Propaganda i bunkere

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Inspirert av "Festningsverk" sin tråd om avtrykk i betongen tenkte jeg å dra igang en tråd om propaganda og "slagord" som ble malt opp i tyske bunkere. Denne tråden vil garantert inneholde "sterke scener" og politisk ukorrekte tankeganger, men jeg håper folk også ser den historiske verdien av dette!

Kommentar er lagt til over hvert bilde:
Attachments
I Rørvik har man et sitat av filosofen Fichte...<br />Noen som tør prøve seg på en oversettelse?
I Rørvik har man et sitat av filosofen Fichte...
Noen som tør prøve seg på en oversettelse?
Fichte prop.JPG (46.3 KiB) Viewed 392 times
Sterke ord Bodø hvor Hitler er sitert med ett av sine kjente utsagn:<br /><br />De som vil leve må sloss, de som ikke vill sloss i denne verden av evig kamp fortjener ikke å leve.
Sterke ord Bodø hvor Hitler er sitert med ett av sine kjente utsagn:

De som vil leve må sloss, de som ikke vill sloss i denne verden av evig kamp fortjener ikke å leve.
Bodø prop.JPG (25.01 KiB) Viewed 392 times
Her fra MKB Fjell med klart budskap:<br />Den ekte tysker finner sin frihet og sin bekjennelse til ære gjennom tjeneste for fedrelandet.
Her fra MKB Fjell med klart budskap:
Den ekte tysker finner sin frihet og sin bekjennelse til ære gjennom tjeneste for fedrelandet.
Fjell prop.JPG (76.12 KiB) Viewed 392 times
Først ut er fra Batterie Vara.<br />Betyr noe sånn som: Krigsinnsats krever kameratskap. Dette bevises i nød og fare.
Først ut er fra Batterie Vara.
Betyr noe sånn som: Krigsinnsats krever kameratskap. Dette bevises i nød og fare.
Vara prop.JPG (40.35 KiB) Viewed 392 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her fra samme plass som Erik:

Wer leben will, der kämpfe, und wer nicht streiten will in dieser Welt des ewigen Ringens, verdient das Leben nicht.

Flere ord fra Hitler er å finne her:
* Fjernet av Admin *

Thomas
Attachments
Trollåsen.jpg
Trollåsen.jpg (119.15 KiB) Viewed 344 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Flere ord fra Hitler er å finne her:
Hallo Thomas
Tok vekk den linken din da den retter seg mot en type internetsider vi her på Kystfort.com ikke ønsker å identifisere oss med.
Regner med du fant den på Google og ikke så på resten av innholdet ;-)

Erik
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Jah, når du sier det så, så ser jeg det etter en nermere kikk, kom over den siden etter et søk på teksten...

Thomas
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Erik E wrote:Inspirert av "Festningsverk" sin tråd om avtrykk i betongen tenkte jeg å dra igang en tråd om propaganda og "slagord" som ble malt opp i tyske bunkere. Denne tråden vil garantert inneholde "sterke scener" og politisk ukorrekte tankeganger, men jeg håper folk også ser den historiske verdien av dette!
Kommentar er lagt til over hvert bilde:

Her fra MKB Fjell med klart budskap:
Den ekte tysker finner sin frihet og sin bekjennelse til ære gjennom tjeneste for fedrelandet.
Der wirkliche Deutsche
findet seine Befriedigung
bezeugt sein Bekenntnis
steht zur deutschen Ehre
im Dienst am Vaterland

Den virkelige tysker
finner sin tilfredsstillelse
bevitner sin bekjennelse
står ved den tyske ære
i tjenesten for fedrelandet
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”