Skinnstillinger ved kystfort.

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Da jeg var ute på HKB 3/983 i dag kom jeg i snakk med en som vokste opp på fortområdet(f.1937).Han var som pensjonist flyttet tilbake til området og har sommerhus der.Han hadde mye intressant å fortelle,bl.annet at det som jeg mistenkte var stillinger for MKB 7/511 i virkeligheten var skinnstillinger for Mørser 18 batteriet.De var utstyrt med kamuflasje og telefonstolper som "skyts"Han fortalte også at den inbyrdes plaseringen av disse stillingene tilsvarte posisjonen til de ekte
kanonene Målte ikke selv,men det så ut til å stemme.
Var det vanlig at kystbatteriene opprettet skinnstillinger?Kan ikke huske å ha sett noe dokumentasjon om dette.
Noen som vet?
Sigfred R
Attachments
Skinnstilling III
Skinnstilling III
Halvøya HKB 3983 009.jpg (144.9 KiB) Viewed 197 times
Skinnstilling II
Skinnstilling II
Halvøya HKB 3983 005.jpg (149.73 KiB) Viewed 197 times
Skinnstilling I
Skinnstilling I
Halvøya HKB 3983 003.jpg (121.03 KiB) Viewed 197 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det var ikke bare vanlig men en del av instruksen til å opprette et kystfort. Det var selvsagt av varierende kvalitet, men hensikten var å lure fienden til å tru at kystfortet enten var mye større, eller lå en helt annen plass.

Slike plasser kan være vanskelig å finne da de ligger "lett" i terrenget

Erik H
RasmusTerne

Hei.Takker for svar :) Men jeg gremmes over å ikke finne MKB 7/511 PDT_Armataz_01_19 Har fra samme kilde at det var "marinegaster" i området en periode.Men hvor?Mister nesten nattesøvnen!
Hilsen Sigfred R.
RasmusTerne

Hei igjen!
Fant et bilde (dårlig) av "narrekanon" fra HKB 2/983.Kunne nok narre noen flygere. :) Narrestillingene var plassert rundt kirka,bygdas største bygning.Kirka var forresten kamuflasjemalt under hele krigen.
Sigfred R
Attachments
"Narrekanon"
"Narrekanon"
Engenes 24.juni-07 066.jpg (76.22 KiB) Viewed 159 times
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”