Bunkere som er gjort uttilgjengelige

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

...istedet for at det skal komme en lei sak i media der en etterpå kan risikere å bli "uglesett" for å "snoke" rundt som vi gjør...
Ikke all medieoppmerksomhet er negativ. Det kunne vært brukt til å skape oppmerksomhet rundt vår sak. Kan sammenlignes med aksjoner på lik linje med dem som utføres av miljøvernforkjempere og dyrevernere, som også kjemper for en god sak, men opplever å bli ignorert av myndighetene. En slags bunkerforkjempere. Av og til må man ty til litt sivil ulydighet for å bli hørt.
Vi kunne for eksempel kalt oss "Foreningen for frigjøring av bunkere" :D

Hadde kanskje ikke møtt mye forståelse blant folket, men dog....
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

da foreslår jeg heller at du bruker media aktivt i din sak der du argumenterer for og åpne lukkede bunkere.dokumenter det godt og vit hva du snakker om for og øke press på rette instanser....funker det også serru ;)

tror nok sivil ulydighet ødelegger MYE mer enn en tjener for å si det slik :)
mvh Atle M
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

dokumenter det godt og vit hva du snakker om for og øke press på rette instanser....
Tja, dette har jo for eksempel klimaaktivistene holdt på med i 30 år, og vi ser hvor mye det har hjulpet. De eneste tilfellene hvor politikerne foretar seg noe er når de selv har noe å vinne på det i forhold til oppslutning eller publisitet. (Slik føles det i alle fall) Jeg kan godt forstå at enkelte velger å bruke aksjonering som virkemiddel.

I tillegg vil det alltid få mer oppmerksomhet dersom en gutt faller ned i en løpegrav fordi han aldri har lært å passe seg, en om noen murer igjen en bunker, selv om det med riktig perspektiv er vel så oppsiktsvekende at noen har så lite respekt for et byggverk som det har gått med store ressurser (Norske ressurser), arbeid, og i mange tilfeller menneskeliv for å bygge.

Forøvrig kan jeg berolige deg med at jeg ikke har noen planer om å gå amok med pressluftborr og slegge, slik du tilsynelatende har fått inntrykk av (I alle fall ikke med det første), men litt ironi har aldri skadet noen.
RasmusTerne

Hei!
Et ørlite tankekors.Min nevø driver familiegården,hvor det er registrert 18-20 graver og boplasser fra vikingtiden.Her er det ikke snakk om mangel på bevaringsvilje fra det offentlige(kulturetat,museer),selv om man ikke kan se noenting av disse kulturminnene.Det er lagt så mange restriksjoner på gårdsdriften(maskinbruk,nydyrking,oppføring av driftsbygninger osv) at fylket utbetaler kompensasjon til brukeren..
Så ha tålmodighet,om 5-600 år kan vi avdekke kystfortene med alle de "hemmeligheter" de måtte skjule! :D

Hilsen Sigfred R.
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

Tarjei wrote:Er nok bare snakk om en "propp". Ville gått med en del betong for å fylle hele bunkere. Fjerning av disse vil nok på et vis være lovstridig, men akkurat det vil jeg tro er det minste problemet. Ville bekymret meg mer for hvordan du har tenkt å drasse med deg pressluftbor eller betongsag langt ut i skauen.
Forbudt? Tja. Gjennomførbart? Jepp. Realistisk. Nope! Dessverre. Men dersom du vil gjøre alvor av disse planene er jeg med! Stiller opp med finlandshette og vernesko! PDT_Armataz_01_11 Foreslår vi begynner med torpedobatteriet på kvarven!

kan dåkk vente til sommeren da skal eg til bergen PDT_Armataz_01_11
Lasse E
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ja vi kunne alltids trenge en ekstra hånd.... PDT_Armataz_01_18

