Samletråd for Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Hei!

Jeg ønsker å samle alle anlegg fra krigen i Larvik i en tråd, da det blir lettere å holde oversikten. Håper det er greit!

Her er stedene med anlegg fra krigen som jeg kommer på i farten:

- Tollerodden (i Larvik by)

- Foldvik (i Brunlanes)

- Brattås (i Brunlanes)

- Håvaldsrød (ved Tveteneåsen og Fritzøehus, men på andre siden av veien)

- Sundet (i Hedrum, ved rundkjøringen ved Åsrumvannet, med den kjente stranda Meløstranda)

- Kalveløkka (i Hedrum, halvøya som stikker ut i Åsruvannet, nord for vannet)

- Ulfsbakk (mellom Brunlanes og Larvik by, nærmere bestemt ved boligområde på Veldre)

- Torstrand/Byskogen (ved Fram stadion og den nye storskolen)

- Tagtvedt (i Larvik by)

- Torstvedt (i Larvik by, ved Nordbyen kjøpesenter)

- Vassvik (ved Farrisvannet)

- Sky (i retning Porsgrunn og Skien)

- Rakke

- Oddane

- Mølen

- Bøkkerfjellet (i Larvik by, mellom torvet og Indre havn/Sanden)

- Oseberget (På Vestre Halsen)

- Eftang

- Kjerringvik

- Tykkeskauen (en liten "øy" ute på golfbanen som man treffer på om man kjører til og fra Stavern)

- Tenvik

Vet om flere, men kommer ikke på disse i farten! Legger til etterhvert som jeg kommer på flere. Må legge til at jeg ikke har besøkt alle stedene, flere har jeg bare hørt om, men vet ikke eksagt hvor de ligger, andre vet jeg om, men ikke fått besøkt.

Ønsker utfyllende informasjon om alle disse stedene egentlig, men i første omgang kunne jeg tenke meg å få vite litt mer om anleggene de stedene jeg har tenkt til å besøke i sommer, og det er disse:

- Håvaldsrød

- Foldvik

- Brattås

- Sundet

- Kalveløkka

- Torstrand/Byskogen

- Oseberget

Jeg har selv vært inne i tilfluktsrommet i Bøkkerfjellet. Husker døra var halvveis åpen, og at vi såvidt kom inn. Med nåværende størrelse ikke nubbesjans å komme inn. Veldig fint tilfluktsrom, hvor veggene var hvitmalte og golvet (eller skal vi bakken?) var gruslagt. Er to innganger. Begge er nå stengt med lås! Litt lengre opp er det også noe greier fra krigen. Inne her var vi også. Spennende sted å utforske!

Husker også den gang jeg var inne i tilfluktsrommet i fjellet på Tollerodden. Stort anlegg for meg, og mange spennende rom å utforske. Vi fant deriblant en luke i golvet. Den var tung å få opp, men til slutt klarte vi det. Det gikk en trapp ned, men gikk ikke ned, da det var vann der nede. Har i ettertid hørt at dette kan være trapp ned til en tunnel som går under Larviksfjorden, som på andre siden kommer opp igjen i Balders hage. Har aldri fått bekreftet disse ryktene, derfor er det av stor interesse om noen her inne faktisk vet noe mer!

I Oseberget har jeg hørt det skal være et fjellanlegg inne i fjellet, men med inngang, ifølgene ryktene, fra impregneringen, så er det vanskelig å undersøke. Noen som vet noe mer om dette?

Ellers synes jeg det var forferdelig trist når de raserte krigshistorien ute på Rakke! Helt skandale var det.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Velkommen hit :-)
Det er vel en veldig aktiv Vestfold-gruppe her på forumet, så her finner du nok sikkert flere likesinnede i nærområdet :-)
--
Tommy
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Tusen takk, Tommy! :)

Det høres supert ut!! :wink:

En kamerat og jeg kikket nærmere på anleggene som ligger ved Fram stadion. Her er det deriblant en trapp som går opp til en skytterstilling, som er rett og slett livsfarlig å benytte seg av. Går 10 - 15 meter rett ned! Uten gjerde og igjengrodd inntil fjellet, så er det med andre ord en stor utfordring å komme levende ned der.

Var også i tunnelen ved den nye storskolen, rett ved blokkene. Denne går bare i en bue. Dog er den stengt i den andre enden pga et nytt garasjeanlegg tilhørende blokkene. Fant en båt inni der! Lengre opp ved blokkene er det to innganger til, dog er begge stengte. En av de med en stikkende busk! Noen som har vært inne i disse?
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Nå de siste dagene har jeg intensivert letingen etter flere anlegg. I helgen fant jeg et anlegg langt inne i landet, nærmere bestemt ved Mørk krysset. Noen som vet om denne og som vet hva den har blitt brukt til?

Jeg prøver å laste opp bilde, men klarer det ikke. Får opp denne beskjeden: "Filstørrelsen er for stor, maksimal tillatt filstørrelse er 2 MiB."

Jeg er grønn på data, så fint om noen kan hjelpe meg. :?
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Har du en kart referanse?
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Her ligger det!

Har du eller noen andre vært der?

Det er en tunnel på ca. 25 meter. Gått et ras rett innenfor den første inngangen du kommer til.

