"Skrap" fra kystfort som er kastet på havet

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette spørsmålet er rettet mot Deep C som har dykket mye rundt i Norge. (velkommen til forumet foresten!)
Har du eller noen andre dykkere lagt merke til skrap fra tyske kystfort/installasjoner som ligger rett ved kysten?
Har hørt flere historier, bl.a at man kastet alt mulig fra porselen (med tyske merker) til granater på sjøen.

Bare lurer på om det var vanlig prosedyre, eller om det bare var enkelt-tilfeller.

Erik H
Last edited by Erik H on 28 Feb 2007 10:40, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Tusen hjertelig takk Erik H :)
Oppe i Finnmarke er det vanlig, kanonene prioriterte de å få med seg. Mens ammoen og annet gikk på sjøen, så jeg har sett en del ammo opp gjennom årene. Men porselen finner du mest av der båter har lastet om eller ved kaier. Etter krigen var det jo mangel på det meste, så porselenet som var helt på festningene ble tatt i bruk av lokalbefolkningen.
Har dykket ved to festningverk her nede i Tromsø, festningen på Brennsholmen. Her var det dumpet bombekastergranater og kasser med 20 mm.
Dykk ved festningsverket ved Skittenelv, der fant vi en kasse med Mauser ammo og kasser med 20mm.
Så her er det tydeligvis et mønster i måten å bli kvitt ting, om det er under tilbaketrekningen eller om det er under rydding etter krigen vet jeg ikke.
Samler på kystfort navn i dykkerloggen, de er like mye verd som et nytt vrak i loggen!
-Thomas H-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vet om at det ble kjørt et helt lastebil lass med tysk porselen i nærheten av hasselvika (trondheimsfjorden)i sjøen like etter krigen. Det var ingen som ville ha disse og sjøen var nærmeste nabo. Nå var jo lastebilene mye mindre og det var sikkert mye annet enn poreslen også, men det hadde jo være gøy å plasket litt rundt der også, men det er alltid et problem at man ikke vet hvor dette ble dumpet + at jeg vet det er litt dypt rundt dette området.

EH
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Ja, det ble dumpet mye i havet rundt omkring i det ganske land etter at krigen var over. Vet at her i Tromsø ble det dumpet en hel del i havet et stykke fra byen, alt fra motorsykler, ammo, våpen og utstyr ble dumpet i havet.
Fra Skattøra ble sjøflyene hugget hull i å senket i sundet eller rak med strømmen før de sank.
Hjemme i Berlevåg ved flyplassen var det et tysk befal som kom på den geniale ideen om at luftvern ammoen og diverse kunne de jo dumpe i et lite vann i nærheten under tilbake trekningen.
Han hadde garantert ikke sjekket dybden på vannet før han ga ordren, for vannet er og var ikke mer enn 30 cm jupt. Men her ble flere lastebil lass tømt oppi vannet. Så da krigen var over hadde ung guttene flere år med fyrverkeri der :D Jeg selv har vært der å plukket opp 20 mm i mine yngre dager!
Men det hadde vært artig å funnet den plassen som porselenet hadde vært tømt, siden porselenet er av ypperste kvalitet ser det nok fabriknytt ut den dag i dag.
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vi var der med redningsskøyta for noen år siden (hasselvika). vi hadde undervannskamera, men jeg hadde glemt kabelen til denne så det ble ikke gjort noe den dagen PDT_Armataz_01_04 . noen måndeder etterpå hadde noen brutt seg inn på basen og tatt med seg både kamera og kabel. PDT_Armataz_01_19

Nå skal vi ha nytt kamera, men det har hele tiden blitt utsatt og kranglet litt om hvilket kamera osv osv. Du skulle vet ikke ha noe forslag til et bra merke + kabel? Skal ikke være noe propeller eller noe avansert. Bare slik at man kan rotere kamera. vi har vel ca. 50 tusen til dette kanskje mere, men da bør det være et bra kamera PDT_Armataz_01_20

