Utsnitt HKB Vikene med tegnanvisning.jpg (51.21 KiB) Viewed 1025 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Tror den til venstre er en feltkanon, og at de andre to er hhv. s. MG og MG(?)
Synd det er så uleselig...

Ifølge min tolkning(tipping) så går jeg for, fra venstre:

- 2 stk. PAK i "støpt stilling" (Kan det være et 5-tall, og "KwK" under, dvs. i Rs 65a f.eks.)
- 1 stk. LAG kanon (løs m/dekning, uleselig kaliber )
- 2 stk. FLAK , her betyr det vel 2cm.
- 2 stk s.MG
- 2 stk le.MG

For øvrig har Arquebus boken "Tyske militære styrker i Midt-Norge 1940-45" i hyllene... Se s.76 for Tyske kartsymboler.
(Om boken "er ute", sjekk med RolfM ;-) )
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for info. og tips.

Er det noen som har en bedre kopi av disse oversiktene som viser bevæpning ved kystbatteriene ?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

En del tegn finnes her:
http://chrito.users1.50megs.com/kstn/ta ... almain.htm

Men disse endret seg underveis under krigen, samt at de som tegnet disse kartene og oversiktene sikkert ofte tok "snarveier" ;-)

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for tips og info. Erik.

Fant ikke de to symbolene med rød ring til høyre, som mest sannsynlig er s.MG og MG, er det noen måte å få bekreftet dette på?

Egentlig ganske interessant at tyskerne tar med MG i oversikten, det viser hvilken stor vekt MG hadde i forsvaret av batterier og støttepunkt. Trodde først det var BK, men da måtte det fulgt en eller annen merknad om størrelse(?)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Fant ikke de to symbolene med rød ring til høyre, som mest sannsynlig er s.MG og MG, er det noen måte å få bekreftet dette på?
http://chrito.users1.50megs.com/kstn/ta ... fftact.htm
Attachments
s.MG + le.MG
s.MG + le.MG
MG.jpg (16.39 KiB) Viewed 923 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i at det kan tolkes som det tegnet for MG og at kopien er så dårlig at prikkene har gått sammen så det ser ut som en kryss.

Jeg har ett symbol til som jeg lurer på, det er fra HKB Norheim og er en slags "Y" med antallet "2" under og ett nærmest uleselig tall på venstre side som angir størrelse/kaliber. Vet noen hva dette "Y" tegnet symboliserer?

Har lurt på om det kan være GrW. eller FlW.?
Attachments
Utsnitt HKB Nordheim
Utsnitt HKB Nordheim
Utsnitt HKB Nordheim med tegnanvisning.jpg (24.26 KiB) Viewed 907 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror nok det er tegnet for flammekaster + en "m" for "mittlerer"

EE
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Tror nok det er tegnet for flammekaster + en "m" for "mittlerer"

EE
Da stemmer det med annen info. jeg har om HKB Nordheim, det var 2 stk. m.FlW. så det passer egentlig.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Ble litt usikker på disse symbolene her, har sett dem blitt brukt som både Kwk og Pak, noen som har fasiten?

Mvh
Thomas
Attachments
Symbol 2.JPG
Symbol 2.JPG (46.6 KiB) Viewed 720 times
Symbol 1.JPG
Symbol 1.JPG (28.86 KiB) Viewed 720 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Thomas L wrote:Ble litt usikker på disse symbolene her, har sett dem blitt brukt som både Kwk og Pak, noen som har fasiten?

Mvh
Thomas
KwK og PAK har samme funksjon, nemlig bekjempelse av panserkjøretøyer. Derfor fusket tyskerne litt når de tegnet kart.
Normalt betyr et rent tegn PAK. Klammen i bunn betyr "in Fester Stellung". Streng tatt er det PAK om det ikke er annotert KwK ved siden av tegnet. Her ble det som sagt slurvet mye, ettersom dette ikke betød så mye i taktisk sammenheng.
I AOK Norwegens månedlige tablåer er det tegnet inn annotasjonen "KwK" i slike tilfeller, men på lokale kart kan man oppleve at denne annotasjonen mangler. (Eksempelvis 5 cm KwK i sokkellavett).
JEF
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Takk for godt svar, noterer meg disse som Pak inntil videre,
det kan nok stemme da det på samme kart er skrevet Kwk under tilsvarende symbol.

Thomas
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Noen som vet hva det blå (V) tegnet står for?
Attachments
stpnkt-b-tegnV.JPG
stpnkt-b-tegnV.JPG (73.49 KiB) Viewed 624 times
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ganske sikkert en bombekaster!
Blå er jo vanligvis fargen for Luftwaffe... Var de i nærheten kanskje?

Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erik E wrote:Ganske sikkert en bombekaster!
Blå er jo vanligvis fargen for Luftwaffe... Var de i nærheten kanskje?

Mvh
Erik E
Jupp, den "berømte" Hauptflugwachen ;) Glad for at du kommenterte fargen, for jeg blir ikke klokere på dette....Legger ved et større kartutsnitt. Noen ideer?
Last edited by KGJ on 27 Dec 2008 17:11, edited 1 time in total.
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”