tyske militære installasjoner i trøndelag

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
tsd
Posts: 17
Joined: 23 Jul 2007 3:19
Location: trondheim

hei. min far jobbet på tsd sambandet frem til nedleggelsen . tsd disponerte løkhaug fort og mannskapsbrakka til rekreasjon for sine ansatte så jeg fikk tilbringt mye tid der. siden min far var yrkesmilitær så fikk jeg sett veldig mye ekstysk materiell og militære installasjoner og interessen for dette begynte slik men jeg skulle nok benyttet meg mer av den muligheten mens far fortsatt jobbet i sjøforsvaret på persaunet leir og da forsvaret faktisk disponerte og driftet mange av disse anleggene . nå er de fleste avhendet og rasert, noe som gjør ondt i hjertet. dette er krigshistorie som faktisk bør bevares for ettertiden men istedet sløser forsvaret millioner på å ødelegge og fjerne alle krigens spor,utrolig trist. helt frem til 1990-tallet var jo løkhaug fort praktisk talt urørt og i god original forfatning som du vet. bunkere, piggtråd, kanonstillinger , mannskapsbrakke, offisersbrakke, forlegning, ammunisjonsdepot, en tunnellinngang i fjell, det meste er blitt fyllt igjen eller fjernet .som de fleste andre avhendingsobjekter blir dette skjebnen. rustkammeret hadde visst planer om å gjeninstallere en kanonstilling på løkhaug men dette virker jo litt uvisst nå da det er det blit hyttefelt på løkhaug.triste greier.tiden renner fra meg . fikk ikke utforsket steinan kommandosentral heller før de bygde terrasseleiligheter der. har prøvd å få en oversikt over gjenværende tyske militære bunkere, leire i trondheim,trøndelag men regner med dere har full oversikt, gjerne kom med tips om nye steder. har vært oppe på fosslia i stjørdal som er ett stillings/sperreanlegg som forsvaret planlegger å avhende. midtsand leir , men nå er jo rivingsarbeidet godt igang men dt er en bunker nede ved fjæra. gikk tapt mye av bunkere i vestoppfarten under bygging av den nye tunnellen. men er mye rester ut mot trolla, leste på sidene her at det skal være tunnellsystem i fjell i trolla,har noen vært der?? charlottenlund sambandsbunker er jo vernet og er benyttet av HV men skulle gjerne vært inn i den. ellers leste jeg i adressa om ammunisjonslager/depot på charlottenlund som er gravd ned , har prøvd å finne ut hvor men uten hell. ladehammeren har jeg vært i noen av tunnellene , bunkers, men ikke funnet sanitetsbunkeren, har noen vært der,hvor ligger den?leste en artikkel i under dusken ,hvor han politimannen hadde stor kjennskap til ladehammeren og befestningene som lå der, prøvde å få tak i ham men uten hell. har vært inne i den store kommandobunkersen som lå ved flystripa, den ligger nedenfor ringve gård,brannvesenet har brukt den til øvelser. rester etter flakstillinger på sankthanshaugen ved hist på rotvoll. fikk omvisning inne i ett fjellannlegg ved lademoen , nå er det en motorsykkelklubb som har den . i naboanlegget er det skyteklubb. ved kristiansten festning er det flere underjordiske anlegg/tilfluktsrom men de eid av diverse motorsykkelklubber. på kuhaugen er det rester etter en utkikkspost? og i nærheten er det ett tysk anlegg inne i fjellet. persaunet leir er jo ødelagt, leiligheter og forsvaret har kun noen brakker med aktivitet. tsd hadde 2 mann på sambandet operativt inne i den store bunkeren inntil ifjor. hv disponerer den andre. tyskerne hadde en kommnandosentral på luftkrigskolens eiendom ? ikke funnet rester etter noe ka fort på stjørdal, hvor ligger det?? funnet xtysk lager i fjell ved steinvikholmen. det skal også være en inntakt tysk kommandosentral i fjell som var i forbindlese med flystasjonne på værnes noe steds på stjørdal,leste at man har tenkt å gjøre det om til museum,noe kjennskap til hvor?på byåsen er det flere ammo bunkere fra krigens dager og munkvoll leir og arsenalet spredt her og der.var på nypan leir før de rev den. hofstad leir var vel ammolager for tyskerne under krigen men nå avhendes det. er en befalsleir på øysand ,visstnok vernet men blitt ramponert, rideleir nå... vært på hysnes fort . austrått men har mye igjen å få med meg fra fosen , brettingen , kråkvåg som er moderne men dog skal det fjernes, ferdigstillt 97 , nedlagt 97, utrolig ...tarva,snellingen,hovde,storfosna å mange andre xtyske anlegg der ute men trenger guiding.var en leir der ikea ble bygd, ganske inntakt. lå også en leir på granåslia i trondheim inntil 2 år siden , det var verksted leir for den tyske marine iflg min min far, bygd leilighetskompleks der nå. hambåra og torpedobatteriet er utforsket. ikke funnet sørviknes torpedobatteri, er i bra stand men visstnok solgt for hyttebygging men håper ikke det er påbegynt ennå. er vel mye rester av tysk aktivitet på ørland flystasjon. vi skulle ha vært på en bunkertour i oslofjorden før det blir for seint, avhendes i stor fart ka fort der nå. uansett takk og lov at det finnes flere med den store lidenskapen og interessen for krigsminner. vi snakkes
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Hei og velkommen til forumet! :)
Rimelig fersk her selv, og ganske nylig fått dilla. Kommer fra Stjørdal og bor like ovenfor Fosslia. Sjekket du på andre siden av veien for anlegget der? Der ligger det en kommandobunker, mest trolig en avstandsmåler på taket av den. Hull for periskop er det der også, toppdekselet er inntakt. Har du fått med deg Kongshaugen på Stjørdal?

