FuMO 214 (Egersund)

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Leif J.
Posts: 43
Joined: 16 Mar 2008 21:44
Location: Egersund

Lurte på hva; FuFeuer (Schweres Leuchtfeuer) var for noe.

Var der forskjellige typer; FuMO 214 (seeart), tenker da på om det var hytte på alle eller om noen var uten.

Leste en plass at det på Stapnes Fort (MKB 4/503, var 4.stk 60cm lyskastere og en 120cm. Nå kan jeg ikke finne noen lyskastere på 120cm, men 150cm, ja. Kan det være en skrivefeil, hva er riktig.
Det ser også ut som om det har vært 2.stk 120 (150cm) lyskastere her.

Hvor kan jeg finne bilder av 12,7cm SK C/34 kanon.
Er det rette navnet på denne Abkommrohr kanone.
Leif J.
Posts: 43
Joined: 16 Mar 2008 21:44
Location: Egersund

Jeg fant plassen hvor det stod 120cm lyskaster, det var et skriv som heter; The tale of a gun. Da er den saken grei, det var 2.stk 150cm.

Kan noen gi en forklaring på de andre spørsmålene mine, da jeg har lite greie på kystfort i det hele og trenger den hjelpen jeg kan få.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da er den saken grei, det var 2.stk 150cm.
Har flere uavhengige dokumenter som bekrefter alle mulige vaianter av lyskastere og ikke minst bevæpning, alt etter hvilket år vi snakker om, eksempelvis:

1943:
1 stk 120cm
1 stk 90 cm
1 stk 60 cm

1944/45 ca rundt årsskiftet:
1 stk 110 cm
4 stk 60 cm

Jeg har pr. dags dato aldri sett et tysk kart eller dokument som nevner 150cm lyskastere på Stapnes. En mulighet er at de to "vrakene" av 150cm som ligger på Stapnes stammer fra Kystartilleriet etter krigen. Kanonene ble ikke satt opp på Fjøløy før 1959, så jeg regner med man beholdt Stapnes som mobiliseringsfort el. lign. en stund etter krigen og da kanske byttet til standardisert utstyr?

Mvh
Erik E
Leif J.
Posts: 43
Joined: 16 Mar 2008 21:44
Location: Egersund

Erik E wrote:
Da er den saken grei, det var 2.stk 150cm.
Har flere uavhengige dokumenter som bekrefter alle mulige vaianter av lyskastere og ikke minst bevæpning, alt etter hvilket år vi snakker om, eksempelvis:

1943:
1 stk 120cm
1 stk 90 cm
1 stk 60 cm

1944/45 ca rundt årsskiftet:
1 stk 110 cm
4 stk 60 cm

Jeg har pr. dags dato aldri sett et tysk kart eller dokument som nevner 150cm lyskastere på Stapnes. En mulighet er at de to "vrakene" av 150cm som ligger på Stapnes stammer fra Kystartilleriet etter krigen. Kanonene ble ikke satt opp på Fjøløy før 1959, så jeg regner med man beholdt Stapnes som mobiliseringsfort el. lign. en stund etter krigen og da kanske byttet til standardisert utstyr?

Mvh
Erik E
Det er lett å bli forvirret med alle slags informasjoner man finner rundt om på nettet og i bøker, så jeg har tatt dette fra boken til; Fjørtoft (Tyske kystfort i Norge). Jeg antar at han har hatt tilgang til det meste av informasjon da han skrev denne boken, så derfor velger jeg å forholdet meg til dette.
Når det gjelder de forskjellige størrelsene på tyske lyskastere, mener jeg å ha lest at det var; 60-90-110-150-200. Jeg kan ikke huske å ha sett/lest at det fantes noen 120cm (tysk).
Jeg tror heller ikke at disse lyskasterne som man kan finne rester av på Stapnes ble satt opp av det Norske kystforsvaret etter krigen da stillingene de stod i ikke kan ha vært brukt til noe annet enn lyskaster og de er ikke bygget etter krigen. Det kan jo tenkes at når tyskerne oppgraderte dette batteriet så ble ikke alt tatt med i dokumentene.
Mange tror at tyskerne hadde slik orden og system på alt de gjorde, men sannheten er at det var et slikt stort logistikk problem at masse problemer og feil oppstod.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

så derfor velger jeg å forholdet meg til dette.
Ja det kommer helt an på hvor man ser, det er sant!
F.eks Britiske etteretningskart viser tre lyskastere, mens tyske kilder oppgir tre og fem, alt etter hvilket år man ser på.
Jeg sier derfor ikke at "Jeg har rett og du tar feil", men heller at vi bør holde muligheten åpen for at utstyret endret seg under krigen og at det derfor kan dukke opp forskjellige data på samme batteri. Jeg utelukker ikke at det var to 150 cm, men har som sagt selv aldri sett dette skrevet noe sted.
da stillingene de stod i ikke kan ha vært brukt til noe annet enn lyskaster og de er ikke bygget etter krigen.
Helt enig, men det utelukker vel ikke muligheten for at lyskasterne evt. har blitt skiftet ut etter krigen (men i gjenbrukte stillinger)?

Ang. 120 cm lyskastere så er jeg ganske blank på området, men ser at det er en rekke marinebatterier som er oppsatt med disse, ihvertfall ifølge de tyske oversiktene. Dette kan jo også være en skrivefeil eller krigsbytte materiell. Eksempelvis hadde Nederland 120 cm lyskastere og mye materiell fra kontinentet fant jo veien opp hit......

Mvh
Erik E
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Garholmen, et støttepunkt for BOLÆRNE FORT 3/MAA 501 (MKB 3/501), var det innrapportert at øya hadde en 150cm lyskaster og en 120cm lyskaster (rapport fra 1945).

Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Var der forskjellige typer; FuMO 214 (seeart), tenker da på om det var hytte på alle eller om noen var uten.
FuMO=Funkmessortungsgerat

FuMO 214 Giant Wurzburg ble brukt av både marine og luftwaffe.

Denne typen radarer kom med "hytte", men signalene ble sendt videre for bearbeiding, i forbindelse med radaren bør det være en betong platting/garasje eller lignende for strøm aggregat.
Image

Legger ved et bilde slik at du får inntrykk av hvordan radaren ser ut.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Leif J.
Posts: 43
Joined: 16 Mar 2008 21:44
Location: Egersund

Her er et bildet av fundamentet, hvis det er denne radaren da.
Attachments
056a.jpg
056a.jpg (143.19 KiB) Viewed 258 times
056.jpg
056.jpg (113.14 KiB) Viewed 258 times
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”