Og kan noen forklare hvordan jeg legger inn bilde? Bilde var for stort fikk jeg til beskjed...
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Det skal være noe på Geitås ved Vassvik.

Også skal det være noe ved vika i Farris som heter Anvik, også ved Vassvik.

Noen som har vært på av disse stedene?

Det skal visstnok være temmelig utilgjengelig og vanskelig å ta seg opp på Geitås.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kenneth wrote:Nå de siste dagene har jeg intensivert letingen etter flere anlegg. I helgen fant jeg et anlegg langt inne i landet, nærmere bestemt ved Mørk krysset. Noen som vet om denne og som vet hva den har blitt brukt til?

Jeg prøver å laste opp bilde, men klarer det ikke. Får opp denne beskjeden: "Filstørrelsen er for stor, maksimal tillatt filstørrelse er 2 MiB."

Jeg er grønn på data, så fint om noen kan hjelpe meg. :?

Når du skal laste opp bilde kopierer du først det du skal legge ut. Så høyreklikker du på bilder og trykker rediger (edit) Da får du bildet opp i Paint-programmet. Så klikker du på image/bilde og klikker på strekk/forskyv. Der står horisont / vertikalt pr. 100 % fyll inn f.eks. 30 % på begge 2 og trykk OK. deretter lagrer du bildet. ( da vil bildet være 30 % mindre og på en størrelse som lett lar seg laste opp) Dette pleier jeg å gjøre og det funker fint.

Lykke til Kenneth :)
MVH Morten C.
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Tusen takk for hjelpen, molich! :)

Her har dere bilde av åpningen:
Attachments
Tunnel ved Mørk krysset (redigert 2. november).jpg
Tunnel ved Mørk krysset (redigert 2. november).jpg (576.64 KiB) Viewed 572 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kenneth wrote:Tusen takk for hjelpen, molich! :)

Her har dere bilde av åpningen:

Flott at du fikk det til da Kenneth, -og vi får se bilder :-)

P.S. Det er bare å pøse på hvis du har mer på lur.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Har kun sett på bunkerne ved siden av Skiensveien ved Farris. Regner med at Vassvik er ved barklageret. Kjenner ikke til noe annet der, men blir gjerne med og leter :)
Ellers så har jeg sett på de fleste anleggene i Larvik sentrum, og mange av de som ligger mellom Larvik, Stavern og Helgeroa.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Er gjerne med på en oppklaringspatrulje i området. :)
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

EspenS wrote:Er gjerne med på en oppklaringspatrulje i området. :)
Kunne godt tenkt meg å vært med jeg også men bor på den "gærne" sida.

MVH Morten
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kenneth wrote:Her ligger det!

Har du eller noen andre vært der?

Det er en tunnel på ca. 25 meter. Gått et ras rett innenfor den første inngangen du kommer til.

Og kan noen forklare hvordan jeg legger inn bilde? Bilde var for stort fikk jeg til beskjed...
Denne er ikke ukjent. Vær obs på at taket er svært usikkert i denne tunnellen!!!!! Det ligger en ringstand noen hundre meter oppe i Reppesgårdveien også. Det har ligget flere stillinger i området, men disse har blitt borte med veibygging etc.
Mvh.
Jon-Vegard
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Molich:

Jeg har mange flere bilder, både fra denne tunnelen og fra andre steder. Skal se om jeg får lagt inn flere bilder senere i uken. Er ikke så teknisk av meg så ting tar litt mer tid. :cool:



Rock'n Roll:

Ja, jeg vet om bunkeren ved Skiensveien, før du kommer til Vassvik. Den ligger mellom Jernbanelinja og Skiensveien. Det skal visstnok ligge noe oppe i skråningen opp mot E18 også, men det har jeg ikke funnet. Vet du om det ligger noe der? Rett på andre siden av veien og opp i skråningen. Vassvik er boligområdet mellom barkefyllinga og bunkersene ved Skiensveien. I forbindelse med nye E18 ble en bunker på veien over til Sky og Veldre delvis eller helt ødelagt! Veldig synd at de måtte rasere den. Fikk aldri muligheten til å besøke den. Noen som har bilder av den? Geitås og Anvikbukta ligger ved Vassvik, så det skal bli spennende å se om det er noe å finne der også. Leter gjerne sammen med folk med samme interesser! Koselig det! :)
Har en kamerat som har denne interessen, så det blir å dra med han til en del steder. Men vil gjerne bli kjent med flere som har denne interessen, og dette er jo et flott forum i så måte! :bra:



EspenS:

Hvis kameraten og jeg finner det, så viser jeg gjerne vei for en gjeng senere. Eventuelt at vi kan dra flere å lete! Jeg har fått gode forklaringer på hvor jeg skal lete, så det bør bli resultater. Så sant vedkommende som fortalte meg om det snakker sant, men tviler ikke på det så det er sagt! :)



Jon-Vegard:

Ja, jeg så at denne ikke var trygg. Og jeg var litt engstelig for å gå igjennom den når jeg så dette raset. Hva er det som er grunnen til dette? At den har rast sammen liksom...
Hva er en ringstand?
Til høyre for Reppegårdsveien fra hoveveien, ligger Ljosåsen og N.Ljosåsen. Ligger det der?
Vil du markere av på gulesider?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”