"Posisjons-merker"

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Vi har kommet over slike "fastmerker" som vist i vedlagte bilder både på HKB 3/978 Syre og på HKB 64/977 Skaaredal.

Det er vel sannsynlig sammeheng med oppmåling og eller sikteforberedelser. Noen som kjenner til den "overordnede tanken" bak disse ?

mvh
KOS
Attachments
Fastmerke HKB 3/978 Syre<br />(Her så vi 2 andre før denne)
Fastmerke HKB 3/978 Syre
(Her så vi 2 andre før denne)
20070525_764_.jpg (236 KiB) Viewed 200 times
Fastmerke HKB 64/977 Skaaredal<br />E 0291490<br />N 6592162
Fastmerke HKB 64/977 Skaaredal
E 0291490
N 6592162
20070527_808_.jpg (245.36 KiB) Viewed 200 times
Last edited by KOS on 28 May 2007 20:35, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Dette er såkalte "kabelstein" som viser at det er gravd ned kabel. Streken viser retningen kabelen går og noen steder vil du også se "X" og "Y" for kryssing og splitter.

Festepunktene inneholder somregel en bokstav og tallkode i romertall, eksempelvis "FP XVII".
Her er en godt detaljert artikkel om merking av minefelt:
http://da2.uib.no/hellen/

Erik E
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Er det noen slike å se på mine kanter?
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er ikke mange slike å se hverken i Rogaland eller Vest-Agder....
Enten er de ryddet bort eller så var man ikke så flinke med merking her i sørvest! Sånn i farta vet jeg ikke om et eneste batteri ved Flekkefjord-Lista man kan se disse.......

Erik
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Jeg kommer til å bare se i bakken når jeg er på tur heretter PDT_Armataz_01_11 Dette må bli oppgaven på bunkertouren i august
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Det er ikke mange slike å se hverken i Rogaland eller Vest-Agder....
Takk for oppklaringen av "kabelsteinen" Erik ! Den første jeg så på Syre hadde en "*" mer enn en "x" - men så lå den midt i fortet også da.
Hva er tysk navn på disse ?

Men når du nå sier at det ikke er mange å se "hverken i Rogaland eller Vest-Agder" mener du da minemarkeringene som du også nevner ? Vi har jo snublet over ca 4 kabelsteiner allerede - og det bare på to Rogalandsbatterier :D


mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo igjen

De kalles Kabelmerkstein på tysk tror jeg og her er det selvfølgelig heller ingen regel uten unntak.....
Noen steder er det streker og kryss slik jeg beskrev, mens andre steder er det kanskje bare en "F" for Fernkabel.

I forhold til alle de mil med kabel som er lat ned rundt om i Norge er det ikke mange steder man finner dem sånn generelt. For å gå i detalj om Rogaland så er det kun ett sted syd for Boknafjorden jeg kan huske å ha sett slike. Høres ut som man var flinkere på nordsiden ;-)
Tror derfor det var litt opptil de lokale utbyggerne hvorvidt de ble merket eller ei og ikke en "fast standard"?


Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk igjen,

godt å få det oppklart ihvertfall !

Der er sikkert mer "kabelmerkstein" i Skåredalen (Tømmerdalen) - men fryktelg overgrodd etterhvert. Har du vært der (i det siste) ?

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har aldri vært i Skåredalen faktisk!
Ingen jeg kjenner har funnet batteriet av en eller annen grunn og så langt har vi ikke truffet noen "Haugalendinger" som er interessert i å vise oss heller.....

Det ville nok vært en rekke slike steiner ja, men de forsvinner jo rimelig fort under løv og gress.
I steinete grunn og på bart fjell ser man forresten noen steder at det er støpt hele "kabelgater" i betong med lokk på.

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Her er en godt detaljert artikkel om merking av minefelt
Tillater meg ett lite :-)
Vedlagt ett par bilder. Festepunktet i artikkelen og vedlagte bilder fra samme sted.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”