Kotøya ved Eidangerfjorden

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kotøya eller Østvedtøya er ei halvøy som ligger innerst i Eidangerfjorden. Store deler av øya er tilgjengelig som friområde, som gir besøkende en full oversikt over Eidangerfjorden mot Heistad og Brevik, samtidig er Eidangerfjorden på sitt smaleste akkurat her.

P. ga den strategiske beliggenheten ble det konstruert flere mindre stillinger med forsterkete skyttergraver. Byggedato er trolig rundt 1941-42 ifølge tyske Anlagekart fra 710. ID som viser området befestet med 2x MG. Trolig har stillingene aldri vært befestet kontinuerlig, og bare vært i bruk under forhøyet beredskap eller ved øvelser.

I samme periode som stillingene ble konstruert, var enheter fra 740. IR (under 710. ID) stasjonert i området fordelt på de omkringliggende leirene Rohrbrunn, Spessart (begge Brevik) og en hittil navnløs leir på Eidanger der Telemarksporten er nå, 740. IR ville hatt ansvaret for forsvaret med støtte fra b.la 650. Artillerie Abt. stasjonert i Porsgrunn.

Stillingene på Kotøya består av to forsterkete MG-stillinger i betong og en mindre provisorisk stilling. Alle stillingene er forbundet med hverandre med løpegraver som enkelte steder er forsterket i betong, ellers er så det blitt bygd opp med stein.

For å komme til den provisoriske stillingen ytterst på øya, går det en skyttergrav nedover den bratte skråningen, det som er spesielt er at jeg ikke kunne finne noen skyttergraver gå til den, som ikke gir den noe dekning. Mellom løpegravene ligger det et utsprengt fjellrom som enten har vært ammunisjonslager eller bomberom for mannskapet. Stillingene er veldig konsentrert på et lite område, og bortsett fra noen steiner (som også kan være et steingjerde fra eldre tider) på fjordsiden bortenfor stillingen er det ingen andre spor.

Bildene ble litt mørke, siden jeg var der litt seint på dagen, men de burde gi et lite overblikk over stillingene. Vil også takke shaa53 for plasseringen av stillingene på Skjelsvik!
Attachments
Stillingene på Skjelsvik.
Stillingene på Skjelsvik.
stilling_skjelsvik-2.jpg (64.64 KiB) Viewed 767 times
stilling_skjelsvik.jpg
stilling_skjelsvik.jpg (88.91 KiB) Viewed 767 times
Stillingene på Skjelsvik.
Stillingene på Skjelsvik.
skjelsvik.jpg (47.52 KiB) Viewed 767 times
Oversikt over stillingene på Kotøya.
Oversikt over stillingene på Kotøya.
kotoya.jpg (79.03 KiB) Viewed 767 times
Das bunker.
Das bunker.
bunker.jpg (81.97 KiB) Viewed 767 times
Er litt usikker om dette virkelig er en stilling fra krigens dager.
Er litt usikker om dette virkelig er en stilling fra krigens dager.
nederstestilling.jpg (50.92 KiB) Viewed 767 times
Her var det glatt...
Her var det glatt...
trappnedover.jpg (156.59 KiB) Viewed 767 times
Klippeveggen ned mot nederste stilling.
Klippeveggen ned mot nederste stilling.
nedmotnedrestilling.jpg (52.44 KiB) Viewed 767 times
Den øverste MG-stillingen med utsikt utover Eidangerfjorden mot Heistad og Brevik.
Den øverste MG-stillingen med utsikt utover Eidangerfjorden mot Heistad og Brevik.
øverste_mgstilling.jpg (76.84 KiB) Viewed 767 times
mg-stilling_mellom2.jpg
mg-stilling_mellom2.jpg (93.98 KiB) Viewed 767 times
Den ene MG-stillingen.
Den ene MG-stillingen.
mg-stilling_mellom.jpg (137.64 KiB) Viewed 767 times
Fra anlagekart for 710. ID ca mars 1942.
Fra anlagekart for 710. ID ca mars 1942.
tyskkart.jpg (2.9 KiB) Viewed 767 times
Oversikt over mulige skuddvinkler for stillingene.
Oversikt over mulige skuddvinkler for stillingene.
skuddvinkel.jpg (49.12 KiB) Viewed 767 times
Mvh
Tormod
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Stutzpunkt wrote: I samme periode som stillingene ble konstruert, var enheter fra 740. IR (under 710. ID) stasjonert i området fordelt på de omkringliggende leirene Rohrbrunn, Spessart (begge Brevik) og en hittil navnløs leir på Eidanger der Telemarksporten er nå, 740. IR ville hatt ansvaret for forsvaret med støtte fra b.la 650. Artillerie Abt. stasjonert i Porsgrunn.
Den navnløse leiren ved Telemarksporten på Eidanger er vel mest sannsynlig Prestemoen, som er nevnt her:

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/krige ... ort-1.html

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/k ... ek-07.html (her henvises det til Våtekleiv, og ved nærmere søk så ligger det mellom Tveten og Bjørkedalen.) Fant dette i et dokument fra Porsgrunn kommune fra 2000: "354 ved Moheim og Bjørkedalen, mot Våtekleiv danner ny grense mellom Bjørkedalen og Tveten."

