Bastøy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen som har funnet rester av festningsverk på denne øya? Kanskje ikke det mest letteste stedet å drive befaring på...

Det er noen hint i litteraturen om at det har vært "noe" på stedet.
I boken til Yngvar Ustvedt om Bastøy "Djeveløya i Oslofjorden" er det nevnt at det ble bygd festningsverk på østsiden av øya under siste krig, uten at han spesifiserer noe mer.

Deretter er det i diverse utgaver av "Borreminne" nevnt følgende:
1994:
Også i nyere tid har Bastøya hatt en viss militær funksjon. Under den første verdenskrig ble det anlagt et stort lyskasteranlegg på Kalven. Anlegget fikk strøm fra et eget aggregat, og skulle avsløre forsøk på å trenge inn i Oslofjorden om natten. Anlegget ble demontert like etter krigen.
1995:
Det var krig i Norge da Arne kom til øya første gang. Det var sjeldent de så tyskere på øye, men det hendte de kom på inspeksjon. Arne forteller at det også var frontkjempere som hadde øvelser i skogen på øya. Tyskerne hadde også en bunker, eller et lite lager, nede ved den gamle idrettsbanen.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har hørt at det var/er en MG-stilling ut mot fjorden midt på øya, men har ikke fått det bekreftet. Det er ikke lett å få til en bunkertur der ute da det er som har lengst soning som er der nå. :)
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, det er litt synd at en sånn perle midt i Oslofjorden skal være utilgjengelig for allmenheten.
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hehe.. en mulighet er jo å ordne seg soning der da!!;-))
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hehe, kanskje en litt heftig metode for noen få MG-stillinger? :?
En kunne jo ha sendt en forespørsel til "myndighetene" der ute og forhørt seg.
Jon-Vegard wrote:Hehe.. en mulighet er jo å ordne seg soning der da!!;-))
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

De hadde en såkalt "åpen dag" der for et par år siden, men da var det strengt forbudt å ha med kamera. Så vidt jeg vet skulle de gjøre dette til en årlig greie men jeg har ikke hørt noe mer om det siden...
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Sendte en epost om temaet til de ansvarlige på øya, og fikk dette tilbake:
Jeg har jobbet på bastøy i 20 år og guidet mange turer her ute.
Jeg har blitt spurt om festningsverk på sydspissen, men har aldri funnet noe dokumentasjon på dette.
Ei heller noe på østsiden.
Bunker ved den gamle idrettsplassen har jeg ikke hørt om og det er ingen rester av slikt her.
Det som er på sydspissen i dag er Statsnett sin skjøtestasjon for strømforbindelse mellom Norge og Sverige og det er et betydelig anlegg under bakken.
På nordspissen (kalven) er det fundamenter etterlyskasteranlegg (1.verdenskrig).
Under napoleonskrigen ble det satt opp klapptelegraf i sydenden og på kalven.
Ellers er det ikke spor av andre festningsverk.
Dette står kort beskrevet i Boka til Svein Bugge "Bastøy paradis eller helvete".
Mvh
Tormod
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kan det være denne "bunkeren" det har vært snakk om?

https://kgv.doffin.no/app/docmgmt/downl ... 5&ID=63504
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tja, muligens litt skeptisk til det, i rapporten står det at bygningen ble oppført i 1900.
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå er et vel ikke noe nytt at selv om en har jobbet der i ørten år så kjenner ikke til alt som har skjedd på øya.

Den bunkeren du linker til der Tarjei kan være det som omtales som lager/bunker, men ikke godt å si.
Det kan også bare være en kjeller til en låve/lager.
Om det skal være en stilling på østsiden vil vel denne være sylig på diverse fyfoto.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”