MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

litt fra bibelen først:
plan 3x38 cm KM 36/35(f)
påbegynt i mars 1944 1 kanon ferdig og prøveskutt (6 skudd) ved kaputilasjon en kanon nesten ferdig og en knapt påbegynt, i tillegg var det ved batteriet en Fumo 214 til ildledning.

det som er det mest "spennende" er at det ikke er mye tegn til byggverk ellers i naturen utover kanonbrønnene, det meste er murt igjen utenom den stillingen som er påbegynt der er det mulig å gå inn i fjellet å se hvilket byggverk som er påbegynt.
Det som det ser ut som ved litt logikk og gjetting er at alle kanoner skulle forbindes i fjellet slik som det ser ut av den påbegynnte stillingen er at det er påbegynnt en tunell mot kanonen som var opperativ.
Ellers så er det kommandoplass på toppen av fjellet med flere innganger fra flere nivå.
Image
Skilt ved kanon "1"
Image
Kanon brønn 1
Image
Kanon 3 grunnarbeid utført
Image
Sprengt FUMO 214
Image
litt av uidentifisert bunker på toppen

Håper andre kan hjelpe til å suplere.

Werner

Ref: skilt ved kanon 1, Klar til strid, kap 16, (JEF)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Bare en liten kommentar til skiltet....
Det var ikke SKC/34 der da batteriet var MKB, så her har nok noen rotet i sammen litt info...;-)

Mvh
Erik E
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bra innlegg med oversiktelige bilder Werner!

Noe mer informasjon her:
http://www.skagerakforlag.no/sveinborre ... minner.pdf
Mvh
Tormod
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det var Todt-kanonene som vart flytta hit etter at dei franske gikk tilbake til Frankrike....?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:27, edited 3 times in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg går ut i fra at du da har vært inne i disse?

er det noen forbindelse mellom dem?
og er det bygget "vegger/rom i disse?

er det ellers noen som har bilder innen fra disse.

Werner
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:27, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 9:41, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Løpen fra det franske slagskipet ”Jean Bart”, 3 x 38 cm KM 36/35 ble byttet med Frankrike i 1949. Franskmennene totalrenoverte tre løp (SKC/34) fra Batteri Todt og sendet disse til Norge. Alle tre kanonene ble kuttet opp og solgt som skrapjern i 1958

Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Denne stillingen ligger idyllisk til med utsikt ut mot Bolærne og over til Rauøy samt sydover. Er ikke sikker på hva som har stått her eller om de rakk å montere noe i det hele tatt ref. datoen i betongen

Image
Med ryggen mot utsikten. Lite dekningsrom og inngang i bakkant.

Image
Skikkelig dårlig timing...

Image
Nisjer i forskjellig størrelse samt 2 observatører.

Image
Fin utsikt. Østover mot Oserød, man ser Bolærne øverst til venstre og Østfold bak der igjen. Husene nede til høyre er 2 tyskerbrakker hvor den ene er delt i to og stablet i høyden.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg regner med at du allerede har vurdert dette til å være en luftvernstilling.
I utgangspunktet ville jeg ha trodd 2 cm eller 3,7 cm Flak, eller muligens en 60 cm lyskasterstilling. Flere av slike stillinger fra mitt eget distrikt har gjerne 8 ikke alt for store bolter i ringen. Er det 6 eller 8 bolter i denne?
Nisjene rundt, ser de ut til å være ammonisjer i størrelse og utforming?
Ammonisjer har som regel trebekledning innvendig for å unngå gnister
JornN
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Ja, plasseringen tilsier at det er en flak og det ligger rester av 3,7 ammokasser strødd rundt i skogen der. Men jeg har også blitt fortalt at det aldri var en operativ kanon der. Boltsirkelen er 6 bolter / ca. 90cm samt de 4 stagene med gjenger på som ligger bøyd ned der. Nisjene ser ut til å kunne ta kasser i håndgranatformat men jeg så ikke rester av kledning.

Dette er den eneste forsvarsstillingen i umiddelbar forbindelse med anlegget på Vardås så det kan jo hende det var planer om flere enn kun denne.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Vet du om denne stillingen falt inn under marinen, hæren eller Luftwaffe?
Kystfortene i nærheten var etter hva jeg kan slå opp, marine(MKB)-anlegg, og jeg lurte på om boltsettingen kan tyde i noen bestemt retning til hva slags sokkel som har vært festet til denne. Disse boltsettingene (antall og pos.) kan gjøre en forvirret da man finner både 5, 6, 8 og 10 bolter i stillinger som man vet har vært luftvern av et eller annet slag. Ved siden av flak og lyskaster skal en ikke glemme lytteapparater og små radarer, som jeg for min del ikke vet noe om festeanordninger til. Men så er det forskjellen mellom grenene, hvor marinen nok brukte sine skipssokler som hadde annen standard i antallet og dimensjon på bolter.
Hysnes og Brettingen var også MKB-anlegg, og her kan man se fundament for luftvern med 5 bolter, mens på Østmarkberget i Trondheim kan man finne stillinger for 2 cm flak med både 6 og 12 bolter (både sirkulær og kvadratisk). Og - jeg har sett dem alle oppført som 2 cm Flak 30.
Til forvirring.
Dette hadde det vært nyttig å få en skikkelig oversikt over, så hvis noen sitter med informasjon på dette - vennligst legg den ut under rette streng.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

kan gjøre en forvirret da man finner både 5, 6, 8 og 10 bolter i stillinger som man vet har vært luftvern av et eller annet slag.
Dette er et kjent problem, og det blir ikke lettere når forsvaret etter krigen har bygget om flere av disse stillingene både en og to og tre ganger.... Som nevnt i en annen tråd her et sted så var det noe sånn som åtte forskjellige sokler for Madsen. Skal man ha spesifikk info er det nok lurere å lage en målsatt tegning over boltsirkel og legge ut her, fremfor at vi skal bruke masse tid og energi på å beskrive en drøss med boltsirkler som bare er interessant for en håndfull personer.....

Mvh
Erik E
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Har laget et lite situasjonskart over øvre stilling. Mine opptegnelser på kartet er ikke nødvendigvis etter målestokk men heller en slags angivelse av posisjoner. Rødt er anlegg som er tilgjengelige (om enn med en smule kreativitet). Blått er anlegg på militært område (pr. lov utilgjengelig men de sliter med gjerdene sine...)

Spørsmålstegnet markerer et mystisk enormt basseng / fundament for et eller annet. Ca 5 x 8 meter og 2 - 3 meter dypt. Betong og rød murstein. Ca. 50 meter nedenfor bunkeren på toppen. Grunnmur for nok en bunker?

Uansett så er konklusjonen min at fjellanlegget på toppen er stort. Tunnelen som er angitt i rødt er lang og dyp, men det ligger et nettverk av tunneler på toppen av denne igjen og ut fra innslag og vinkler så er de forbundet med den store bunkeren på toppen.

Forresten fantastiske dimensjoner på tunnelene her, nedre stilling estimerte jeg til å ha en takhøyde på minst 4 meter, øvre stilling har en rekke enorme lagerrom langs tunnelen.

Hvis noen føler for en hulevandring så si fra.
Attachments
vardaas.gif
vardaas.gif (145.93 KiB) Viewed 2255 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”