Ting og saker man skal være litt obs på......

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Gjennom årenes løp har jeg hatt mye glede av denne hobbyen, men gleden kan fort snu seg om man ikke viser varsomhet ovenfor enkelte ting. Senest i fjor ble en gravemaskinfører drept under gravearbeid i Tyskland da han uheldigvis traff en flybombe.....

Mye rart ble dumpet både av tyskere, nordmenn og allierte i perioden 1940 - 19?? og mye av dette er fremdeles like farlig som den dagen det ble laget. Fortsatt kan man lese om funn av flybomber, miner, granater osv. over hele landet og selv om mekanismene skulle være rustet opp så er fremdeles sprengstoff og krutt fult brukende!

Ting man bør være spesielt oppmerksomme på er luftverngranater, miner/håndgranater og enkelte typer håndvåpen/MG ammunisjon.
Av artillerigranater er det stort sett blindgjengere eller granater med påskrudd brannrør man skal passe seg for, men det er dermed ikke sagt at granater med "kun" transportplugg er ufarlige. De kan f.eks inneholde picrin-syre som i seg selv blir kjemisk ustabilt over tid!
Mye av den tyske tyngre ammunisjonen, spesielt for luftvern, var basert på mekaniske tids- eller anslagsutløsere samt "selvødeleggelsesmekanismer" som reagerer på rotasjon. Dette kan bli særdeles ustabilt etter vanninntrengning eller ytre påkjenning. I værste tilfelle kan slikt gå av kun ved berøring!

Finner man ammunisjon, hylser eller "dippedutter" er det fristende å ta dette opp, men vær snill å LA DET LIGGE URØRT! Dersom funn blir gjort i nærheten av begygd område, så merk området og meld fra til politi/lensmann. Ikke prøv å "uskadeliggjøre" noe selv!

Opplevde selv selvantennelse av fosfor som lå i myrterreng under førstegangstjenesten, men heldigvis i små mengder. Roter man seg oppi f.eks lysgranater kan det raskt være snakk om flere kilo fosfor.

Ufarlige souvenirer får man tryggest på Qxl eller Ebay!
Er du i skauen, så ta bilde og gå videre!
Attachments
Her ganske innlysende kun et haleparti, men ser man noe slik stikke opp fra bakken så vær snill å ikke dra i den.....
Her ganske innlysende kun et haleparti, men ser man noe slik stikke opp fra bakken så vær snill å ikke dra i den.....
Fly.JPG (85.68 KiB) Viewed 463 times
15 cm Lysgranater. I dette tilfellet er det ikke bunn i granatene og de er derfor tomme. Finner man noe slikt som er inntakt med bunn, kan det være flere kilo fosfor inni......
15 cm Lysgranater. I dette tilfellet er det ikke bunn i granatene og de er derfor tomme. Finner man noe slikt som er inntakt med bunn, kan det være flere kilo fosfor inni......
15cm.JPG (136.56 KiB) Viewed 463 times
10,5cm granat. Her uten brannrør eller transportplugg i tuppen. I dette tilfellet var granaten tømt for sprengstoff, men kunne likegjerne inneholdt nok TNT til å jevnet et bolighus med jorda......
10,5cm granat. Her uten brannrør eller transportplugg i tuppen. I dette tilfellet var granaten tømt for sprengstoff, men kunne likegjerne inneholdt nok TNT til å jevnet et bolighus med jorda......
105mm granat.JPG (102.13 KiB) Viewed 463 times
Tennsatser til håndgranater funnet på en trapp utenfor en hytte.... Tydeligvis en fin souvenir for hytte eieren, men hvordan vet man at disse er stabile??
Tennsatser til håndgranater funnet på en trapp utenfor en hytte.... Tydeligvis en fin souvenir for hytte eieren, men hvordan vet man at disse er stabile??
HG.JPG (89.28 KiB) Viewed 463 times
10,5 cm hylser er sikkert kjekt å ha for mange, men også her må man passe seg.... Tennpatronen i bunn er ofte inntakt på dumpet ammunisjon og kan inneholde nok krutt til å skade deg for livet om den varmes opp på f.eks smergelskiva hjemme i kjelleren!
10,5 cm hylser er sikkert kjekt å ha for mange, men også her må man passe seg.... Tennpatronen i bunn er ofte inntakt på dumpet ammunisjon og kan inneholde nok krutt til å skade deg for livet om den varmes opp på f.eks smergelskiva hjemme i kjelleren!
105mm.JPG (148.41 KiB) Viewed 463 times
Tyskernes 7,92mm er meget utbredt og brukt i flere typer våpen. Helmantel er i og for seg relativt trygt i rette hender, men husk at det også finnes sporlys, brannstiftende fossforkjerner osv. som kan selvantenne etter tørking!!
Tyskernes 7,92mm er meget utbredt og brukt i flere typer våpen. Helmantel er i og for seg relativt trygt i rette hender, men husk at det også finnes sporlys, brannstiftende fossforkjerner osv. som kan selvantenne etter tørking!!
792 mm.JPG (104.93 KiB) Viewed 463 times
Bildet viser Tysk 2cm Granat.<br />I første øyekast ser det ut som en &amp;quot;ufarlig&amp;quot; panserbrytende granat, men siden fargemerkingen er borte kan det like så godt være en panserbrytede HE granat med brannrør i bunn og &amp;quot;selvødeleggelsesmekanisme&amp;quot;
Bildet viser Tysk 2cm Granat.
I første øyekast ser det ut som en &quot;ufarlig&quot; panserbrytende granat, men siden fargemerkingen er borte kan det like så godt være en panserbrytede HE granat med brannrør i bunn og &quot;selvødeleggelsesmekanisme&quot;
2cm Granat.JPG (96.35 KiB) Viewed 463 times
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Hvor er disse bildene tatt, Erik? Det er morsomt å finne slike ting, men det er sikkert farlig å ta disse med seg,ja... Det er vel best å ta bilde å gå videre... Har du noen bilder av Fure Kystfort. Jeg var der i 1992 sist og har ikke besøkt stedet siden. Det ligger nesten ytterst i Sognefjorden.
Andrè Aga
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg skal ikke blande meg bort i om EE deler ut slik informasjon, men vi må ikke glemme at vi av og til kommer borte ting som suvinirjegere gjerne vil ha tak i og da er det viktig å ikke poste slik informasjon på forumet selv om det er aldri så fristende. Særlig ikke live amo!