Jeg og Jørn Nicolaysen har funnet flere potensielle FLAK-stillinger på Stjørdal som vi skal utforske snarlig. Jørn tok meg forresten med på en bunker-tour idag. Vi holdt oss hovedsaklig på Østmark-neset, Mineverkstedet med dertilhørende FLAK-stillinger og div.bunkere spredt rundt om. Jørn på forumet her har kartlagt masse av det som befinner seg i Trondheims-området, få deg en tur med ham. ;)
Frank Nilsen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til vårt lille forum

Du skriver litt om hvordan tiden løper ifra oss og det trur jeg mange har erfart her på forumet. Det som er viktig er at vi samler oss rundt de som er igjen og blir en motpart til "sikringen" av bunkere som i mine øyne er rasering av historie.

Det ble startet en egen avdeling for Trondheim på forumet og jeg håper det vil komme mer informasjon etter hvert. Alle som vet noe kan poste sine funn, men jeg vet ikke om det fins noen komplett liste ennå. Vi trenger absolutt flere som Jørn N som ikke bare har drevet å registrert bunkere men deler dette med resten av oss.

Ironisk nok vet jeg svært lite om Trondheim selv om jeg har bodd her i 15 år. Det er flere grunner til det, men for meg har jeg søkt til de forblåste kystfort der langt ute ved kysten. Jeg trives egentlig ikke med å traske i by og boligstrøk.

kke funnet rester etter noe ka fort på stjørdal, hvor ligger det??
Det er ingen fort på stjørdal, men en mengde flakstillinger og selvsagt en del mannskapsbunkere og forsvarsbunkere.

snellingen
brettingen kanskje?
kke funnet sørviknes torpedobatteri, er i bra stand men visstnok solgt for hyttebygging men håper ikke det er påbegynt ennå.
Vanskelig å finne, men på kartet ser du plasseringen i terrenget.


Det var det lille jeg rakk så langt, men følg med på forumet!

Mvh
Erik Hårberg[/url]
Attachments
soviknes_kart.jpg
soviknes_kart.jpg (45.54 KiB) Viewed 519 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Siden mitt arbeid omtales så trenger jeg vel å legge ut en liten opplysning.
Jeg har i ett års tid nå drevet og registrert tyske krigsminner i Trondheim og Trøndelag. Jeg er langt i fra ferdig og har ennå ikke rukket å føre alle opplysninger (bl a fra kart) jeg sitter med over i dokumentet. Jeg er foreløpig opp i 25 A4-sider med ren listing, men dette kommer til å vokse kraftig. Listen kommer til å ha kartreferanser, kartene kommer til å være prikkart med nummereringer og nummerene vil referere til en detaljliste og bilder (nåtids og historiske). Materialet vil kunne være grunnlag for bokutgivelse eller ett nettsted om man vil. Det er meget langt frem til at arbeidet er så komplett og verifisert, at jeg føler det er på sin plass.
Jeg skal også ha en inntekt underveis, så det blir sannsynligvis til at jeg må trekke det ut i tid. Helst skulle jeg ha fått til et lønnet prosjekt under fylkeskommunen, men det gjenstår å se.
Jeg tar gjerne imot opplysninger som har med Trondheim og Trøndelagsfylkene å gjøre.
Når det gjelder din opplisting tsd, så kjenner jeg til det meste av dette, med funksjon. Men du nevner en kommandosentral på Steinan, hva er det du sikter til her?
Når det gjelder sanitetsbunkeren på Ladehammeren, så er dette et fjellanlegg som ligger ganske godt gjemt. Den museumsmannen som har nøklene, prøver å holde en lav profil på denne. Sist gang det var omtale i media, ble det straks etter gjort innbrudd og hærverk - i et anlegg som var helt opprinnelig. Det er det samme anlegget som observasjonsbunkeren er knyttet til, som jeg har beskrevet i ett annet innlegg på forumet. En artig effekt ved dette anlegget, er at det er malt innvendig med fluoriserende maling slik at det har nødlys hvis strømmen går.
Ellers er det flere tuneller mellom Ilsvika og Trolla uten at de utgjør et sammenhengende anlegg. Et ankepunkt her kan være det som fortsatt er i bruk av Statoil, disse har jeg ikke oversikt over innvendig.
Stillingen frempå kanten av Kuhaugen er en lyskaster/Flak-posisjon.
St.Hanshaugen er ikke rester men en uferdig 12,8cm Flak-stilling.
Bunkerene på Munkvoll (5+1 stk) var torpedolagre for torpedoverkstedet.
Ellers er det mengder å si om Trondheim.
Det får vi komme tilbake til.

JørnN
JornN
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”