Erik H
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Må høre med en del kompiser som har mer peiling på slikt enn meg PDT_Armataz_01_04 .
Da jeg selv er glad i "point and shot" undervannskamera, så har jeg ikke lest meg frempå eller diskutert den type kamera før nå.
Legger ved noen bilder av ammo under vann:
Dette er ammo som er dumpet fra festüng Kongsfjord i Finnmark!
Attachments
DSC02313.JPG
DSC02313.JPG (68.1 KiB) Viewed 984 times
DSC02307.JPG
DSC02307.JPG (58.15 KiB) Viewed 984 times
DSC03469.JPG
DSC03469.JPG (57.64 KiB) Viewed 984 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
tynnbart
Posts: 4
Joined: 27 Apr 2007 21:28
Location: Trondheim

Dere med dykkelapp, ta dere en tur til Kristiansund etter en storm.
Finner garantert noe snadder i havna\rundt fortene der. Har selv funnet noe flere ganger.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei og velkkommen. Takk for tips. det var sikkert en del som ble bare kjørt rett ut. tenker du spesielt på torpedobatteriet i Nord? Er det dypt der? Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Her kan man se noen undervannsbilder fra Kristiansund

http://www.brunsvika.net/index.php?opti ... 0&Itemid=4


Slike funn som dette kan man finne rundt omkring de fleste
tyske kystbatterier eller havner hvor det har vært tysk aktivitet
under krigen.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Altså, hvis det er mulig å finne noe porselen på bunnen så blir det kanskje litt dykkeaktiveteter i sommer også (selv om jeg helst vil ha minst tyve grader i sjøen). men jeg er uenig i følgende tekst:
Et tysk marinefat fra 1942 lyser opp på bunnen. Slike porselensmerker dukker aldri mer opp i historien for håpentligvis.
Jeg håper det dukker mange slike opp når JEG dykker PDT_Armataz_01_18

Erik H
Feuer
Posts: 18
Joined: 13 May 2010 23:14

Hei sitter og leser en del av de eldre innleggen her, og finner jo ganske mye spennende lesestoff !
Vel når det gjelder dumping av utstyr og lignende så har jeg en utrolig spennende opplysning som jeg har fått direkte av en eldre kar som var med og dumpet STORE mengder utstyr ( beordring fra de allierte ) Her snakker vi ikke bare lastebillass men hele bilan'
med lass motorsykler osv, grunnen til dette er nok mange men han sa det var "bizznis" så folk ikke fikk gjenbruk osv men måtte kjøpe nytt......
Hvis man kjøre fra Orkanger og utover mot Agdenes ...... er ett punkt der ute langs veien som var meget egnet og det var dypt !
Dette stedet be pekt ut til meg også, men som han sa det er meget dypt der !

Feuer
Rudioso
Posts: 5
Joined: 16 Nov 2017 16:38

Dumping på havet var helt vanlig praksis åpenbart.
Nordpå ser vi at tyskerne selv etter kapitulasjonen har dumpet mye, og da særlig ammunisjon.
På de plasser der stillinger gjerne ligger et stykke fra sjøen, som ved flak-stillinger ol. har man gjerne dumpet ammunisjon og annet i grøfter og myr-hull, og deretter fylt et tynt lag jord over det. Flere steder i fylket her kan jeg bare stikke hånden ned i myra og ta opp en håndfull med ymse småkalibret ammunisjon, ettersom jeg vet hvor det ligger.I fjæra kan man noen steder fortsatt finne kruttstenger fra kardus-ladninger som har vært dumpet. Og de brenner like godt den dag i dag!
Inntrykket etter blant annet å ha snakket med folk opp gjennom årene er at mange steder forlot tyskerne sine brakker og stillinger nokså inntakt inneholdende ting som porselen, verktøy og slikt, og så har deretter sivile forsynt seg med det de eventuelt trengte, og ødelagt det de ikke så mon i. Skraphandlerne som kom med skjærbrennere noen år senere ødela gjerne det som eventuelt fremdeles var igjen.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”