ArtillerieGruppe

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Såvidt jeg har forstått var dette en stab som hadde den taktiske ledelsen over et antall kystbatteri i et "område".

Søker mer informasjon om disse avdelingene; F.eks hva slags utstyr hadde de, hvordan var sambandet fra staben til kystbatteriene, spesielle type bygninger eller anlegg de brukte, plassering i forhold til batteriene de styrte?
Flora krigshistorielag
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Veldig interessant med bilder fra Art.Gr.Haugesund, HKAA V/ 977 ( http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... ?album=143 )

Jeg søker detaljer for å kunne beskrive Art.Gr.Nordfjord HKAA I/ 977, men også veldig interessant om noen har bilder fra andre ArtillerieGrupper ?



[/url]
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Var ikke så mange svar her tydeligvis...
Prøver litt selv, men tror det er mye "upløyd mark" her, nesten som med Luftnachrichten ;-)

Vet at f.eks III./HKAR977 skulle ha en stab på 54 mann, men usikker på hvor representativt dette er for resten av HKAR 977?
Utstyret til denne avdelingen var:
1 sMG
1 leMG
1 5 watt sender
1 "Tornister sender"
1 "Tornister mottaker"
2 Kl. Blinkgeräte
1 lastebil
1 personbil
1 motorsykkel
2 båter

Av det jeg har sett av slike "hovedkvarter" så er det veldig varierende i utforming, noen steder bunkere, noen steder rekvirerte privathus. Felles for dem er at de ser ut til å ligge steder med god utsikt over strategiske punkt. F.eks på Lista er det et ganske stort fjellanlegg med observasjonsrom på toppen, utsikt over hele Lista.
II./978 Egersund - Rekvirert prestebolig, 2-300 meter fra fjellanlegg.
503 Stavanger-Nord - Bunker med utsikt over innseiling til Byfjorden.
Tror også at bunkerne på toppen av Aksla i Ålesund tilhørte HKAR, men ikke helt sikker på den...
Henger på litt lesestoff på slutten:
Attachments
HKAR981.jpg
HKAR981.jpg (75.08 KiB) Viewed 393 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Prøver litt selv, men tror det er mye "upløyd mark" her, nesten som med Luftnachrichten
Holy smoke ;)

Vet at f.eks III./HKAR977 skulle ha en stab på 54 mann, men usikker på hvor representativt dette er for resten av HKAR 977?
Tror det var færre i I./977, skal sjekke dette opp når jeg kommer hjem.

Av det jeg har sett av slike "hovedkvarter" så er det veldig varierende i utforming, noen steder bunkere, noen steder rekvirerte privathus. Felles for dem er at de ser ut til å ligge steder med god utsikt over strategiske punkt. F.eks på Lista er det et ganske stort fjellanlegg med observasjonsrom på toppen, utsikt over hele Lista.
II./978 Egersund - Rekvirert prestebolig, 2-300 meter fra fjellanlegg.
503 Stavanger-Nord - Bunker med utsikt over innseiling til Byfjorden.
Tror også at bunkerne på toppen av Aksla i Ålesund tilhørte HKAR, men ikke helt sikker på den...
Henger på litt lesestoff på slutten:
Veldig nyttig info til sammenligning! Ut i fra dette tror jeg vi er på rett spor i letingen etter lokasjon for I./977 i Florø. Problemet er at de kart som vi til nå har funnet er fra 1945, Art.Gr. vart flyttet til Angelshaug i slutten av '44....


Takker for lesestoffet :)

/Kim
Flora krigshistorielag
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KGJ wrote:Veldig interessant med bilder fra Art.Gr.Haugesund, HKAA V/ 977 ( http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... ?album=143 )

Jeg søker detaljer for å kunne beskrive Art.Gr.Nordfjord HKAA I/ 977, men også veldig interessant om noen har bilder fra andre ArtillerieGrupper ?
[/url]
Hei, nå er jeg ikke sikker på at verken sted eller bilder i den "bolken" nødvendigvis viser "Art.Gr.Haugesund, HKAA V/ 977" gruppen eller ledelseskvarter - eller om det bare var en "arbeidstittel" Tore E opprettet bildene under.
Bildene ser ut i hovedsak å være fra Røvær og sannsynligvis MKB 10/504 Haugesund (skipsbildene fra "Sletta")

Hvor taktisk HQ for denne gruppen var ... Det er noe som vi også må "jobbe med" for å finne utav...

mvh
KOS
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, nå er jeg ikke sikker på at verken sted eller bilder i den "bolken" nødvendigvis viser "Art.Gr.Haugesund, HKAA V/ 977" gruppen eller ledelseskvarter - eller om det bare var en "arbeidstittel" Tore E opprettet bildene under.
Bildene ser ut i hovedsak å være fra Røvær og sannsynligvis MKB 10/504 Haugesund (skipsbildene fra "Sletta")

Hvor taktisk HQ for denne gruppen var ... Det er noe som vi også må "jobbe med" for å finne utav...

mvh
KOS
Jeg ville tippet at dette er folk som hører til en V.B. for HKAA V./977 eller et av batteriene. (Vorgeschobener Beobachter - "Fremskutt observasjonspost").

Men jeg er jo ikke kjent i dette området, så bare ren gjetting altså :)

/Kim
Flora krigshistorielag
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Disse stabene var i utgangspunktet en normal bataljonsstab (Bataljon kalles Abteilung i tysk artilleri). I operativ sammenheng ble disse "dobbelhattet" og fikk rolle som Artillerie-Gruppe-Kommandeur, i noen tilfeller som Artillerie-Unter-Gruppe-Kdr.
Første KStN (Kriegsstärkenachweisung) for Stb/Heer.Küst.Art.Abt. fikk nr 408 og kom 1. februar 1941. Senere revidert pr 1.11.1941 og 1.11.1943. Det fantes en redusert oppsetning som hadde nr 408(gek.). Denne ble opphevet 8.5.1944.
KStN inneholdt funksjonsfordeling, antall offiserer, beamte (sivil-militære), underoffiserer og menige. Videre hvilken bevepning og spesialutrustning disse funksjonene skulle ha.
Det fantes også en KStN 592 for stabsbatteri/HKAA. Denne kom i november 1943, men jeg har ikke funnet noe stabsbatteri ved oppsetningene i Norge (de har i hvertfall ikke eget feltpostnummer).
Det er derfor grunn til å anta at den formelle oppsetningsplanen for alle bataljonsstabene var like, men at det på grunn av vakansene og midlertidige beordringer var store variasjoner fra avdeling til avdeling, også innen samme HKAR.
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser at III/977 og IV/977 står listet med 5/2/15/32
(offiserer, beamte,underoffiserer,og menige) pr mai 45.
Men det faktiske antall er noe mindre. Så det som nevnes som sollstärke kan muligens være det antallet som er nevnt i en evnt KStN.
V/977 er nevnt med 5/17/28(offiserer,underoffiserer,og menige) Beamte ikke nevnt her.
Paul S.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

KStN 408(gek.), som var den soll-oppsetning som gjaldt våren 1941, hadde en oppsetning på 4/2/8/22.
Dette var delt i:
Stab: 4/1/6/15
Tross: 0/1/2/7
I staben fantes avdelingssjef, adjutant, bataljonslege og forpleiningsoffiser. Videre personell for operative oppgaver.
Tross var ledet av en "beamter" - Waffenmeister, og dekket våpentekniske og administrative oppgaver.
JEF
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Her er litt om:

ArtillerieGruppe Stab i Florø

Manglar framleis kor Gefechtsstand, Beobachtung osv. heldt til.
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”