Kystfort som er tomme for våpen og slikt.

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Jeg leser i Tyske kystfort i norge av Fjørtoft. Han skriver at på slutten av femti tallet var de fleste anlegg som skulle brukes tatt vare på, og at resten ble vraket. De kanoner som ikke havnet på lager ble skrotet. Noen steder ser man at det ligger rester slengt på bakken, se bilde som Erik E tok.(lånte det for å illustrere) Dette er selvfølgelig trist. Det er trist å komme til en festning man vet har museum tilknytning, og så står alt av jern ubeskyttet og ruster. Hvordan kan dette ha seg. Hvorfor bygger man ikke tak over slike, det kan ikke være så dyrt?
Et annet problem er vel hærverk, av en eller annen grunn klarer noen på de mest bortgjemte steder å ødelegge.
Jeg lurer på om det ikke går ann å sette opp replika av orginalt utstyr, gjerne i hardplast for meg. Det er mye stiligere å komme til et nedlagt fort som har replikaer som er stilt ut, enn bare skrap som ingen bryr seg om.
Attachments
Enig med Erik at dette er et trist syn.
Enig med Erik at dette er et trist syn.
vrak2_117.jpg (104.12 KiB) Viewed 451 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Jeg glemte å stille siste spørsmål PDT_Armataz_01_18
Hva mener dere om ovenstående?
Carsten
Attachments
Dette er også trist å se. Hvorfor ikke sette den opp, og bygge tak over. Tar taket vekk sjarmen?
Dette er også trist å se. Hvorfor ikke sette den opp, og bygge tak over. Tar taket vekk sjarmen?
overfring_fra_sony_kamera_179_519.jpg (130.34 KiB) Viewed 450 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Erik E
Kan du være så snill å gjøre dette bildet mindre?
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det er jo nesten slik at dette er noe enn vil ta med seg hjem og pusse opp.


Werner
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Enig med deg Werner. Kan du tenke deg at et museum lar noe slikt ligge å slenge PDT_Armataz_01_19 , Lyngdal kommune burde skamme seg. Etter hva jeg forstår er det ikke bare for oss å plukke den opp for oppusning. PDT_Armataz_01_10 Vi må i så fall søke i det lange og brede.
Beklager det store bilde, men jeg håper Erik gjør det mindre.
Hvordan er det med deg til høsten Werner, kommer du ned til oss den 18.8
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Driver å forhandler litt her hjemme, har selvfølgelig en familiesammenkomst den helgen, ellers er alt stort sett ledig.

Werner
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Personlig syns eg det er meir interessant å studere rustent autentisk "skrap" enn replika utstyr.
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Kanonmuseet i Kr.Sand spurte en eller annen forsvarsforening om de var interessert i å hjelpe til økonomisk å holde driften igang, de fikk som svar at de ikke var interessert i å vedlikeholde "fiendens" utstyr. Dette enda fortet ble brukt lengre av nordmenn etter krigen enn av tyskerne. Så det er nok slik holdningene er, utstyret og bunkerne er dårlige minner man helst vil glemme. Selv om endel andre av oss mener at slikt skal man absolutt ikke glemmer, så er nok den generelle holdningen slik. Som samler av tysk militaria og våpen så møter man fryktelige mange med negative holdninger til dette.

Batterie Vara har ca 10.000 besøkende pr år, Hanstholm har det tre-dobbelte, de har ikke kanon engang. Problemet er at Vara får ikke lov å markedsføre fortet, de har blitt nektet å dele ut brosjyrer ved dyreparken, og har blitt utsatt for en mer eller mindre boikott av lokalavisen og kommunen (kilde er han som er omviser på fortet). Jeg mener at Batterie Vara er en av Norges største hemmeligheter ang WW2, et flott anlegg som nesten ingen vet om.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Batterie Vara har ca 10.000 besøkende pr år, Hanstholm har det tre-dobbelte, de har ikke kanon engang
Tror mye av årsaken ligger dypere, nemlig hos nordmenn generelt....
Det er liksom ikke "typisk norsk" å gå ut på søndagstur der man må betale og ihvertfall ikke hvis det har med krig og okkupasjon å gjøre
Det er vel også slik med de fleste at hvis de først HAR vært der en gang, så tar det 2-10 år før man går tilbake.

