View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Oct 2020 1:11



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Tyske kystfort i Norge ! 
Author Message

Joined: 13 Oct 2008 18:32
Posts: 1061
Location: Fredrikstad
Kom forøvrig over ei liste over reg. forekomst ved krigens slutt, og får et mye lavere tall.

har red. og ført inn i word pad.

kopierer og legger inn her :rodme:
--------------------------------------------------

Tyske Batterier - ved kapitulasjonen

019 Østlandet
047 Sørlandet
053 Vestalndet
063 Trøndelag
108 Nord-Norge ( til lyngen)
055 Nord-Norge ( fra Lyngen og opp)
---------------------------------
345 Totalt
------------------------

_________________
MVH Morten C.


25 Sep 2011 23:26
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6211
Location: Bergen
molich wrote:
OFF skulle det være ( så ingen føler seg tråkket på ) Onsøy Forsvarsforening
FFF er tilsvarende men Fredrikstad.
Verre var det ikke
Ille nok for en som bor på motsatt kant av landet og sliter med nok forkortelser som det er i hverdagen PDT_Armataz_01_18
molich wrote:
Kom forøvrig over ei liste over reg. forekomst ved krigens slutt, og får et mye lavere tall.
Det rimer vel bra det (ville egentlig trodd at det tallet skulle være noe lavere).
Får se hvordan listen min ender opp, skjønt jeg bryr meg i denne sammenhengen ikke om når batteriene ble opprettet, lagt ned eller flyttet...


25 Sep 2011 23:36
Profile

Joined: 13 Oct 2008 18:32
Posts: 1061
Location: Fredrikstad
Ja, det er mange forkortelser ute og går på forumet, og det finnes jo ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :-D ( eller omvendt )

Morten

_________________
MVH Morten C.


25 Sep 2011 23:44
Profile

Joined: 13 Oct 2008 18:32
Posts: 1061
Location: Fredrikstad
Natter: Kan se ut som det er denne lista ;)

http://www.atlantikwall-research-norway ... -Thi-26060

Morten

_________________
MVH Morten C.


02 Oct 2011 22:38
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6211
Location: Bergen
molich wrote:
Kan se ut som det er denne lista
Ja, det er ikke usannsynlig. Jeg syntes det var merkelig at den nærmest var ordrett lik min egen liste, og jeg har benyttet ARN's oversikt som utgangspunkt.

Tar litt tid å gå gjennom alt, siden Werners har satt opp sin liste helt anderledes enn min, men jeg ser at det er noen batterier "ekstra" der så totalen blir nok noen fler enn jeg hadde.


02 Oct 2011 22:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Feb 2006 21:13
Posts: 1420
Location: Arendal
Hei

jeg har brukt råmaterialet fra Arn listen, tyske kystfort i norge (JEF) + diverse andre lister (nuav) noen tyske og enkelt info fra tyske dokumenter, og når jeg laget listen hadde jeg ikke posisjoner i tankene, listen ble laget for å samle mest mulig info om kystfort. men er ikke vedlikeholdt så den er nok litt utdatert nå.


Werner

_________________
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson


02 Oct 2011 22:54
Profile

Joined: 13 Oct 2008 18:32
Posts: 1061
Location: Fredrikstad
Det florerer mange lister med oversikt. Er ikke helt sikker på hva som skal regnes med, så noe helt eksakt tall kommer man vel aldri fram til.

Jeg ble veldig fortrolig med den listen hvor batt. ble delt inn i fylkene, og der var tallet 345, om jeg husker riktig. Dette er sikkert ikke et korrekt tall.

Morten

_________________
MVH Morten C.


03 Oct 2011 10:25
Profile

Joined: 06 Aug 2007 20:13
Posts: 818
364 er mitt magiske tall :)


05 Oct 2011 22:12
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6211
Location: Bergen
Natter wrote:
Tar litt tid å gå gjennom alt, siden Werners har satt opp sin liste helt anderledes enn min, men jeg ser at det er noen batterier "ekstra" der så totalen blir nok noen fler enn jeg hadde.
Sliter med å sammenholde listene... Werner har helt andre artillerigrupper og lokaliseringer enn jeg har. Kan det ha vært noen omfattende omnummerering av batteriene på et tidspunkt, eller har en av oss feil (min liste stemmer godt med ARN og NUAV sin liste så langt jeg kan se)?
En annen mulighet er at det har skjedd noe med Werners excel-ark (forskyving av kolonnene el.), siden bevæpningen stemmer overens med batterinumrene.

