Bombekastere på kystfort

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Jeg har registrert, etter å ha lest en del om fort i andre seksjoner her på forumet, det inntrykk at fortene har bombekasterstillinger som er forholdsvis nært sjøen, eller i umiddelbar nærhet av sjøen.

Det reiser spørsmålet fra min side om hvorfor er det posisjonert krumbanevåpen på kystfort? Fra min tid med bombekastere husker jeg at maks effektiv rekkevidde for 81mm (?) BK var anslagsvis 5800 meter og primært myke mål som infanteri og upansrede kjøretøyer. Er et større fartøy innenfor rekkevidde av en bombekaster har noen sovet på vakt eller hatt særdeles dårlig ildgivning på lang avstand.

En ting er å ha bombekasterstillinger i bakre rekke av et fort for å kunne legge krumbane på en eventuell fiendtlig styrke som angriper frontalt eller flanker fortet; men mot sjømål har jeg litt vanskeligheter med å se annet enn å kunne gi lys under ildgivning på natten.

Noen som har utfyllende informasjon om dette eller synspunkter?
Last edited by EspenS on 20 Apr 2008 19:16, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Vesterøen fort 5/980 er det tre bombekasterstillinger to av de er trukket tilbake på et fjellplatå. Disse dekker piggtrådsperringene ved sjøkanten, og har sikkert bare denne funksjonen. Den tredje som er fast i bunker dekker sektore inne i på selve fortsområdet, mot fiender som har brutt igjenom yttre forsvarslinje.
På de fleste fort jeg har vært så har de skulle dekke strand, minefelt eller vei, ikke mot noe på sjøen

Mvh
Yngvar
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

hvorfor er det posisjonert krumbanevåpen på kystfort?
Det er nok riktig som Yngvar sier at dette var et nærforsvarsvåpen til bruk ved bakkeangrep mot batteriet.
Eksempelvis kan man finne bombekasterbunkere hvor det fortsatt står skuddretninger til diverse landemerker i nærheten, eller steder man hadde skutt seg inn på forhånd.
81mm var ikke så vanlig ved kystfort, den mest utbredte typen ser ut til å ha vært 5cm Festungsgranatwerfer... En liten sak med kort rekkevidde.
Typisk er to bombekastere pr. fort, men dette varierer selfølgelig en del.

Vedlagt notat er fra sommeren 1942, her bes divisjonene melde hvor mange bombekastere det er ønskelig å ha pr. kystfort. Årsaken som nevnes her er noe sånn som "den opprevne kysten nær batteriene som gir skjulesteder man ikke kan beskyte med MG eller luftvern"
Attachments
250642 - BK.JPG
250642 - BK.JPG (28.75 KiB) Viewed 260 times
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Tusen takk for svar så langt, blitt betydelig klokere og fått mer fylde i mine teorier om dette temaet :D
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”