Ellers så var det et bra innlegg, med fine bilder. Er født og oppvokst i Porsgrunn, og flytta derfra når jeg var 26 år gammel(dvs i 99), men jeg har aldri hørt om dette på Kotøya.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Der traff du nok spikeren ang. Prestemoen, har forsøkt å plassere den leiren tidligere uten større hell.

Har du forresten sett noe på kanonstillingene som ligger oppe ved Haugsåsen utenfor Skien? Kanonstillingene er nevnt her: http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2495822.ece , har ikke fått sett på de ennå.
Mvh
Tormod
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Tenkte å ta meg en tur til Langesundstangen (Tangen Fort) på dagtid på Påskeaften, og da tror jeg at jeg også skal få tatt en tur opp til Haugsåsen i Skien etterpå. Har fått identifisert hvor området ligger, så da skal det gå greit å finne frem til kanonstillingene også ville jeg tro.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Høres interessant ut angående Haugsåsen. Hvis du har noen mulighet til å legge ut bilder derfra på forumet, så hadde det vært fint :)
Mvh
Tormod
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Kamera skal være med, og bilder blir lagt ut på forumet :)
Lauparen
Posts: 1
Joined: 05 Jan 2014 21:19

Her er noen flere bilder fra andre stillinger og ammunisjonslagre som ligger på Eidangerhalvøya. Det er godt mulig det er lagt ut bilder av dem et annet sted på forumet, men så langt jeg har kunnet se er de ikke nevnt i noen andre tråder.
På Hellås mellom Heistad og Brevik ligger det noen skyttergraver/stillinger bygget i stein. Disse er plassert slik at det er god utsikt mot veien mellom Heistad og Brevik. Fra den ene stillingen er det en delvis sammenrast løpegrav over til stilling med utsikt nordøstover mot bl.a. Eidangerfjorden.
Stillinger på Hellås 1.jpg
Stillinger på Hellås 1.jpg (280.02 KiB) Viewed 253 times
I samme området som disse stillingene er det to innganger med 25 til 30 m avstand til et rom i fjellet på 60-80 m2.
Bunker 1.jpg
Bunker 1.jpg (346.95 KiB) Viewed 253 times
Bunker 2.jpg
Bunker 2.jpg (356.2 KiB) Viewed 253 times
Bunker 3.jpg
Bunker 3.jpg (176.58 KiB) Viewed 253 times
Bunker 4.jpg
Bunker 4.jpg (160.89 KiB) Viewed 253 times
På Heistad ligger det et liknende anlegg som er litt mindre. Det ble brukt som ammunisjonslager i følge eldre folk.
Bunker Heistad 1.jpg
Bunker Heistad 1.jpg (331.39 KiB) Viewed 253 times
Bunker Heistad 2.jpg
Bunker Heistad 2.jpg (133.54 KiB) Viewed 253 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Artige bilder og velkommen til forumet :-)

Stillingen oppe på Hellås var ukjent for meg, kan du markere den på et kart? Jeg har tidligere funnet rester av noe som kan ha vært en løpegrav, men den leder rett ut i intet over terminalområdet. Det var trolig noen flere nærforsvarsstillinger i området rundt Kassitangen, men disse har i såfall blitt ødelagt av terminalen.

Fjellanlegget (dekningsrom, bygd rundt 1943-44) har vært i forbindelse med den tyske leiren som lå ca der som lastebilene står oppstilt idag.

Ammunisjonstunnellen på Heistad må nok sees i sammenheng med gamle Heistad skole som var konfiskert av tyskerne som "Lager Heistad".
Attachments
Kassitangen (1).JPG
Kassitangen (1).JPG (239.75 KiB) Viewed 221 times
Kassitangen (2).JPG
Kassitangen (2).JPG (234.5 KiB) Viewed 221 times
Heistad skole ca 1940-41, fra egen samling.
Heistad skole ca 1940-41, fra egen samling.
heistad_skole.jpg (68.49 KiB) Viewed 221 times
Via Porsgrunn bibilotek.
Via Porsgrunn bibilotek.
kassitangen_porsgrunnbibliotek.jpg (53.72 KiB) Viewed 221 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”