Hei
Leser fint lite (eller ingenting) om tekniske installasjoner som togbaner og taubaner.
Vet at det var togbane (ammunisjonstog) inn i fjellet, blant annet i Horten. Deler av dette toget er nå i Lommedalen.
På Hanstholm på Jylland i Danmark finner man tilsvarende tog.
Som en kuriositet er det taubane inne i fjellet opp til Gaustadtoppen, som nå er åpnet for publikum noen ganger i året. Vet ikke om det finnes tilsvarende andre steder, men har lest at det skal finnes minst 2-3 liknende taubaner.
Hadde vært interessant å finne mer om tog- og taubaner, da dette viser noe av størrelsen på bunkere og kapasitet på ammunisjonen.
Tog og taubaner
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei
Her er et par bilder av jernbanetraseen på HKB 22/975 Melland Skarsøy.
Her er et par bilder av jernbanetraseen på HKB 22/975 Melland Skarsøy.
- Attachments
-
- Railroad-02.jpg (568.99 KiB) Viewed 701 times
-
- Railroad-01.jpg (515.52 KiB) Viewed 701 times
Hadde heter det. Det er ikke mange metrene igjen i dag. Vi holder på å samle inn midler til å bygge opp igjen ihvertfall deler av jernbanen. Slik at vi kan ha turer ala det en får på Hanstholm. Pr i dag har vi endel av de gamle amunisjonsvognene. Har også to lokomotiver. Det ene er orginalt men i dårlig standt. Det andre er ett lokomtiv av nyere dato som vi holder på å pusse opp. Noen som har endel $$$ må de bare si ifra. Vi trenger vel rundt 2 millioner for å sette i gang.HKB 5/980 wrote: Batterie Vara på utsiden av Kristiansand har jo relativt lang jernbane for ammunisjon.
PDT_Armataz_01_36
Torstein E
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Det ble anlagt flere midlertidige smalsporete jernbaner under konstruksjonen av de forskjellige kystfortene, men svært ofte forsvant de etter at byggeperioden var ferdig.
I Trolldalen hadde man en smalsporet jernbane kombinert med en taubane som førte opp forsyningene opp fra en "fortskai". Man kan ennå finne rester av tresviller og jernbaneskinner inne på området.
I Trolldalen hadde man en smalsporet jernbane kombinert med en taubane som førte opp forsyningene opp fra en "fortskai". Man kan ennå finne rester av tresviller og jernbaneskinner inne på området.
Mvh
Tormod
Tormod
Var ikke taubanen via Tårnveien inn mot russegrensa i Kirkens lang?
Var det ikke en liten jernbane ute på Kjelmøy ute i fjorden ved Kirkens?
Spennende med slike konstruksjoner!
Var det ikke en liten jernbane ute på Kjelmøy ute i fjorden ved Kirkens?
Spennende med slike konstruksjoner!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Jeg var med barna på Lommedalsbaneni dag. Der er det bl.a. materiell fra Forsvaret.
Det er en fin tur.
--cepe + kone + døtre
Det er en fin tur.
--cepe + kone + døtre
Vet at det var togbane (ammunisjonstog) inn i fjellet, blant annet i Horten. Skriver Asker43.
Hvor i Horten har så denne befunnet seg ?
Det er ingen anlegg i Horten som er så store at behovet for jernbane har vert tilstede.
Hvor i Horten har så denne befunnet seg ?
Det er ingen anlegg i Horten som er så store at behovet for jernbane har vert tilstede.
Lasse E
Etter tilbaketrekning fra Finland var det bygd tauban ved Kitdal i Storfjord. Samme enhet som hadde ansvar for taubanen på Murmansk fronten, Tårnet\Petsamo\Liza hadde ansvar i Kitdal. Eisenbahn pionier Kompanie 619. I dag ligg det noen spor etter den her og der men ikke mye.