Ny (?) side om Adolfkanonen

Linker til andre websider og organisasjoner på internett. Post en link og kom gjerne med kommentarer om disse.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er denne ny? Har ikkje sett den før...

http://www.adolfkanonen.com/
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Det hvar kjempe fin information jeg fikk på den siden, den er ny för meg.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
RasmusTerne

Hei.
Siden er nok ganske ny,tror den kom opp sent i høst.
Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Greit med online booking! :-)

Men synes snart disse "Største, kraftigste" greiene er oppbrukt....
WW II largest naval guns placed ashore. With its 4 guns it became the Atlantic Wall's largest and most powerful Battery built during WW II.
Liker ikke å spytte i andres reir, men dette er jo en sannhet med modifikasjoner.... Greit nok at museer skal markedsføre seg selv, men "skryt" er ikke alltid like historisk korrekt ;-)

Erik
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bra informasjon der ja. :)

Hvordan er tilgangen til de tre urestaurerte kanonene med bunker? De er nok kjekkere å utforske vil jeg tro.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Greit nok at museer skal markedsføre seg selv, men "skryt" er ikke alltid like historisk korrekt Wink
He, he. Tenkte jeg skulle slenge opp noe om verdens største kanoner i Grønsvika jeg også. PDT_Armataz_01_14 PDT_Armataz_01_14 PDT_Armataz_01_14

Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

noe om verdens største kanoner i Grønsvika jeg også
"Eneste kystfortet i verden hvor man hadde fiskesuppe til middag den dagen Adolfkanonene ble slept forbi på vei nordover" ;-)

Hvert fort er jo unikt på en eller annen måte, så skal man alltids finne noe å markedsføre seg med. Tyskerne var på langt nær alene om å ha 40,6 cm som kystartilleri, ei heller var 40,6 de største kanonene i annen verdenskrig brukt som kystartilleri...

Kanskje man heller kunne skryte om hvor unikt Trondenes batteriet er isolert sett, hvor godt det er holdt i stand, at man kan oppleve et 100% intakt tysk fjernkampbatteri fra annen verdenskrig +++
Tyske kystfort i Norge ligger milevis foran det meste av det man ellers finner i Europa når det gjelder graden av original stand og stilling, så det burde ikke være nødvendig å skryte om "største, sterkeste, kraftigste" osv. Fokuser heller på det man faktisk har ;-)

Det er jo flere enn Trondenes som fronter seg selv som "Norges sterkeste festning", så dette er ikke for å "ta" noen...Bare et eksempel siden vi var innom det....

Mvh
Erik E
Er jeg litt for kritisk kanskje?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

"Størst, kraftigst og viktigst" blir brukt i svært mange turistbrosjyrer for svært mange fort og festningsanlegg rundt omkring, alt frå støttepunkt og regulere HKB med 10,5cm skyts, til store anlegg. Det knyter seg i magen kvar gong eg ser det.

For nokre år sidan sendte eg ein epost til ei reiselivsforening i Nordfjord etter at dei hadde lagt ut på heimesidene sine at MKB'et på Rugsundøy var eitt av dei største og viktigaste anlegga langs heile norskekysten, saman med eindel anna info som var tatt rett ut av ingenting og dermed heilt feil. Eg fekk dei ned på landjorda igjen og gav dei meir sakleg og korrekt informasjon, og dei oppdaterte informasjonen på heimesidene.
Alle bør gi beskjed om slikt slik at info ut til publikum blir korrekt.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Herregud... ser at dei har fått nye nettsider og har limt inn delar av den gamle teksten.

http://www.visitbremanger.no/attraksjon ... sminne.php

Veit ikkje om eg gidd å gi dei beskjed. Er det ikkje nokre nordfjordingar her som kan ta tak?
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Dette er eit av dei største tyske festningsverka på kysten av Noreg under 2. verdskrig.
Vel vel......Det eneste som mangler her er en overskrift som lyder noe som; "Nazi fort på Rugsundøy", "Nazistenes dødsmaskin" eller noe i den . dur PDT_Armataz_01_11

/Kim
Flora krigshistorielag
RasmusTerne

Hei.
Tror ikke det er museet som har forfattet dene "beskrivelaen". Finner ikke ut hvem som står bak nettsiden,men har en mistanke om at det er reiselivsbransjen,eller "Destination Harstad " som det heter på godt norsk :)
Men det er kanskje ikke alltid så greit å holde styr på begrepene,som vedlegget viser....
Hilsen Sigfred R.
PS.Fortet ligger ved innløpet til Gisundet.Forholdsvis lite alliert skipstrafikk der under krigen,vil jeg tro.Men pent av tyskerne å ville beskytte den DS.
Attachments
Sakset fra kommunal brosjyre.
Sakset fra kommunal brosjyre.
Feilinfo.jpg (34.49 KiB) Viewed 546 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ha ha ha, det var dagens! :D :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vi har nok vekket en reaksjon på:
http://www.adolfkanonen.com/

Der står det nå ny tekst:
Er du uenig i denne påstand, kontakt oss og fortell hvor i verden det var et kraftigere batteri
Jeg kom til å tenke på dette og nå sitter jeg å lurer på hvor vi har et kraftigere batteri?

Selv tenkte jeg på Batterie Lindemann i Frankrige, men denne hadde da bare 3 - 40,6 kanoner?

Erik H
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Tirpitz endte sine dager i realiteten som et kystbatteri?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tja.. hadde jeg sett Tirpitz på MMA sine kart ville det ha vært noe! Men det gjør den ikke... neste!

E
Post Reply

Return to “Andre linker/organisasjoner på internett”