E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mesteparten av bildene er tatt i Troms og Finnmark, men det sydligste er fra Sogn og Fjordane. Leser stadig i aviser om funn av bomber, granater og miner, så jeg tror egentlig ikke det er SÅ sjeldent....

Skal se hva jeg har fra Fure...

Erik
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Nordlige områder er enda fullt av skarp ammunisjon.
Var faktisk nettopp i Finland opp mot Russisk grensen ved Ivalo og der hadde de enda ett område som var kjent til å ha miner i enda...og det ca. 30m fra veien!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Her er mitt "funn". Tysk T35 AT tallerkenmine.
Skarp, men manglar tennsats. Avlevert til HV og uskadeliggjort (destruert). hadde denne hengande i garasjen i mange år, og den har vore herja med, trakka på og flytta rundt på PDT_Armataz_01_08 . Trudde den var tom, men fikk tak i opplysningar som viste vekt i skarp tilstand, samt at det begynte å danne seg små krystallar (likn. sukker) i tennsatsopninga. Då ringte eg politiet og fekk ordna avlevering. Litt synd egentlig, for den er ganske flott... laga i aluminium og fint maskinert.

Ja ja ja, litt dumt å ta med seg slikt, og attpåtil ha det i garasjen seier du sikkert. Men eg fann den ikkje akkurat ute i skogen, og eg var ikkje meir enn 13-14 år då eg fekk hand om den så eg visste ikkje akkurat kva eg hadde føre meg. Dessutan var vi heilt sikre på at den var tom for sprengstoff, det vart eg fortalt av personar som henta mina frå lageret den låg på i 1945.

Sidan eg måtte kvitte meg med denne reiste eg ein plass og henta meg ei T42 AT mine. Den veit eg 100% sikkert er tom for TNT. Men den er ikkje så fint laga som T35 mina.
Attachments
T35 AT mine
T35 AT mine
IMG.jpg (367.57 KiB) Viewed 369 times
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Samme dag jeg skrev forrige innlegg (4.Aug) dro jeg på hytta og tok meg en kvelds tur i ett område jeg vet var en ammo lager under krigen. Klart nesten å snuble over følgende...en skarp 10.5cm granat til en Le.F.H.18 PDT_Armataz_01_05

Den lå bare 30m unna en tursti populært med utenlandsk turister. Jeg meldt den inn til politiet på Mandag og forsvaret sprengt den på Torsdag.

Politiet var bare takknemlig at jeg meldt i fra.
Attachments
10.5cm granat
10.5cm granat
shell.jpg (93.82 KiB) Viewed 337 times
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”