Küstenartillerie: Übersichtskarte von Süd-Norwegen 20.2.1945

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Da var endelig kontoen min aktivert, begynner med å legge ut et kart jeg fikk av naboen. Han hadde funnet det på MKB Hundvaag for mange år siden. Flere av dere har nok sett det før:

Image

Klikk på bildet for å få det stort.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Hei.
Går det an å få en kopi av dette kart i høy oppløsning? Jeg betaler gjerne om det blir dyrt.
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Noen som har resten av dette kartet, altså Nord-Norge?

Mvh
Thomas
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

1945 versjonen er litt "tynn" for nord norge i 1945.....
Kartet har jeg sett med flere forskjellig årstall, så dette ble nok løpende oppdatert! Tror de fleste årgangene er å få fra Bama, men de er svindyre å få avfotografert....

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

et spennende kart, kunne også tenke meg en kopi, ellers så har jeg kopimuligheter på jobb i større format (har selv en A0 kopi maskin hjemme)

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Selv ser jeg gladelig at vi kopierer alt vi kommer over, men denne er jeg litt i tvil om. Bryter vi ikke en copyright her hvis det er BAMA som på en måte har retten til å distribuere denne?

?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Selv ser jeg gladelig at vi kopierer alt vi kommer over, men denne er jeg litt i tvil om. Bryter vi ikke en copyright her hvis det er BAMA som på en måte har retten til å distribuere denne?
Tja... Godt spørsmål...
Hvis BAMA har originalen så er vel saken grei, men om dette kartet er blitt trykket opp i flere eksemplarer og distribuert ut i Norge under krigen blir det kanskje vanskeligere å si hvem som eier hva.
Når dette har dukket opp hos et anlegg som var/er brukt av forsvaret, så tviler jeg på at ihvertfall denne biten har opprinnelse fra BAMA.
Tror uansett man skal være litt forsiktig med å legge ut høyoppløselige kopier av kart og bilder på nettet i tvilstilfeller!

Mvh
Erik E
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Da nøyer jeg meg med en kopi på mail som bilde av det som er i mitt distrikt, så bryter du ikke copyright for min del.
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette kartet er den samme som jeg trur flere av oss har en kopi av. Det eneste som er forskjellig her er at noen har skrevet "I alt på dette kart. 192 batterier" nederst til høyre.
Men jeg ønsker virkelig en debatt om hvordan man får copyright til noe som ble produsert av tyskerne i Norge? Er det fremdeles tyskerne som eier denne eller tapte de alle rettigheter etter krigen?

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Å finne ut av rettigheter, er en egen profesjon i seg selv, og jeg mener at diskusjonen gikk lenge på forumet til Kurt Monsen, tror nok at han kan gi et rimelig utfyllende svar på hva de kom frem til der.

Werner
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Kartet mitt ser ut til å være en kopi av en gammel kopi, derfor er det ikke så veldig mye tydeligere enn det som ligger ute her. Det mangler også fargene fra originalen.

Ser et lite utsnitt av et identisk originalt kart med samme datering i boka Festung Stavanger. Kanskje Erik E har dette kartet og er villig til å scanne det?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser et lite utsnitt av et identisk originalt kart med samme datering i boka Festung Stavanger. Kanskje Erik E har dette kartet og er villig til å scanne det?
Eh.... Her blir det litt dilemma for meg dette....
Betalte først i dyre dommer for avfotografering, deretter har vi betalt for å bruke kartet i boka, så jeg driter meg nok ut om jeg scanner det og legger det ut her for å si det sånn ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Erik E wrote:Eh.... Her blir det litt dilemma for meg dette....
Betalte først i dyre dommer for avfotografering, deretter har vi betalt for å bruke kartet i boka, så jeg driter meg nok ut om jeg scanner det og legger det ut her for å si det sånn ;-)
Hehe, forståelig.

Jeg har fått navnet på to karer i Forsvaret (pensjonert nå) som hadde jobben med å arkivere alt av gamle dokumenter og kart i Stavangerområdet. Jeg skal høre med dem hvor jeg kan finne dette arkivet og hva det består av.

Originalen av mitt kart er ikke 100% prikk likt originalen av ditt, så Forsvaret har nok et eget eksemplar som Bama ikke har rettigheter til.

Håper du er klar for i morgen Erik, Maglite og "Festung Stavanger" ligger i sekken. :)
Gunnar
Posts: 2
Joined: 23 Oct 2007 22:07
Location: Namsos

Har du mulighet å forstørre eller skrive av informasjonen om Namsos til meg?

På forhånd takk


Gunnar
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Ååååååhhh! Hvordan går jeg fram for å skaffe meg en lovlig kopi?
Nå er det vel fortsatt slik at man har lov til å kopiere blant venner i en lukket krets? Definisjonen av venner er enda ikke prøvd for retten så vidt jeg vet, så det er jo litt "spennende". Men for de som bor i nærheten av hverandre mener jeg det er lov til å kopiere til eget bruk. Skjønt, nå ble åndsverksloven revidert i fjor, så det kan jo være endret der.
Tysk opphavsrett på kart fra krigen over installasjoner i Norge? Er dette kartet overhodet som et åndsverk å regne, og hvem av karttegnerne fra den gang vil saksøke? Stort sett er de som var med på dette (desverre) ikke blandt oss lenger og Wehrmacht la inn årene i '45 så de vil neppe reise noe krav.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”