Avstandsmåler

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Som mange av dere kanskje har sett har det dukket opp bilder av en avstandsmåler i en tråd på Axis-forumet, der det påstås at denne har stått på Fjell.
Tillater meg å laste opp en kopi av bildet her på forumet. Si ifra dersom noen føler dette er upassende.

Jeg trodde avstandsmåleren på Fjell var samme type som på Austrått? Er dette en reserve, eller til bruk for FLAK eller lignende? Dersom dette er på Fjell, hvor har den i så fall stått?


I en annen tråd på et fransk forum etterlyser man også plasseringen av en tilsvarende avstandsmåler, som visstnok også skal ha stått i Norge. Noen som drar kjensel?
Attachments
Avtandsmåler på Fjell?
Avtandsmåler på Fjell?
axis_rangefinder_fjell_277.gif (119.53 KiB) Viewed 474 times
Avstandsmåler et sted i Norge?
Avstandsmåler et sted i Norge?
Rangefinder.jpg (127.69 KiB) Viewed 474 times
RasmusTerne

Hei.
Trondenes? Mener det er Kjeøya i bakgrunnen. I alle fall sto det en slik på Trondenes.Kunne se den hjemmefra.
Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har hørt flere si at sistnevnte bilde er fra Trondenes.

Vet at jeg har sett tilsvarende (eller det samme) bildet som øverst med det karakteristiske "ansiktet" bakpå ett eller annet sted omtalt som Fjell.
Hvis dette bildet er fra Fjell, så er det den som har stått oppå S446 bunkeren der radaren havnet etter krigen.

Mvh
Erik E
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Får ikke det helt til å stemme med "brønnen" rundt avstandsmåleren, samt terrenget rundt. Noen som vet om kommandobunkeren på fjell var dekket til med jord og stein under krigen?

Finnes det noe form for betegnelser eller navn på de forskjellige typene avstandsmålere av dette kaliberet?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Lenge siden noen spurte om plasseringen av avstandsmåler på Fjell, men den er fortsatt akutell i dag. Vedlagt er et flyfoto fra ca. tidlig 60 tall, hvor man tydlig ser kransen etter avstandsmåler. Etter en "halv natt" våken for å finne ut av dette, så må jeg nesten si at det er plausibelt at avstandsmåler var av samme type som Trondenes (og ikke Lerberen/Austrått). Jeg er dog ikke helt sikker.

E
Attachments
s446fjell_rangefinderbase.jpg
s446fjell_rangefinderbase.jpg (10.91 KiB) Viewed 254 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Lenge siden noen spurte om plasseringen av avstandsmåler på Fjell, men den er fortsatt akutell i dag. Vedlagt er et flyfoto fra ca. tidlig 60 tall, hvor man tydlig ser kransen etter avstandsmåler. Etter en "halv natt" våken for å finne ut av dette, så må jeg nesten si at det er plausibelt at avstandsmåler var av samme type som Trondenes (og ikke Lerberen/Austrått). Jeg er dog ikke helt sikker.
Det ble vel mer eller mindre fastslått her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=4113
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Vedlagt er et flyfoto fra ca. tidlig 60 tall
Er disse luftfotoene tilgjengelig online?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Siden man tar opp igjen diskusjonen :P
"Smiling face" :-) måleren stod på Fjell (Seydlitzhaube), ble visstnok aldri operativ pga noen ødelagte deler innvendig. Nå var jo enstasjonsmåling (med avstandsmåler) reservemetode for disse batteriene slik at hovedmetoden forble langbasisskyting.
Måleren på Austrått er fysisk den samme som satt i tårnet ombord, men montert i såkalt Zeiss-Haube da den kom på plass på Lerberen. Om måleren på Fjell kom fra Gneisenau tårn B er uklart, mulig heller tvilsomt da denne måleren fikk kraftig juling da A-tårnet gikk i lufta. Dersom noen kommer opp med et bilde fra front så ser man det med en gang ettersom tårnmonterte målere ikke hadde indre okulargruppe.
Da skytset på Gneisenau ble fordelt våren 1942, skulle båten oppgraderes med 38 cm skyts og tilbakeføres i operativ tjeneste. Målerne i toppene skulle derfor brukes videre. Det var først da Gneisenau ble endelig dekommisjonert tidlig 1943 at disse målerne ble ledig, og med stor sannsynlighet havnet på Trondenes og Dietl, muligens også på Fjell, ettersom IOC for disse batteriene først ble etablert sommeren 1943.
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

"Er disse luftfotoene tilgjengelig online?" nei, beklager. De er eiendom av Fjell og sotra forsvarsforening som jeg har scannet for å hjelpe meg med tegningen av fjell.
"Det ble vel mer eller mindre fastslått her: viewtopic.php?f=18&t=4113" jeg fikk inntrykk av at det ikke var helt spikret, men nå er jeg sikker (...trøndertræg?)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ref min siste post om dette tema.
I ettertid ser jeg at jeg nok ikke har vært presis nok når det gjelder Fjell.
I mai 1945 var det ikke montert noen avstandsmåler, deler av den var ankommet området og noen deler var på transport ut til batteriet. Kun panserkransen i bunkertaket var montert.

JEF
JEF
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”