Sperrestillinger langs kysten av Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er bygget utrolig mange sperrestillinger langs kysten av Vestfold. Man kan praktisk talt se fra odde til odde hvor disse stillingene ligger. Okkupasjonsmakten mente at en landgang langs denne kysten var svært sannsynlig, mye på grunn av det flate landet på innsiden og ikke minst veiene og jernbanen som gikk videre innover i landet. De fleste sperrestillingene hadde to eller tre MG-stillinger og et dekningsrom, eller en bunker (type Vf Oslofjord) med to eller tre skyteskår og i tillegg en mannskapsbunker.
Stillingene kommer i tillegg til fortene som også ligger tett langs kysten.
I tillegg er det langs veiene og jernbanen en bakre linje med stillinger, særlig rundt byene.

Jeg var og så på et av disse sperrestillingene som jeg fikk et tips om og som jeg ikke viste om, det hadde også tre stillinger som dekket veien mellom Sandefjord og Tønsberg, samt Lahellefjordens strender. Stillingene er bygget på fjellet Dronninga som er det høyeste punktet i området.
Attachments
Tre stillinger på fjellet Dronninga
Tre stillinger på fjellet Dronninga
Dronninga.JPG (420.83 KiB) Viewed 129 times
En av tre stillinger
En av tre stillinger
1-DSC_0033.JPG (509.76 KiB) Viewed 129 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vedlagt et kart over sperrestillinger (stjerne) og fort langs en del av kysten som er tettest besatt.
Attachments
Vestfold kysten.PNG
Vestfold kysten.PNG (943.63 KiB) Viewed 124 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

De ved Dronninga har vært oppe her før. Det var visstnok også en stilling og en bunker ved ett av husene lenger fremme, men de ble fjernet når det ble bygd der.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tok et kjapt sveip langs kysten og plottet noen enkeltstillinger som er lett synlige/fra hukommelsen - langt fra komplett (grønt = batterier, hvor det ikke er plottet noen detaljer).

Link til kart på FINN.no (fritt frem for å supplere dette med flere markeringer...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er på ingen måte en komplett liste de jeg har merket av på kartet, bare en visualisering av tettheten.

jeg har lett etter dekningsrommet uten å finne det, Jon-Vegard men det er der det var, greit å vite. Stillingen som er fylt over kan man se på historiske kart lavt ned på tuppen av fjellet.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”