verdt å se langs kysten eller innland bodø-tr.heim-oslo

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hei folkens

Undertegnede skal cruise litt i norge til sommeren sammen med flere bunkers intressenter.

Vi ønsker å kikke innom noen anlegg på veien fra Bodø til Oslo, hadde selvsagt vært utrolig spennende å få kikket på fjell festning, men slik jeg forstår det- er dette fortsatt vanskelig, derfor henvender jeg meg til forumets lesere i håp om gode tips.

Vi ønsker å kikke på mest mulig realistiske ting, det ultimate hadde selvsagt vært en bunkers som fortsatt er i tysk stand, men dette er vel nærmest umulig.

Det neste er selvsagt fjellanlegg, gjerne lykt og hjelm anlegg, vår misjon i bodø er av klatreteknisk art, så vi er veldig inne på klatring, kryping osv.

Er det noen som vet om noe som kunne passe oss ;--))

mvh Erik
RasmusTerne

Hei Erik.
Kan anbefale Grønsvik kystfort,rett nord for Stokkvågen ved innløpet til Sjona.Det ligger en del info her på forumet.Vel verdt et besøk!

Hilsen Sigfred R. :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Dette høres ut som en flott tur. Skal vel ikke se bort i fra at våre veier vil krysses da jeg skal til Bodø selv, men det er egentlig månedskiftet Juli/august. Håper på fint vær og mye Betong.

Første forslaget mitt er selvsagt Austrått Fort :) og har dere tid så er det mye flott å se langs Trondheimsfjorden bl.a Hysnes fort, men sistnevnte må dere kanskje gå rundt på egen hånd da man ennå ikke har organiserte turer.

Dere bør absolutt vurdere å stikke innom Flatanger nord for Namsos. Der har vi bl.a Utvorda nord og sør kystfort.

Når det gjelder kystfort nordafor så har jeg liten kjennskap men håper at det kommer noen forslag fra nord ... det er jo enda lenge til sommer.

Erik H
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

hei igjen du

Vi er litt tilhengere av mørke, korridorer,ganger,klatring, og kikking på egenhånd, bunkerturisme for viderekommende PDT_Armataz_01_14
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

yes.. det er jo å oppdage slike mørke plasser som er litt spennende!
Det er vel kanskje litt vanskelig å formidle slik informasjon. Ikke fordi det ikke er plenty tunneler, men at man kan fort bli skuffet hvis man drar halve norge rundt bare for å finne små-tunneler og jeg vil kanskje ikke være den som bidrar til den skuffelsen med å komme med forslag om "spennende" turer. hva som er spennenede for meg trenger ikke å være spennende for andre.
Nå er jeg fra Trondheim og selvsagt naturlig for meg å fortelle om de spennende plasser her i området. Er dere i området så ta gjerne kontakt. Da kan man jo lodde interessen for trondheimsfjorden sine kystfort perler :D

Personlig så gleder jeg med til turen nordover og håper å utforske litt på egenhånd, men det vil alltid være lokalbefolkningen og evt. guider på området som har den beste kjennskapen til området. Det blir vel en kombinasjon tenker jeg. Spør og grav etter de spennende plassene etterhvert som man reiser! husk å ta bilder... reisebrev vil gjerne lese.

Erik H
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

hei igjen

hva finnes det rundt trondheim som kunne passe våre preferanser ;-))
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”