Danskene derimot ser ut til å ha en bedre kultur når det gjelder å komme seg ut. Eksempelvis har Hanstholm årskort... Det gjør at folk kan komme og gå så mye man vil, noe som får opp antall besøkende = mer publisitet.
En gruppe utenom åpningstid i Hanstholm koster 300 Kr, på Vara er det faktisk FIRE ganger så dyrt!
Nå skal museumscenter Hanstholm også ha mye skryt for at de er en særdeles aktiv og ivrig gjeng.
http://www.museumscenterhanstholm.dk/

Ved et annet museum i Norge (Ikke Vara men tilsvarende [Uten å nevne navn]) ble vi opplyst av guiden at de ikke likte at det kom for mye folk.
Vedkommende opplyste videre at "jeg får jo samme lønna enten jeg guider eller ikke" De likte tydeligvis bedre kaffekoppen, så hvis denne holdningen finnes hos "skoleungdom" som hentes inn rundt om for guiding og billettsalg, så har man heller ikke fortjent høyere besøkstall.

Ved ytterligere et annet kystfortmuseum i Norge ble vi "guidet" av en 19-20 åring med saggebukse, piercinger og kjeften full av tyggis..... Det blir litt feil det og.... Jeg kan takle den type guide, men usikker på om bestefaren min hadde synes så mye om dette :-)


Mvh
Erik E
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Jeg vet at personer som bor i Arendal (1 time unna) som er interessert i WW2 ikke har hørt om Batterie Vara i det hele tatt, langt mindre vært der. Det er flere som har kikket undrene på meg når jeg har fortalt om fortet. Jeg selv visste ikke om det før ifjor. Batterie Vara er ville hatt mye mer besøk om folk bare hadde visst om det. Med mer besøk = mer penger = mer vedlikehold
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Helt klart at Vara er alt for lite kjent, men det kan ingen andre enn Vara selv gjøre noe med.....

Erik
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Problemet er som sagt at de blir motarbeidet.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

GUNSOFWAR wrote:Problemet er at Vara får ikke lov å markedsføre fortet, de har blitt nektet å dele ut brosjyrer ved dyreparken, og har blitt utsatt for en mer eller mindre boikott av lokalavisen og kommunen
I R638 sani-bunkeren vår har vi liggande ein stor bunke med brosjyrer for Batterie Vara.

Har aldri tenkt tanken at det går an å boikotte ein "kollega" i sitt eige nærmiljø. Forkastelig.
Men, det er vel gjerne nokre få store aktørar som er redde for å miste omsetning... farlig å spekulere men det er nærliggande å tru.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Helt klart at Vara er alt for lite kjent, men det kan ingen andre enn Vara selv gjøre noe med.....
Det er riktig. For å markedsføre Grønsvik Kystfort kjøper vi annonseplass i diverse turistbrosjyrer samt på finn.no. Bruker kanskje 5-6000 årlig på dette, og må si det er vel anvendte penger. All slik annonsering er det mulig å prute på. Argumentet med at det dreier seg om et ikke-kommersiellt anlegg der billettinntektene i helhet går til restaurering er et godt argument i den forbindelse.

Å ta kontakt med nærmeste destinasjonsselskap er ikke dumt. Da kan man som regel få noen gode råd om markedsføring.

Den beste markedsføringskanalen er likevel pressen som jo gir gratis, og som oftest positiv, omtale hvis man klarer å styre dem litt. Ta kontakt med pressen ved arrangementer eller like før sommersesongen hvis det f.eks. er restaurert noe siden forrige sesong eller det er kommet opp en ny utstilling (slik at det er noe nytt å se på). Da får man gratis omtale som når veldig mange personer lokalt eller regionalt. Det er ikke bra om presseomslagene stort sett består av reportasjer om unger som har falt ned i løpegraver o.l. Om man er boikottet av lokalavisa så ta kontakt med den regionale avisa eller en annen lokal avis hvis dette finnes.

Inge S
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”