View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Oct 2020 9:12

Reply to topic  [ 3 posts ] 
 Støttepunkt ved Virikdammen blir revet 
Author Message

Jernbanen skal bygges ut og det skal etableres en ny stasjon sentralt i Sandefjord og i den anledningen er området ved Virikdammen båndlagt. Dette skogholtet er til nå bevart med innsats fra frivillige og kommunen, er bunkere og skytestillinger ryddet og det er bygget stier rundt området. Her er det en litt spesiell bunker type Vf Oslofjord, et dekkningsrom, en PAK garasje flere infanteristillinger og løpegraver. Dette støttepunktet har vært en del av en forsvarslinje med tankgraver og flere bunkere som sperret de fleste mulige veier for en invasjonsstyrke som har gått i land på Vestfoldkysten og som ville nordover mot Oslo.
Jeg har prøvd å kontakte BaneNOR om detaljer vedrørende båndleggingen uten å få svar. Det er nok store muligheter for at støttepunktet blir anleggsområde og radert bort. Trist det, da det var en del av et veldig tydelig forsvarsverk i et viktig område for tyskerne. Man kan jo håpe at det ikke blir revet noe da dammen som ligger vest for anlegget er fredet, men jeg tviler på det.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

06 Jun 2020 7:47
Profile WWW

Båndleggingen skal sikre området mot tiltak som kan vanskeliggjøre fremtidig planlagt regulering og gjennomføring av tiltaket (midlertidig forbud)

Er vel i og for seg ikke gitt at noe blir revet.

09 Jun 2020 22:33
Profile

ja, jeg så den jeg også, men området er fristende for kommunen også så vi for se om noen år. BaneNor vil ikke svare meg på om de skal bruke området

09 Jun 2020 23:07
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]