Men "Aksjon redd bunkerne" er byttet ut med mer politisk korrekte virkemidler. Nå skal vi gå i tog og ha demonstrasjon på festplassen....
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja det blir eit skue! Gi beskjed slik at eg er sikker på å få det med meg :D
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Her i Vestfold med alle fjellanleggene slipper vi trøbbelet med boltsaks og slegge. Så snart en "hule" er murt igjen kommer det en hærskare av 10 år gamle sjørøvere og hakker seg gjennom. Fint for oss som ikke er så proaktive lenger ;-)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Så snart en "hule" er murt igjen kommer det en hærskare av 10 år gamle sjørøvere og hakker seg gjennom
Kjenner meg godt igjenn her! PDT_Armataz_01_18 Det var veldig spennende og vi trodde vi skulle finne døde tyskere, våpen og ammunisjon bak en hver gjennmurt inngang! PDT_Armataz_01_11
Flora krigshistorielag
Leif J.
Posts: 43
Joined: 16 Mar 2008 21:44
Location: Egersund

Tror ikke dere vil finne så mye av interesse inne i bunkerne om dere fjerner pluggene. Der hvor det kan være forskjellige ting har det norske forsvar pumpet inn vann og fyllt opp med stein i åpningen.
Derimot er det en del x-tyske bunkere langs norskekysten som ble fyllt opp med våpen og utstyr for Stay Behind etter krigen. Men disse ble også dekket med jordmasse slik at de ikke er synlige lenger for almenheten. De som var synlige ble tømt for en del år siden og våpenene dumpet ( PDT_Armataz_01_18 ) i norskerenna.
Her var det bl.a. Sten Guns MkV, som noen museer her i landet tror det norske fallskjermkompaniet i england var oppsatt med (FEIL). De ble gitt til Norge i 1945 etter tyskerne hadde kapitulert.
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

Tarjei wrote:Ja vi kunne alltids trenge en ekstra hånd.... PDT_Armataz_01_18

Men "Aksjon redd bunkerne" er byttet ut med mer politisk korrekte virkemidler. Nå skal vi gå i tog og ha demonstrasjon på festplassen....
ok, men viss det blir i sommer så er eg med..

åsså kan vi fer på kvelden å opne bunkeren ? PDT_Armataz_01_11

hehe.
Lasse E
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Vel gutter, kan jo delvis være enig med dere, men det er nok en grunn for at det er stengt. Da jeg var inni Torpedobatteriet på Kvarven for noen år siden var det veldig fuktig inni den. Og en del av tegelmurene begynt å løse. Ville heller at de som har bilder av denne, deler den med andre og kanskje legger ut noen tegninger av den slik at det er muligheter for å gjøre seg noen tanker rundt den. Så kan man heller presenter en ide for hvordan den kunnet vært benyttet.
Erling
Attachments
torpedobatteri-3a.jpg
torpedobatteri-3a.jpg (141.62 KiB) Viewed 250 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

laser677 wrote:åsså kan vi fer på kvelden å opne bunkeren ?
Ok, du kan ta deg av "åpningen" og så kan vi sitte på kaien (som forøvrig har flott ustikt over byfjorden) og drikke øl....
Attachments
Holder nok ikke med tannpirkere her nei....
Holder nok ikke med tannpirkere her nei....
mini-DSC_0042.JPG (252.37 KiB) Viewed 235 times
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

hehe..
vi kan no heller ta med vinkelsliper åsså skjærer vi høl oppe på bergen i kuppelene, så klatrer eg ned.
så kan dåkk drikke øl.
Lasse E
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vet ikke om du har fått det med deg, men dette forumet dreier seg faktisk om bevaring av bunkere og utstyr. Å skjære hull i en kuppel som er en del av bunkeren faller nok ikke inn under bevaring. Jeg innser at jeg går i troll-fellen med dette innlegget, men å diskutere hvordan man kan fjerne betong som er tilført etter krigen er en ting, å foreslå hærverk på bunkere på et dette forumet, selv om det er delvis på spøk (håper jeg), er etter min mening å banne i kirken. Jeg innser at jeg har bidratt med noen sleivspark til denne debatten selv, men foreslår at vi peiler den inn på en litt konstruktiv kurs eller stenger tråden.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”