Et par eks. på avvik:
Werner: Sør-Trøndelag Art.Gruppe. Ørlandet HKB 18./972 [3x21 cm Mrs. 18] Hoøy
Min: Troms Art.Gr. Balsfjord (HKAA IV/971) HKB 18./972 Nordberg [3x21cm Mrs 18] Berg Tromsdalen

Werner: Art.Gruppe. Møre HKB 16./974 [4x15,5 cm K 416 (f)] Vevang
Min: Nordland Art.Gr. Sandnessjöen (HKAA II/974) HKB 16./974 Grönsviken [4x15,5cm K 416 (b)] Grønsvik Stokkvågen

Werner: Sogn og Fjordane Art.Gruppe. Sognefjord HKB 16./978 [4x10 cm K 17./04] Risenes
Min: Rogaland Art.Gr. Stavanger-Süd (HKAA I/978) HKB 16./978 Obrestad Fyr [4x10cm K 17./04] Obrestad Nærbø


05 Oct 2011 22:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Feb 2006 21:13
Posts: 1420
Location: Arendal
Hei

Det er tydligvis noe med overføring, i mitt ark er f.eks:

Art.Gruppe. Balsfjord Haupt. Hebsaker HKB 18/972 Funktional jun.41 3 21 cm Mrs. 18 16000 m
Grönsviken-sandnessjøen H HKB 16/974 Funktional des.42 4 15,5 cm K 416 (f)
Obrestad Fyr H Art.Gruppe.Stavanger-Syd Maj.Laux HKB 16/978 Funktional mai.41 4 10 cm K 17/04

Si i fra hvis jeg skal lagre i annet format og sende på nytt.
Mulig jeg har for mye info i arket og at det er laget i excel2003 og nå lagret over i 2010 versjon?

Werner

_________________
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson


06 Oct 2011 19:40
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6211
Location: Bergen
werner wernersen wrote:
Det er tydligvis noe med overføring, i mitt ark er f.eks:
Hmm... skal ikke se bort fra at jeg har tabbet meg ut da jeg redigerte din liste for å få kolonnene til å stemme overens med min PDT_Armataz_01_18 (ville ikke være første gang det går litt fort for seg - hastverk er som regel lastverk...).
Tror ikke det er filformatet som er problemet i alle fall. - jeg skal gå tilbake til start og gjøre et nytt forsøk på å få listene til å "matche".

Det er definitivt en utfording når listene omfatter for mye informasjon. Min opprinnelige endte opp minst like stor som din, men da måtte jeg gi opp å jobbe med den. Konsentrerer meg derfor nå kun om data nødvendig for POI-filene (dvs. navn m/info om bevæpning + lokalisering/posisjon), så kan dere andre som har kunnskap og oversikt ta dere av historikken for øvrig... :)


06 Oct 2011 20:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6211
Location: Bergen
Natter wrote:
werner wernersen wrote:
Det er tydligvis noe med overføring, i mitt ark er f.eks:
Hmm... skal ikke se bort fra at jeg har tabbet meg ut da jeg redigerte din liste for å få kolonnene til å stemme overens med min PDT_Armataz_01_18 (ville ikke være første gang det går litt fort for seg - hastverk er som regel lastverk...).
Tror ikke det er filformatet som er problemet i alle fall. - jeg skal gå tilbake til start og gjøre et nytt forsøk på å få listene til å "matche".
Geez... begriper ikke hvordan jeg kunne overse dette (lyste mot meg umiddelbart når jeg åpnet filen på nytt nå): Jeg har klart å forskyve kolonnen med batterinumrene to rader i Werners liste. Ikke rart det ble kaos... :rodme:

Ok. Tilbake til start (vennligst overse de foregående postene...)!


06 Oct 2011 20:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Feb 2006 21:13
Posts: 1420
Location: Arendal
Hei

Det var godt at du fant ut av det, og at jeg ikke har brukt mye tid på noe som overhode ikke stemte.

Werner

_________________
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson


06 Oct 2011 20:26
Profile

Joined: 13 Oct 2008 18:32
Posts: 1061
Location: Fredrikstad
Uff a meg, er min skyld dette her da :)

Dere sliter og strever for å oppdatere listen, skulle kanksje ikke startet denn tråden jeg :rodme:

_________________
MVH Morten C.


06 Oct 2011 22:02
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6211
Location: Bergen
molich wrote:
Dere sliter og strever for å oppdatere listen, skulle kanksje ikke startet denn tråden jeg :rodme:
Man må jo få på plass en fullstendig oversikt... :)

Nå har jeg omsider fått pløyd meg gjennom alle tre listene. Bortsett fra ymse variasjoner i batterinavn og noen avvik på artillerigrupper og stedsnavn er det rimelig god overensstemmelse i de tre listene. ARN og Werner har registrert enkelte batterier flere ganger iht. de forskjellige bevæpningene de hadde ila krigen, men gitt at jeg kun er opptatt av batteriposisjonene har jeg kun tatt med hvert batteri en gang i min liste (det er jo også tross alt snakk om samme batteri).

Følgende "avvik" skulle jeg dog gjerne fått avklart (skal legge ut en ny komplett liste når jeg evt. får svar på dette):

(oppdatert 2011-10-09)

Batterie Ervik [4x10,5 cm SK C./32], Ervik: Er dette = MarineFlakbatterie Ervik..?

Batterie Kvamsöy [4x7,5 cm Flak (f)], Kvamsöy: Er det Kvamsøy i Hardangerfjorden? Finner ikke dette i noen lister, og ser ingen rester på luftfoto..?

HKB Rollnes [4x15,5 cm K 425 (f)], Rollnes: Er dette = HKB 3./983 Rolla [3x21cm Mrs.18]..?


Last edited by Natter on 09 Oct 2011 16:58, edited 2 times in total.



06 Oct 2011 23:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF